arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

رهبر قدرتمند چین در اندیشه دوام بخشیدن به قدرتش در حزب کمونیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحلیلگران می‌گویند: قوی ترین رهبر چین در دهه‌های اخیر احتمالا تلاش خواهد کرد تا دوران ریاستش را در این کشور به بیش از 10 سال افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این صورت ، شی جینپینگ، رییس جمهور چین اولین رهبر حزب کمونیست خواهد بود که دست به این اقدام می‌زند.

در حال حاضر سران حزب کمونیست چین در سواحل شمالی این کشور در حال برگزاری نشست غیرعلنی سالانه خود هستند جایی که قرار است مذاکرات با تمرکز بر رقابت بر سر اعضای آتی کمیته اجرایی حزب ادامه یابند.

در همین حال در نوزدهمین  کنگره این حزب که سال آینده برگزار خواهد شد درباره اعضای کمیته اجرایی تصمیم گیری خواهد شد، کمیته‌ای که اعضای آن معمولا محتمل‌ترین گزینه‌های جانشینی جینپینگ پس از پایان دوره‌اش در سال 2022 خواهند بود.

در این میان برخی کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند، جینپینگ قصد دارد بیشتر از دوره‌اش در قدرت بماند.

یکی از تحلیلگران سابق آژانس اطلاعات آمریکا و متخصص امور چین در این باره می گوید: بسیاری از تحلیلگران این موضوع را مسئله‌ای قطعی می‌دانند که شی جینپینگ به دنبال ابقا در عالی ترین سمت کشور یعنی دبیر کلی حزب کمونیست است.

ویلی لام، کارشناس سیاست چین در دانشگاه هنگ کنگ نیز معتقد است، 60 تا 70 درصد احتمال وجود دارد که رییس جمهور چین از واگذار کردن این سمت خودداری کند.

شی جینپینگ در صورت عدم کناره‌گیری از قدرت قانون نانوشته چین را نقض می‌کند که بر اساس آن دبیر کل‌های حزب بیش از 10 سال در این سمت نخواهند بود. این قاعده در دهه 1990 باعث انتقال آسان و سریع قدرت در حزب کمونیست چین شده است.

با این حال این موضوع مسئله‌ای نیست که صراحتا در قانون اساسی چین آمده باشد.

بسیاری از انتخاب شی جینپینگ توسط خودش در اکثر پست‌های ریاست در گروه‌های قدرتمند حزب به عنوان نشانه‌ای از تلاش او برای بقا در عرصه سیاسی چین یاد می‌کنند چنین کاری شرایط را برای هرکسی جهت جانشینی وی دشوار می‌کند. علاوه بر این رییس جمهور چین از زمان انتخاب به عنوان دبیر کل حزب کمونیست این کشور قوانین نانوشته متعددی را زیر پا گذاشته است.

نظرات بینندگان