arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵

آیت‌الله مصباح یزدی کنار گذاشته می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آيات موحدي كرماني و يزدي بدون حضور آيت‌الله مصباح رايزني‌هاي انتخاباتي اصولگرايان را آغاز مي‌كنند.

روزنامه اعتماد نوشت: «اصولگرايان خود را براي ورود به انتخابات سال ٩٦ آماده مي‌كنند. آنها پس از دو شكست در انتخابات ٩٢ و ٩٤ تصميم دارند مكانيزمي را طراحي كنند كه در انتخابات رياست‌جمهوري آينده بازنده نباشند. اين بازنده نبودن البته الزاما به معناي راي‌آوري كانديدايي در برابر حسن روحاني نيست چه آن كه ممكن است آنها در انتخابات آتي گزينه‌اي را در برابر رييس‌جمهور مستقر معرفي نكنند يا به حمايت از روحاني بپردازند. در اين سناريو روحاني بدون رقيب اصولگرا پا به ميدان خواهد گذاشت و با اجماع تمامي جريان‌هاي اصيل اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا شانس بسيار بالايي براي انتخاب مجدد خواهد داشت.

جامعه روحانيت مبارز در هفته‌هاي اخير شاهد سه تحول سياسي بود كه آخرين آن در جلسه سه‌شنبه شب رونمايي شد. افزودن شش عضو جديد و تقويت جبهه معتدلين، تصميم به دعوت دوباره از آيت‌الله هاشمي براي حضور در جلسات و در آخر مذاكره آيات موحدي كرماني و يزدي به عنوان دبيران كل جامعتين بر سر انتخابات بدون حضور آيت‌الله مصباح كه ضلع سوم فقهاي ثلاث نام گرفته بود، سه گام بلند جامعه روحانيت براي بازگشت به عرصه تاثيرگذاري است. اختلاف ريشه‌دار آيت‌الله يزدي و مصباح كه در انتخابات ٩٢ سربرآورد و به گفته آيت‌الله يزدي تا مرز ايجاد انشعاب در جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم پيش رفت، حالا مي‌رود تا به كنار گذاشتن محترمانه و دوستانه آيت‌الله مصباح از هسته محوري اصولگرايان منجر شود.

مذاكره دبيران كل جامعتين

روز گذشته غلامرضا مصباحي مقدم در تشريح مصوبات آخرين جلسه جامعه روحانيت يك خبر انتخاباتي داد: «در جلسه سه‌شنبه شب مقرر شد آيت‌الله موحدي كرماني با آيت‌الله يزدي درباره جلسه مشترك جامعتين در خصوص انتخابات سال ۹۶ جلسه‌اي تشكيل دهند و درباره آن تصميم‌گيري كنند.»

اصولگرايان در انتخابات اخير مجبور شدند تن به خواسته جبهه پايداري دهند و به جاي جامعتين روي به فقهاي ثلاث بياورند تا بر خلاف خواست اكثريت و تنها براي حفظ وحدت نام آيت‌الله مصباح‌ يزدي را دوشادوش آيات يزدي و موحدي كرماني به عنوان دبيران كل جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم قرار دهند. با اين مكانيزم عملا وحدت حول محور جامعتين محقق نشد و نتيجه انتخابات فارغ از تبليغات آنها مطابق ميلشان پيش نرفت. با مصوبه آخرين جلسه جامعه روحانيت مبارز به نظر مي‌رسد بار ديگر تلاش‌هايي در جريان است تا اصولگرايي را دوباره حول محور جامعتين تعريف كند.

با اين حال حزب موتلفه اسلامي كه از شاخه‌هاي قديمي و موثر جريان اصولگرا است اوايل سال جاري نخستين پرچم انشعاب را بلند كرد و گفت كه براي انتخابات آتي نامزد حزبي معرفي خواهد كرد. اين در حالي بود كه پيشتر پرچم تك‌روي و دوري از رفتار جبهه‌اي به دوش جريان پايداري بود. بالاخره پس از گذشت چند ماه موتلفه‌اي‌ها از موضع اوليه خود كوتاه آمدند و صراحتا اعلام كردند بار ديگر ذيل محور جامعتين فعاليت خواهند كرد. آنها گفتند كه بررسي‌هايشان براي رسيدن به كانديدا را متوقف نخواهند كرد اما در نهايت اين نامزد را به جامعتين معرفي و از تصميم آنها تبعيت خواهند كرد.»

نظرات بینندگان