arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

غرب نمی‌داند با اردوغان چه کار کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیر مرکز مطالعات اورآسیایی روسیه می گوید غرب در برخورد با رجب طیب اردوغان گیج و مبهوت شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از وب سایت روزنامه ایزوستیا، ولادیمیر کورنیلوف در مقاله ای با عنوان با ترکیه چکار مي‌شود کرد؟ نوشت:  غرب نمی‌داند با اردوغان چکار کند. رسانه‌های غربی همچنان مسئله مهاجرت آوارگان از ترکیه به اروپا را بررسی می‌کنند در حالی که امروز ترکیه خودش می‌تواند به سرچشمه مهاجرت تبدیل شود. در شرایط کنونی، ثبات سیاسی اخیر در ترکیه بر باد داده شده، اما درصورت حاد شدن بحران مدنی داخلی، ثبات اقتصادی هم از بین می‌رود. پس از آغاز تصفیه سیاسی گسترده بین ناراضیان ترک، شهروندان مواجه شده با این خطر و خانواده‌های آنها به غرب سرازیر می‌شوند.

کارشناسان غربی هم بجای بررسی چالش‌های جدید اروپا در رابطه با وقایع اخیر ترکیه به ناسزا گفتن به اردوغان بخاطر اقدام فوق العاده مشغول شده‌اند. باور نمی‌کنید، ولی غرب "ناگهان" همکاری رژیم ترکیه با گروههای اسلامیست فعال در سوریه را مشاهده کرد که با القاعده رابطه نزدیک دارند (ضمناً آنها از این خجالت نمی‌کشند که خود غرب رسماً به همین گروهها کمک می‌کند). چند ماه قبل این نوع اخبار نادیده گرفته شده یا "تبلیغات کرملین" نامیده می‌شد. ولی بیا و ببین که ناگهان چشم آنها باز شد!

علت بینایی ناگهانی کدام بود؟ پاسخ به این سئوال خیلی ساده است. واکنش غرب به اقدام هر رژیم یا رهبر به این بستگی دارد که او کلمه "روسيه" را با چه لحنی بیان می‌کند. وقتی اردوغان طی سال‌های گذشته در جهت نزدیکی با روسيه حرکت کرده بود رسانه‌های غربی از او و نبود دموکراسی در کشور انتقاد می‌کردند اما همین که هواپیمای روسيه توسط جنگنده ترکیه سرنگون شد و روابط دو کشور به وخامت گرایید ناگهان مشکلات مربوط به دموکراسی در ترکیه فراموش شد. حالا (پس از تلاش روسيه و ترکیه برای احیای روابط) اردوغان دوباره به دیکتاتور تبدیل مي‌شود.
نظرات بینندگان