arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۵

ترامپ برای همکاری با ناتو شرط گذاشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا همکاری دفاعی کشورش با اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را مشروط به تعهد آنها در قبال واشنگتن دانست.
 
به گزارش انتخاب، ترامپ در مصاحبه با شماره دیروز (چهارشنبه) روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز آشکارا ابهامات جدیدی را درباره تعهدات کشورش در دفاع از هم پیمانان آمریکا در ناتو در صورت حمله به آنها برانگیخت و گفت وی نخست کمک های این ائتلاف به آمریکا را ارزیابی خواهد کرد.

ترامپ با تاکید دوباره بر مواضع ناسیونالیستی سختگیرانه اش تشریح کرد که چگونه هم پیمانان آمریکا در این سازمان را مجبور به برعهده گرفتن هزینه های دفاعی ای خواهد کرد که به زعم وی واشنگتن طی دهه ها متحمل شده است.

ترامپ همچنین گفت که پیمان هایی را که قبول ندارد، لغو خواهد کرد و مفهوم شراکت با آمریکا را بار دیگر تعریف خواهد کرد.

ترامپ درباره آنچه که نیویورک تایمز اقدامات هشدار دهنده مسکو در حوزه کشورهای بالتیک (استونی،لیتوانی و لتونی) و جدیدترین اعضای ناتو توصیف کرده، گفت: اگر روسیه به این کشورها حمله کند، درباره کمک احتمالی واشنگتن به هم پیمانانش تصمیم گیری خواهد کرد.

وی با این همه تصریح کرد که چنین کمکی پس از ارزیابی عمل کردن اعضای ناتو به تعهدات شان در قبال آمریکا خواهد بود.
یکی از اصول مهم پیمان ناتو ماده 5 آن است که تاکید می کند حمله به یک کشور عضو به منزله حمله به همه اعضا است. این ماده به دنبال حمله 11 سپتامبر سال 2001 به برج های دوقلو در آمریکا، به عنوان بهانه ای از سوی این کشور برای پیشبرد اهدافش مورد استفاده قرار گرفت.

ترامپ با بیان این که سایر کشورهای جهان یاد خواهند گرفت که خود را با رویکرد او تطبیق دهند، گفت: ترجیح می دهم به توافقات کنونی ادامه دهم اما فقط در صورتی که کشورهای هم پیمان از امتیاز گرفتن از آنچه که دوران بزرگی و عظمت آمریکا توصیف کرد، خودداری کنند.

نامزد جمهوری خواهان همچنین گفت، در صورتی که نتواند درباره شروط بهتری درباره توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی با مکزیک و کانادا مذاکره کند، آن را پاره خواهد کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، ترامپ همچنین تمایل چندانی به اظهار نظر درباره پاکسازی و سرکوب حقوق مدنی از سوی کشورهایی همچون ترکیه نداشت.
 
وی گفت، اگر رئیس جمهور شود، ترکیه و سایر کشورهای هم پیمان خودکامه را درباره پاکسازی دشمنان سیاسی شان یا سرکوب آزادی های مدنی تحت فشار قرار نخواهد داد و آمریکا باید قبل از تلاش برای تغییر در رفتار سایر کشورها، « افتضاحات و خرابکاری های خود را جبران کند.»

دولت «باراک اوباما» به دلیل نگرانی از این که ناآرامی در کشور هم پیمانش ترکیه اوضاع خاورمیانه را متشنج کند از هر گونه اقدام جدی در فشار بر آنکارا خودداری کرده است اما «جان کری» وزیر امور خارجه این کشور با صدور چند بیانیه از اردوغان خواسته است از حاکمیت قانون حمایت کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان