arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

خبرهای خوش از بازگشت اشیاء تاریخی ایران در راه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به زمینه‌سازی برجام برای توسعه گردشگری کشور، اعلام کرد: خبرهای خوشی درباره‌ی بازگشت برخی اشیاء تاریخی در راه است.

به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر در نشست سراسری مدیران ستادی و استانی که در مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران برگزار شد، اظهار کرد: بعد از برجام، هم تصویر عمومی ایران نزد دنیا بهبود پیدا کرد و هم اشتیاق گردشگران برای سفر به ایران افزایش یافت. همچنین استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری در ایران، مانند هتل‌سازی بسیار چشمگیر است.

وی افزود: برجام منجر به دور شدن سایه جنگ از سر کشور شد و اگر بخواهیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون از دو دستاورد افتخارآمیز برای کشور نام ببریم، یکی از آن‌ها پیروزی در دفاع مقدس ۸ ساله بود و دیگری پیروزی در منازعه هسته‌ای که منجر به امضاء و اجرای برجام شد که در آن ما به تمام حقوق هسته‌ای‌مان دست یافتیم و تحریم‌ها را هم لغو کردیم.

معاون رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: انقلاب هتل‌سازی در دولت تدبیر و امید آغاز شده است و در سه سال گذشته ۳۵ هتل ۴ و ۵ ستاره ساخته و بهره‌برداری شده است و در ۵ سال آینده، یعنی تا پایان دولت دوم تدبیر و امید حدود ۱۷۰ هتل ۴ و ۵ ستاره دیگر که هم‌اکنون عملیات ساخت آنها آغاز شده استریال به بهره‌برداری می‌رسد. به عبارت دیگر در طول ۸  سال دولت تدبیر و امید تعداد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره جدید به ۲۰۰ مورد خواهد رسید و این در حالی است که از ابتدای تاریخ هتل‌سازی در ایران، یعنی از سال ۱۳۰۰ که اولین هتل ایران به نام گراند هتل قزوین تاسیس شد تا سال ۹۲ تنها ۱۲۵ هتل ۴ و ۵ ستاره در کشور ساخته شده است، به عبارتی در طول ۸ سال بیشتر از ۹۲ سال گذشته هتل ۴ و ۵ ستاره در کشور ساخته می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۷۵۰ پروژه هتل و هتل آپارتمان در کشور در حال ساخت است که از این میان ۸۲۰ پروژه به هتل‌های ۱ تا ۵ ستاره مربوط می‌شود. با این وصف در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران به این اندازه پروژه هتل‌سازی در کشور وجود نداشته است.

سلطانی‌فر ادامه داد: در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت از  محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل ۷۰ پروژه گردشگری اختصاص یافت.

او در ادامه به تجربه موفق برگزاری اجلاس راه ابریشم در ارومیه اشاره کرد و افزود: سیاست سازمان، برگزاری رویدادهای مهم در استان‌های مختلف است و در همین راستا اجلاس وزرای گردشگری عضو مجمع گفت‌وگوی کشورهای آسیا موسوم به ACD در اوایل شهریورماه در تبریز برگزار می‌شود. در مهر ماه امسال اجلاس بین‌المللی صنایع دستی در اصفهان و همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری گردشگری در تهران و در بهمن‌ماه اجلاس جهانی راهنمایان گردشگری با حضور ۵۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری کشورهای مختلف در ایران برگزار می‌شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تدوین برنامه جامع گردشگری کشور با مشارکت استادان دانشگاه، به استقبال گروه‌های سرمایه‌گذاری خارجی از فعالیت در ایران اشاره کرد و گفت: با گروه‌های هتل‌ساز آلمانی و ترکیه ای مذاکره و تفاهم شده است و ۲۰  تا ۲۵  هتل توسط این گروه‌ها در ایران ساخته خواهد شد.

سلطانی‌فر به ثبت جهانی ۵ اثر میراثی ایران در فهرست جهانی یونسکو در ۳ سال گذشته اشاره کرد و افزود: بازگشت ۴ محموله اشیا تاریخی به کشور و احیا انجمن‌های میراث فرهنگی و بازگشایی و افتتاح چند موزه از جمله موزه‌ی دوران اسلامی در موزه ملی ایران از جمله دستاوردهای مهم دولت در این عرصه بوده است. همچنین با مشارکت بخش خصوص و غیر دولتی، حدود ۸۰ مکان و بنای تاریخی مرمت و احیا شده است.

معاون رییس‌جمهور همچنین گفت: در آینده‌ی نزدیک خبرهای خوبی در مورد بازگشت برخی اشیا تاریخی به کشور منتشر خواهد شد.

نظرات بینندگان