arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
راشا دایرکت:

پاکسازی در کرملین / پوتین چه در سر دارد؟

. در 16 سال گذشته که ولادیمیر پوتین قدرت را در روسیه در دست داشته است، همواره با تکیه‌ بر افراد خود که به "خانواده پترزبورگ" معروف‌اند کشور را اداره کرده است. پوتین سابقاً با آن‌ها در ک.گ.ب و شهرداری سن پترزبورگ همکاری داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ راشا دایرکت نوشتِ: ولادیمیر پوتین،رئیس‌جمهور روسیه کماکان سیلوویک‌ها (نیرویی که حفظ امنیت ساختارهای نظامی ر ا برعهده دارد) را در مقام خود حفظ کرده است. نفوذ این نیرو در داخل کشور منجر به جنگ در سطوح بالای قدرت در روسیه شده است. در 16 سال گذشته که ولادیمیر پوتین قدرت را در روسیه در دست داشته است، همواره با تکیه‌ بر افراد خود که به "خانواده پترزبورگ" معروف‌اند کشور را اداره کرده است. پوتین سابقاً با آن‌ها در ک.گ.ب و شهرداری سن پترزبورگ همکاری داشته است. 

به گزارش «انتخاب»، در زمان بوریس یلتسین رئیس‌جمهور سابق روسیه، ولادیمیر پوتین به‌عنوان فردی که موجب قدرت گرفتن سیلوویک‌ها شده بود، شناخته می‌شد؛اما حفظ امنیت و نظارت بر نیروهای نظامی تنها چیزی نیست که می‌شود در مورد سیلوویک‌ها به آن اشاره کرد. مسائل عمیق‌تری در این رابطه وجود دارد. این نیروی امنیتی در حال نفوذ در میان نخبگان سیاسی در روسیه است.اتهامات جنایی قابل‌ توجهی که در پایان ماه ژوئیه رخداد می‌تواند شواهدی ارائه کند که جنگ پنهانی در ساختارهای قدرت در روسیه در جریان است. برخی از آن‌ها به تقویت مواضع خود می‌پردازند درحالی‌که دیگران با از دست  دادن نفوذ خود، سعی در تغییر روابط خود با پوتین دارند. 

پوتین در حال تجدید سازمان و یک تصفیه گسترده است و این مسئله به حدی بزرگ بوده که رسانه‌های روسیه نمی‌توانند به‌ سادگی از کنار آن بگذرند. لژ جمله این تغییرات میتوان به فرماندار منطقه کالینینگراد، اوگنی زینیچف، رئیس سابق سرویس امنیت فدرال (FSB) وفرماندار منطقه یاروسلاول، دیمیتری میرونوف،یکی از نظامیان قدیمی عضو سازمان حفاظت فدرال (FSO) اشاره کرد . 

باتوجه به اظهارات دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین "کسانی که اعتماد دولت را جلب کرده‌اند، مناصب حکومتی را به دست می‌گیرند. به نظر رئیس دولت، فقط این افراد پتانسیل ایجاد توسعه در مناطق تحت نظر خود را دارا هستند. درمرحله اول، آن‌ها درساختارهای مربوط به کسب‌ و کار و اقتصاد تجربه‌ اندوزی می‌کنند و به‌ این ترتیب یک پس‌ زمینه کافی از نظر مدیریتی به دست می‌آورند." 

بر اساس اظهارات مقامات روسیه بنا بوده است که این افراد تا انتخاب فرمانداران تازه تنها به‌ عنوان سرپرست ایالات فعالیت کنند. بااین‌حال، براساس تجربه گذشته، آن‌ها برای مدتی طولانی در مقام خود باقی‌مانده‌اند. 

البته ورود سیلوویک‌ها به قدرت مسئله جدیدی نیست. بر این اساس، درماه فوریه سال جاری،فرماندار منطقه تولاکنار رفت و پست او به سپهبد الکسی دیومین، معاون وزیر دفاع واگذار شد. این‌ یک انتخاب جالب‌ توجه بود؛ چرا که دیومین توانسته بود در ماه‌های قبل به‌سرعت به تحکیم روابط خود باپنخبگان سیاسی بپردازد. 

نکته جالب درمورد هر سه نفر (دیومین،زینیچف و میرونوف) این است که تجربه حضور در سرویس امنیتی ریاست جمهوری (SBP) را داشته‌اند، یک.سازمان فدرال با وظیفه حفاظت از رئیس‌ جمهور روسیه. برخی از رسانه‌ها حتی می‌گویند که آن‌ها فقط مامور حفاظتی نبوده اند ،بلکه مقامات اطلاعاتی و امنیتی مهمی در این سازمان داشته‌اند. 

کارشناسان معتقدند این تغییرات عجولانه در ارتباط با برگزاری انتخابات آینده مجلس است. بااین‌حال ، بوریس ماکارینکو، رئیس هیئت‌ مدیره مرکز فن‌آوری‌های سیاسی ، تأکید می‌کند که تغییر و تحولات سیاسی اخیر به ‌هیچ ‌وجه ربطی به انتخابات مجلس ندارد. با این‌ وجود، این چیزی است که پیشاز انتخابات دومای سال 2011 نیز اتفاق افتاده است. و در مجموع، چهار فرماندار صندلی خود را درپایان ماه ژوئیه از دست دادند، آن‌ هم درمناطقی که پیش‌بینی می‌شد برای حزب حاکم مشکل‌ساز خواهد شد. 

به گفته الکساندر کینف، تحلیگر سیاسی، ممکن است این مسئله تبدیل به بحرانی مخرب شود. وی می‌گوید: "مردم درک کرده‌اند که یک مقام منصوب جدید به ‌ناچار پاک ‌سازی خواهد شد و این سیستم برتعهدات رسمی وشایسته ‌سالاری بنا نشده است. چرا باید کسی که درحال انجام وظایف خود است به ‌راحتی اخراج شوند؟ یک فرد تا زمانی در مقام خود باقی می‌ماند که سیستم از او راضی باشد اگر نه، با دستور از بالا به ‌سرعت حذف خواهد شد. "کینف معتقد است که چنین سیستمی اساساً روحیه مردم را تضعیف می‌کند و به‌ سختی قادربه انجام وظایف خود است. اوهشدارمی‌دهد این عزل و نصب‌ها هیچ ارتباطی به سیاست یا اقتصاد ندارند و صرفاً به دلیل مسائل امنیتی اتفاق می‌افتد.به نظر می‌رسد پوتین همواره و به‌ وضوح سیلوویک‌ها را به‌ عنوان افرادی که از نزدیک می‌شناسد و وفادار به اوهستند، ترجیح می‌دهد. 

پس از استعفای آندری بلیانف، رئیس خدمات گمرکی فدرال، در بازرسی از اموال وی شواهدی درمورد قاچاق الکل به دست آمد، همچنین در یک‌ خانه متعلق به بلیانف، به ارزش حدود 200 میلیون روبل (3 میلیون دلار)، چند نقاشی قدیمی وهمچنین چندین جعبه پر از روبل، دلار ویورو به ارزش تقریبی 66 میلیون روبل (حدود 1 میلیون دلار) پیدا شد. پسکوف دو روز پیش از آن گفته بود:"هیچ دلیلی وجود ندارد که بلیانف کارخود را به‌عنوان یک مقام مسئول از دست بدهد." 

علاوه براین، دیمیتری میخال چنکو، رئیس سابق خدمات گمرکی فدرال،مدیر یک شرکت تجاری در پترزبورگ که درپروژه ساخت بندر بین‌المللی برونکا مشارکت داشت، درماه مارس،به دلیل قاچاق الکل متهم و به پرداخت 1.7 میلیونروبل (26،000 دلار) محکوم شد. 

پس از عزل بلیانف جایگاه او به ولادیمیر بولاوین رسید که او نیز درک.گ.ب کارکرده بود،علاوه براین، او برای مدت‌ زمانی طولانی به‌ عنوان دبیر شورای امنیت بانیکلایپات روش کارکرده بود که هردو در FSB بودند و بعداً در سنتپترزبورگ با یکدیگر همکاری داشته‌اند. این نکته مهمی است، زیرا پاتروشف یکی از مورد اعتمادترین افراد در میان نزدیکان پوتین شناخته می‌شود؛بنابراین و با کنار هم قرار دادن قطعات این پازل،می‌توان نتیجه گرفت که این تحولات برنامه‌ای است به نفع پاتروشف و در جهت جاه‌طلبی‌های سیاسی آینده. 

در دو سال گذشته نه‌ تنها درمورد میخالچنکو، بلکه درمورد برخی دیگر از مقامات نیز موارد فساد گسترده‌ای افشا شده است،ازجمله دستگیری نیکیتابلیخ، فرماندار کریوف،که متهم به دریافت رشوه به ارزش 400،000 یورو (443500 دلار) شد. منتقدان می‌پرسند که چگونه یک مقام سیاسی عالی‌رتبه می‌تواند مالک 16 آپارتماندر یکی ازآسمان‌خراش‌ها یاستالینیستی معروف به سبک مسکو، یک رولزرویس به ارزش 40 میلیونروبل (610،000 دلار) باشد و با یک هواپیمای جت شخصی پرواز کند؟ 

همان‌طور که آلکسی ماکارکین، معاون اول رئیس‌جمهوراشاره ‌کرده است، پوتین علاقه‌مند به یک توازن بین گروه‌های سیلوویک‌ها است. بدون شک،چنین تصمیماتی بد و برنامه‌ریزی قبلی گرفته نمی‌شود؛ بنابراین،موضوع اصلی ایجاد یک حلقه وفادار از افراد مورداعتماد پوتین است.

نظرات بینندگان