arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۵

مقام ارشد وزارت دادگستری آمریکا با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلاری ایران مخالف بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بنابر گزارش یک روزنامه آمریکایی رییس دایره امنیت ملی و مبارزه با تروریسم وزارت دادگستری در زمان پرداخت ۴۰۰ میلیون دلاری به ایران ضمن مخالفت با آن اعلام کرده بود که ممکن است مقامات ایرانی به این پرداخت به عنوان باج برای آزادی زندانی‌های آمریکایی نگاه کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از وال استریت ژورنال، جان کارلین، رییس دایره امنیت ملی و مبارزه با تروریسم وزارت دادگستری یکی دیگر از مقامات این وزارتخانه است که با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلاری به صورت نقدی به ایران درست در زمان آزادی زندانیان آمریکایی مخالف بوده است.

به گزارش وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آگاه، ‌این مقام ارشد وزارت دادگستری زمانی که وزارت خارجه یک هواپیمای پر از پول را به ایران ارسال کرد. مخالفت خود را ابراز کرده بود چرا که اعتقاد داشت ممکن است به این پول به عنوان باج به نظر برسد.

به گفته این مقامات آگاه چند مقام ارشد دیگر وزارت دادگستری نیز در آن زمان مخالفت خود را در این باره ابراز کرده بودند.

بنابر این گزارش، اعتراض مقامات وزارت دادگستری به این موضوع بوده است که در صورتی پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران در نگاه مقامات ایرانی به عنوان باج به نظر برسد، سیاست همیشگی آمریکا یعنی باج ندادن برای پس گرفتن زندانیان آمریکایی را تضعیف می‌کند.

به گزارش ایسنا، باراک اوباما در ۱۷ ژانویه سال ۲۰۱۶ یک روز پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در کاخ سفید گفت که با اجرای توافق هسته‌ای، زندانیان نیز آزاد شده‌اند. اکنون زمان مناسبی بود تا این مساله نیز حل شود اما وی هیچ اشاره‌ای به پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران در ازای آزادی این زندانیان نکرد.

در آن زمان مقامات بلند پایه آمریکایی هرگونه ارتباط میان پرداخت غرامت و تبادل زندانیان با ایران را به طور قوی رد کردند و تاکید داشتند که حل این مساله به طور اتفاقی با توافق هسته‌ای هم زمان شده و هدف آن جبران موضوع دیگر نبوده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان