arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

کشاورزان سیب‌زمینی خود را ارزان نفروشند/ صادرات در دستور کار

باتوجه به اینکه سیب‌زمینی نقش مهمی را در سبد غذایی خانوار ایفا می‌کند ولی بی‌توجهی به میزان تولید آن و نبود برنامه ریزی دقیق و جامع سیب‌زمینی کاران را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با شروع فصل برداشت سیب‌زمینی در برخی استان‌ها، این نگرانی برای کشاورزان وجود دارد که برای فروش محصول خود مانند سال‌های قبل با مشکل مواجه شوند.

به گزارش انتخاب؛ این درحالی است که در کنار زحمت فراوان و صرف وقت و هزینه برای کشت این محصول، به گفته برخی کشاورزان اگر هم موفق به فروش محصول خود شوند با وجود قیمت پایین آن، پول بدست آمده حتی کفاف هزینه‌های تولید آن‌ها را هم نمی‌دهد.

در کنار رشد سالیانه تورم که منجر به افزایش قیمت نهاده‌ها، کودهای شیمیایی و تجهیزات کشاورزی می‌شود، قیمت سیب‌زمینی با توجه به فراوانی عرضه در بازار، تغییر قیمت چندانی ندارد و کشاورزان برای جلوگیری از خراب شدن سیب‌زمینی‌ها در برخی موارد مجبور به فروش زیر قیمت این محصول می‌شوند.

رحیم نیازی رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی در پی مشکلات به‌وجود آمده برای سیب‌زمینی کاران در گفت‌و گو با میزان مطرح کرد: قیمت سیب‌زمینی همچنان در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد و هرساله کشاورزان در برخی موارد حتی هزینه‌های تولید خود را نیز از فروش محصولاتشان بدست نمی‌آورند.

وی افزود: این محصول درحالی که جز محصولات مهم و اساسی در سبد غذایی خانوار به حساب می‌آید اما به‌دلیل عرضه فراوان در بازار از قیمت پایینی برخوردار است.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی با اشاره به تولید مازاد این محصول از سوی کشاورزان اظهار کرد: دولت با توجه به اینکه سیب‌زمینی جز محصولات پرمصرف در بین خانوار است، برای تولید این محصول هیچ سخت‌گیری برای کشاورزان قائل نمی‌شود و از طرفی کشاورزان با کشت فراوان این محصول دچار مشکل می‌شوند.

نیازی صادرات این محصول را چاره تولید مازاد آن دانست و گفت: در حال حاضر صادرات به برخی کشورها از جمله عراق و ترکمنستان در دستور کار است و در تلاشیم کشورهای وارد کننده را گسترش دهیم تا سیب‌زمینی مازاد تولید در دست کشاورزان باقی نماند و امیدواریم سال جاری برای سیب‌زمینی کاران بهتر از سال‌های قبل باشد.

وی به کشاورزان توصیه کرد: محصول خود را خیلی ارزان به دلالان نفروشند و تلاش کنند با برقراری ارتباط با کارخانه‌ها محصول خود را به قیمت منصفانه به آنها بفروشند تا متضرر نشوند.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی افزایش قیمت انواع کود شیمیایی را نیز یکی دیگر از مشکلات در پیش‌روی کشاورزان دانست و گفت: این افزایش قیمت به طور حتم در قیمت تمام شده محصولات کشاورزی به‌ویژه سیب‌زمینی تاثیر گذار است و مشکلات آنان را چند برابر خواهد کرد.

یکی دیگر از توصیه‌های نیازی به سیب‌زمینی‌کاران کاهش سطح زیر کشت این محصول است که با توجه به ضرری که هرساله متحمل می‌شوند باید این توصیه را جدی بگیرند.

با این تفاسیر درحالی که هنوز برنامه جامعی برای مدیریت تولید این محصول غذایی ارزشمند در دست کار نیست و هرساله به این امید که شاید سال جاری بهتر از سال‌های قبل برای سیب‌زمینی کاران در فروش محصولاتشان باشد، با شروع برداشت این محصول در برخی استان‌ها باید دید که کشاورزان چطور با مشکلات خود دست و پنجه نرم خواهند کرد.

منبع: ميزان
نظرات بینندگان