arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
پیام آیت الله هاشمی به مناسبت روز خبرنگار،

آنان که برای جبران اعتماد مردم به دروغ روی آورده اند بدانند علت روی گردانی مردم همین روحیه دروغ بوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبرنگاری را شغلی شرافت مندانه با رسالتی بزرگ برشمرد و با انتقاد از گسترش پدیده خبرسازی در کشور به جای خبرنگاری به عواقب ناشی از آن هشدار داد و گفت: آنان که برای جبران اعتماد مردم به دروغ و خبرسازی روی آورده اند باید بدانند علت روی گردانی مردم همین روحیه دروغ و شایعه بوده است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی، متن کامل یادداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت روز خبرنگار بدین شرح است:

خبرنگاری، شغل شرافتمندانه ای است که رسالت بزرگی را بر دوش خبرنگاران می گذارد. این گروه که تمام همتشان ارتقای اطلاعات در جوامع است، نمی گذارند جامعه در بی خبری بماند و با رشد آگاهی مردم، باعث تسریع حرکت قافله انسانی به سوی قله های دانش و علم و در نتیجه پیشرفت و سعادت می شود.

توجه داشته باشیم که خبرنگاری با خبرسازی تفاوت دارد، خبرسازی که متأسفانه در کنار رشد نرم افزاری و سخت افزاری اطلاع رسانی درست، در حال اشاعه در جامعه می باشد، بر پایه دروغ و شایعه استوار است و نمی تواند منبع و مرجع باشد، اما می بینیم که بسیاری از بوق های استعماری و استبدادی برای جبران عدم اعتماد مردم، به دروغ گویی و خبرسازی روی آورده و نمی دانند آنچه باعث افزایش روی گردانی مردم از آنان شده، همین حالت است.

در دنیای فراصنعتی امروز که همه ابزار اطلاع رسانی با پیشرفته ترین تکنولوژی ساخته شده اند، نمی توان خبری را کتمان و یا سانسور کرد.

عصر انفجار اطلاعات است و هر حادثه ای که در هر گوشه این جهان اتفاق بیفتد، خیلی سریع با عبور بر شهپر اطلاع رسانی به اقصی نقاط جهان می رسد و حتی اخیراً در کنار خبر، تصاویر و فیلم آن نیز مخابره می شود. مانند تصاویری که در زمان هجوم ارتش اشغالگر اسرائیل به غزه از جنایات و کشتار صهیونیست ها پخش شد و به دنبال آن ادعای مظلومیّت کذایی گروه افراطی یهودی که بر اثر مظلوم نمایی و تبلیغات غرب حاصل شده بود، بر باد رفت.

تصویر به شهادت رسیدن نوجوانی در آغوش پدر در خیابان های سرزمین های اشغالی که نگذاشت ندای ریاکارانه حقوق بشری اسرائیل و حامیان جنایت پیشه آن، در گوش مردم جهان بنشیند.

این همه مرهون افزایش روزافزون خبرنگاران و توسعه ابزار اطلاع رسانی در جامعه است. شایسته است انقلاب اسلامی پایه و اساس نظام خویش را بر پایه اطلاع رسانی صحیح و سریع قرار داده و با حضور خبرنگاران متعهد در صحنه رسالت آگاه سازی را انجام دهد.

نکته ای که باید به آن توجه کنیم، اینکه هر چقدر دایره خبرسازی و کتمان حقایق گسترده تر باشد، به همان اندازه محدوده اعتماد مردم به مسئولان و رسانه های داخلی کم و توجه آنان به رسانه های خارجی زیاد می شود. نباید بگذاریم خبرهای مربوط به کشور ایران را دیگران به اطلاع مردم ما برسانند، مخصوصاً که می دانیم آنان اهداف خاص خود را در چیدمان کلمات در خبرها دارند و اگر ما واقعیت ها را براساس حقیقت محض بگوییم، مردم نیز از آنان روی برمی گردانند.

به هر حال روز خبرنگار فرصت بسیار خوبی است تا من به عنوان مسئولی که در طول 30 سال در سفر و حضر با آنان همراه بوده ام، از همه خبرنگاران تشکر کنم و بر روح بلند خبرنگاران شهید درود فرستم که خون پاکشان علاوه بر ارزش شهادت، در راه افزایش آگاهی مردم به زمین ریخته شد.

نظرات بینندگان