arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵

رهبر جبهه النصره آفتابی شد/ واکنش ها به تغییر نام جبهه النصره به «جبهه فتح الشام»

سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره انحلال این گروه تروریستی و تشکیل گروه جدیدی موسوم به جبهه فتح الشام (جفا) را رسما اعلام کرد که با واکنش های مختلفی همراه بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسانه های نزدیک به گروه تروریستی تکفیری "جبهه النصره" نخستین تصویر از "ابومحمد الجولانی" رهبر این گروه در سوریه را منتشر کردند.

تغییر نام جبهه النصره به «جبهه فتح الشام»

سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره انحلال این گروه تروریستی و تشکیل گروه جدیدی موسوم به جبهه فتح الشام (جفا) را رسما اعلام کرد.

به گزارش انتخاب، ابومحمد الجولانی، سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره در نخستین حضور خود در برابر دوربین‌ها پس از اعلام انحلال جبهه النصره، از تشکیل «جبهه فتح الشام» خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، الجولانی ادعا کرد که این اقدام برای متحد شدن دیگر گروه‌ها با یکدیگر صورت گرفته و این گروه با هیچ طرف خارجی ارتباط ندارد.

سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره مدعی شد که گروه جدید با این تغییر نام می‌خواهد از بهانه‌های جامعه جهانی، آمریکا، روسیه و دیگر طرف‌ها برای هدف قرار دادن مردم سوریه رها شود.

وی در ابتدای سخنان خود از ایمن الظواهری، سرکرده القاعده تشکر کرد و گفت که تاریخ این اقدام وی را به نیکی یاد خواهد کرد. الظواهری در پیامی صوتی گفته بود که جبهه النصره جهت رسیدن به اهداف خود می‌تواند روابط سازمانی خود با القاعده را قربانی کند.

پیش از این، «شورای جهاد» القاعده با لغو ارتباط خود با جبهه النصره که شاخه القاعده در سوریه محسوب می شود، موافقت کرد.

 این توافق که با رضایت ایمن الظواهری، رهبر القاعده از یک سو و ابو محمد الجولانی، رهبر النصره از سوی دیگر صورت گرفته است، سبب شد که جبهه النصره مستقل شود.

ناظران می‌گویند که خروج النصره از تشکیلات القاعده و معرفی این جبهه به عنوان یک گروه مستقل چارچوبی است که از پیش گرفته شده و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز خواهان آن هستند تا بدین ترتیب جبهه النصره به عنوان یک گروه "میانه‌رو" معرفی شود که اندیشه‌های رادیکالی القاعده را رها کرده است و به این ترتیب النصره از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا خارج شود.


واکنش آمریکا به تغییر نام جبهه النصره

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که گروه جبهه النصره به رغم تصمیم اخیر سرکرده این گروه تروریستی درخصوص تغییر نام آن، همچنان جزو اهداف حملات نظامی خواهد بود.

به گزارش  خبرگزاری اسپوتنیک، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اقدام اخیر جبهه النصره به تغییر نام این گروه تروریستی، اظهار کرد: تصمیم اتخاذ شده از سوی این گروه در خصوص تغییر نام و جدایی از القاعده باعث نمی‌شود که این گروه هدف حملات نظامی قرار نگیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: رویکرد آمریکا در قبال جبهه النصره پس از تغییر نام این گروه و جدایی از القاعده تغییری نخواهد داشت.

این سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا این گروه همچنان هدف مشروع حملات نظامی خواهد بود، گفت: ما به طور قطع هیچ دلیلی را نمی‌بینیم که اعتقاد داشته باشیم اقدامات و اهداف جبهه النصره تفاوتی کرده باشد.

کربی ادامه داد، در حال حاضر هیچ سخنی در این باره که نشان دهد آمریکا تغییر رویکردی نسبت به جبهه النصره خواهد داشت، مطرح نشده است.

پیش‌تر، سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره انحلال این گروه تروریستی و تشکیل گروه جدیدی موسوم به جبهه فتح الشام (جفا) را رسما اعلام کرد.

وزارت امورخارجه کشورمان تغییر نام جبهه النصره به «جبهه فتح الشام» را بازی با کلمات توصیف کرد.

واکنش وزارت خارچه ایران

به گزارش انتخاب، بهرام قاسمی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تغییر نام جبهه النصره به «جبهه فتح الشام» را تنها بازی با کلمات دانست و تاکید کرد، ماهیت تروریستی این گروه با چنین اقدامی تغییر نمی‌یابد.

قاسمی تصریح کرد: هدف از این بازی، خارج کردن این گروه از فهرست تروریسم است؛ در حالی که چهره زشت افراطی‌گری و تروریسم را نمی‌توان با این اقدامات تطهیر نمود.

سخنگوی وزارت امور خارجه این گونه اقدامات را نشانه ورشکستگی سیاست طرفداران افراط در منطقه و در رأس آن‌ها عربستان سعودی به عنوان پدر و حامی اصلی القاعده، طالبان، داعش، النصره و گروه‌های تروریستی متعدد به ویژه در سوریه دانست و از جامعه بین‌المللی خواست، در مبارزه با تروریسم به عوامل و زمینه‌های پیدایش این پدیده شوم و اثرات آن توجه کنند و بر این اساس، بانیان و حامیان این گروه‌ها را برای ریشه کردن آنها تحت فشار قرار دهند.

پیش‌تر، سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره انحلال این گروه تروریستی و تشکیل گروه جدیدی موسوم به جبهه فتح الشام (جفا) را رسما اعلام کرد.
نظرات بینندگان