arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۸ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
اندیشکده کاتو:

کافی است! آمریکا باید از متحد سرکشش فاصله بگیرد / اردوغان این روزها شبیه پوتین شده است

کودتای نظامی نافرجام اخیر ترکیه سبب بازسازی دموکراسی و حکومت قانون در کشور نشد در عوض به روند رو به دیکتاتوری این کشور سرعت بخشید . با شروع حکومت نظامی ، دولت اوباما و بسیاری از هم پیمانان ترکیه در ناتو به سرعت حمایتشان را از رجب طیب اردوغان اعلام کردند. زمانی که کودتا شکست خورد رهبران این کشورها نفس راحت کشیدند که اتحاد آنها نیازی به تحمل یک عضو که توسط یک دیکتاتور نظامی رهبری میشود را ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ اندیکشده کاتو نوشت: کودتای نظامی نافرجام اخیر ترکیه سبب بازسازی دموکراسی و حکومت قانون در کشور نشد در عوض به روند رو به دیکتاتوری این کشور سرعت بخشید . با شروع حکومت نظامی ، دولت اوباما و بسیاری از هم پیمانان ترکیه در ناتو به سرعت حمایتشان را از رجب طیب اردوغان اعلام کردند.  زمانی که کودتا شکست خورد رهبران این کشورها نفس راحت کشیدند که اتحاد آنها نیازی به تحمل یک عضو که توسط یک دیکتاتور نظامی رهبری میشود را ندارد. 

به گزارش «انتخاب»، این احساس راحتی طولی نیانجامید.  در عرض چند روز ، اردوغان نه تنها صد ها نفر از اعضای بلند پایه ارتش را تسویه کرد (کاری که به نظر توجیه پذیر می رسید ) بلکه به دنبال آن سراغ سایر نهادهایی رفت که در طول مدت طولانی مانع گسترش حکومت استبدادی اش میشدند . حدود 3000 قاضی حذف و دستگیر شدند . او 21 هزار معلم را ار مدارس دولتی کشور اخراج کرد . سرعت و حجم تسویه های سيستميک او تایید میکند که اردوغان به سادگی از کودتای شکست خورده به عنوان بهانه ای برای برنامه های بلند مدتش استفاده کرده است . آمریکا در حال حاضر با معصلی در ناتو روبه روست که در باطن دیکتاتوری است ولی در نام نه. 

علاوه بر اینها مقامات امریکا تحت فشار برای پیدا کردن راهی دیگرند همانند آنچه بعد از حمله ترکیه با قبرس در سال 1974 رخ داد و ترکیه به اشغال غیر قانونی اش در بخش شمالی دیت کشور تا همین امروز ادامه داده است. ایالات متحده آمریکا آن زمان کاری به جز یک سری اعتراضات ضعیف نکرد. زمانی که آنکارا جمهوری شمالی قبرس را همانند یک عروسک خیمه شب بازی در سرزمین های اشغال شده بنا کرد و ده ها هزار محاجر از سرزمین اصلی ترکیه با این مکان نقل مکان کردند . 
اقدام بی تفاوت مشابهی توسط  آمریکا در مقابله با الحاق کریمه به روسیه رخ داد که بیش از حد متطاهرانه می نمود.  

اخیرا اردوغان به طور سیستماتیک نه تنها پایه های نهادهای دموکراتیک ترکیه را فرسود بلکه پایه هلی گرایشات سکولار که در ترکیه مدرن توسط معمار ترکیه مدرن یعنی کمال آتاتورک بنا شده بود را نیز از بین برد. سرکوب رسانه های آزاد و آزار و اذیت سیاست مداران مخالف در طول دو سه سال اخیر بدتر شده است . حتی پیش از پاکسازی های بعد از کودتا ، این روند استبدادی به سطح هشدار رسیده بود . 

ترکیه امروز بیشتر شبیه روسیه پوتيني شده تا دموکراسی واقعی غربی . هنگامی که منافع حیاتی امنیتی یک کشور دز خطر واقعی قرار بگیرد،  گاهی لازم است که با متحدان نیم بند هم دلایل مشترک را پیدا کرد.  بریتانیا و ایالات متحده همکاری مشترکی با قاتل جوزف ایتالیا و در مقابله با آدولف هیتلر داشتند. انا چنین سازش اخلاقی ای به استثنا قائل شدن فوق العاده ای نیاز دارد. در حالی که ترکیه غرق در حکومت استبدادی شده ، توجیهات اولیه برای حفظ روابط امنیتی نزدیک به معنی ربط آنکارا با حفظ سیاست های بیش از حد مداخله جویانه آمریکا در خاورمیانه است . از آنجا که شواهد نشان میدهد که این سیاست فاجعه است و. مقامات آمریکایی نیز معتقدند دز خصوص روابط با ترکیه  باید تجدید نظر کرد.

به عنوان بخشي از فرآیند ، واشنگتن باید به سرعت مبانی ماده 5 پیمان آتلانتیک شمالی را که حمله به یکی از  اعضای ناتو را حمله به همه اعضا میداند و آمریکا را نسبت به ارایه کمک با آن عضو متعهد میکند رد کند .  

این به اندازه کافی برای رهبران امريکا بد هست که جان مردم آمریکا را در دفاع از همپیمان لیبرال دموکراتيکي به خطر بیاندازد که در باطن در راستای امنیت جمهوری نیست. 

این خیلی بدتر است اگر خطر دفاع از یک دیکتاتوری پنهان را که در باطن در راستای منافع آمریکا نیست با جان بخرد . ما باید روابط اگاهانه تری را به ویژه در مقابل کشورهایی که با روند رو به رشد تبدیل شدن اینها به یک نظام نامشروع اتحاد کنیم


نظرات بینندگان