arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۱۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۵

پیشنهادات فراکسیون زنان برای گنجاندن در لایحه برنامه ششم چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو فراکسیون زنان با بیان اینکه پیشنهاداتی همچون رفع هرگونه تبعیض ناروا از زنان برای گنجاندن در لایحه برنامه ششم ارائه شده است گفت: بعد از موضوع رفع هرگونه تبعیض حل مشکل 2/5 میلیون زن سرپرست خانوار از اهمیت بسیاری برخوردار است که بر این اساس پیشنهاد کردیم طرح جامع توانمندی زنان سرپرست خانوار درسال اول برنامه ششم تصویب و تا پایان برنامه به طور کامل اجرا شود.

به گزارش انتخاب، سهیلا جلودار زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فراکسیون زنان پیشنهاداتی به کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی وشوراها برای گنجاندن در لایحه برنامه ششم ارائه کرده است گفت: اکثر این پیشنهادات در این کمیسیون ها به تصویب رسیده و برای بررسی و تصویب به کمیسیون تلفیق برنامه ششم ارائه شده است.

وی در توضیح گفت: با توجه به اینکه رفع نابرابری و تبعیضات موضوع مهمی است، فراکسیون زنان در بند 4 ماده سه با موضوع فقر و محرومیت بر لزوم رفع هرگونه تبعیض ناروا از زنان تاکید کرده و در بخش محرومیت زدایی موضوع اولویت زنان سرپرست خانوار را مطرح کردند.

وی ادامه داد:  در بخش آسیب های اجتماعی شاخص هایی را مطرح و در جدولی پیشنهاد شده که توجه ویژه ای به مسائلی همچون زنان کار ،‌زنان سرپرست خانوار و کودکان کار شود تا در چهار یا پنج سال گذشته شاهد تغییر ملموسی در این حوزه باشیم نه اینکه پنج سال از اجرای برنامه ششم بگذرد و در نهایت مشکلی حل نشود.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه اظهار کرد: مسأله دیگر اگر رفع هرگونه تبعیض ناروا از زنان موضوع زنان سرپرست خانوار است، 2/5 میلیون زنان سرپرست خانوار وجود دارد که فراکسیون زنان پیشنهاد تصویب طرح جامع توانمندی زنان سرپرست خانوار در سال اول اجرای برنامه ششم را داده که بر اساس آن باید این قانون به طور کامل تا پایان برنامه در راستای محرومیت زدایی اجرایی شود.

جلودار زاده در ادامه با انتقاد از عدم وجود امکانات برابر بین زنان و مردان جامعه گفت:‌ درحال حاضر در تخصیص اعتبارات مجوزها و بخش های مختلف برای کارآفرینی و یا بهبود وضعیت معیشیتی ، زنان حداقل ترین امکانات داشته و تبعیض بین آن‌ها با مردان وجود دارد. به طور مثال اگر خانمی بخواهد برای ایجاد کارگاهی برای  کارآفرینی وام دریافت کند و علاوه  بر این خانم ده مرد دیگر وجود داشته باشد درخواست این خانم نادیده گرفته شد و به درخواست آقایان توجه می‌شود. این موضوع در مواردی دیگری همچون بانوان تحت پوشش نهادهای حمایتی و یا واگذاری مسکن نیز شامل می‌شود که در تمامی موارد اولویت کمتر با بانوان است.

وی ادامه داد:  در حال حاضر زنان سرپرست خانوار و یا زنان خودسرپرست و یا حتی بازنشستگان دولتی با مشکلات و محرومیت هایی مواجهند به طوری که یک مرد بازنشسته در سازمان دولتی امکان ندارد از مزایای مسکن برخوردار نشده باشد و در مقابل این امکان برای خانم ها بسیار زیاد است.

این عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اهتمام دولت برای رفع این تبعیضات گفت:‌ در جلسه ای با مسئولان سازمان برنامه وبودجه بر این موضوع تاکید شد که دولت به دنبال  از بین بردن نابرابری های منطقه‌ای و ملی است. یکی از این نابرابری های ملی در مورد تبعیض بین زنان و مردان است که این موضوع در لایحه برنامه ششم قید نشده است به طوری که در حال حاضر نابرابری و حتی ستم در بخش های  مختلف دیده می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان