arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵

تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر اهمیت «دیپلماسی زیارت»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی با برشمردن راهبردهای «دیپلماسی زیارت» گفت: تغییرات سیاسی در دیپلماسی زیارت موثر نیست.

به گزارش انتخاب، تولیت آستان قدس رضوی عصر یکشنبه در نخستین اجلاس آستان‌های مقدس جهان اسلام در تالار آیینه‌های حرم مطهر رضوی اظهار کرد: امامان هادیان انسان‌ها هستند که به مردم چگونه زندگی کردن را می‌آموزند و راه هدایت را به آنها نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه‌ اسلامی و بشری نیازمند بعثت کرامات انسانی از طریق آموخته‌های ائمه اطهار (ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: با تکیه به این آموخته‌ها تمام اختلافات می‌تواند تبدیل به ائتلاف شود. امروز وجود امام رضا (ع) رمز ائتلاف جامعه دینی است و گمشده جامعه امروز سیره آن حضرت است.

رئیسی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه امام رضا (ع) عنوان کرد: در پرتو این نعمتی که خداوند به ما ارزانی داشته جامعه بشری می‌تواند بسیاری از گره‌های خود را بگشاید.

رئیسی نقش تولیت‌های آستان‌های مقدس ائمه را بسیار تعیین‌کننده ارزیابی کرد و افزود: عتبات عالیات در چند نکته حائز وجوه مشترک هستند که معنویت‌محور بودن، تنوع جاذبه‌های معنوی، هدایت‌گری، مردمی‌بودن و برخورداری از امتداد تاریخی و باورهای عمیق از جمله این وجوه مشترک است.

وی اضافه کرد: همچنین انگیزه عمیق زوار نسبت به عرق به این آستان‌ها، فرامرزی‌بودن جایگاه این آستان‌ها و برخورداری آن از تنوع اقلیمی، فرهنگی و محیطی و همچنین برخورداری از روابط میان‌فرهنگی از دیگر وجوه مشترک عتبات عالیات است.

رئیسی با بیان اینکه ممکن است موانع اقلیمی، سیاسی و اجتماعی برای زیارت وجود داشته باشد، اظهار کرد: با این حال هیچ‌گاه نمی‌توان اصل دلدادگی را نفی کرد و به همین جهت ایجاد یک همگرایی و هم‌اندیشی بین مسئولین عتبات به عنوان دیپلماسی زیارت از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به وجوه افتراق دیپلماسی زیارت با دیپلماسی سیاسی خاطرنشان کرد: دیپلماسی زیارت می‌تواند با نهادهای مردمی و تشکل‌ها ارتباط داشته و الزامی در ارتباط با دولت‌ها ندارد. این دیپلماسی رویکردی عمیق داشته و از استحکام و ریشه برخوردار است و تغییرات سیاسی در دیپلماسی زیارت موثر نیست.

وی تصریح کرد: در دیپلماسی زیارت ارزش‌های والایی به ارزش کرامت انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد و همین‌ جهان‌شمولی گفتمان زیارت است که می‌تواند گفتمان عتبات مقدس را مستحکم و شامل کند.

تولیت آستان مقدس رضوی با اشاره به راهبردهای دیپلماسی زیارت در معرفت‌افزایی زائران و مجاوران اظهار کرد: یکی از این راهبردها ترویج معارف دین و اهل‌بیت (ع) است که می‌تواند در پرتو تعامل بین آستان‌های مقدس و عتبات عالیات این معرفت‌افزایی‌ها بیشتر شود.

وی یادآور شد: زمینه‌سازی برای حضور دلدادگان و عاشقان در این عتبات مسئله‌ بسیار مهمی است. اعتاب مقدسه می‌توانند در حل بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی موثر باشند و در خلق بهترین تجربه‌ها در جهت معرفت‌افزایی زائران کمک کنند.

وی تأکید کرد: این وجوه مشترک می‌تواند به سبک زندگی دینی مشترک بینجامد. تسهیل و ترغیب به زیارت، ترویج معارف دینی و قرآنی، توسعه عزت و قدرت و شعائر اسلامی در جهان اسلام، تشکیل جبهه‌ مشترک با اهداف مشترک در مقابل چالش‌های پیش رو و مشترک و ... از دیگر کارکردهای این هم‌افزایی است.

رئیسی با بیان اینکه می‌توان با همکاری و همفکری و تبادل تجربیات بین آستان‌های مقدس ائمه سعادت ملل مسلمان را رقم زد، گفت: اگر بخواهیم در مقابل تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و شبیخون فرهنگی ایستادگی کنیم، زیارت بهترین مزیت برای مصون‌سازی جامعه اسلامی و حافظ جوانان ما در مقابل هجمه‌های فرهنگی است که میدان را خالی نکنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان