arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵

ترکیه سفیر آمریکا را احضار کرد

روزنامه حریت در تارنمای خود نوشته است، همزمان با کنفرانس مطبوعاتی چاوش اوغلو جان بس سفیر آمریکا در آنکارا به وزارت خارجه احضار شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


در پی اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ترکیه در عملیات جرابلس باید به داعش متمرکز شود و تاکید بر اینکه مواضع آمریکا در مورد حزب اتحاد دمکراتیک سوریه با ترکیه متفاوت است، آنکارا سفیر آمریکا به وزارت خارجه را احضار کرده و واکنش تند نشان داده است.

به گزارش ایرنا، احضار سفیر آمریکا به دنبال اظهارات مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در ادامه خود در مجارستان، صورت گرفته است، که تاکید کرده آمریکا و کشورهای دوست و هم پیمان ترکیه باید در مورد سازمان تروریستی پ.ی.د ( حزب اتحاد دمکراتیک سوریه ) تصمیم خود را بگیرند.

روزنامه حریت در تارنمای خود نوشته است، همزمان با کنفرانس مطبوعاتی چاوش اوغلو جان بس سفیر آمریکا در آنکارا به وزارت خارجه احضار شده بود.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک در آنکارا می افزاید: در این دیدار مقامات وزارت خارجه ترکیه ناراحتی شدید دولت آنکارا از مواضع واشنگتن در قبال پ.ی.د و ی.پ.گ ( یگانهای مدافع خلق) تبیین کردند.

در همین حال اظهارات اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا که گفته است ترکیه در عملیات جرابلس باید به داعش متمرکز شود، واکنش تند آنکارا را در بر داشته است.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که گفته است آمریکا باید انتخاب کند که هم پیمان و شریک آن کشور ترکیه است یا پ.ی.د/ی.پ.گ، گفته است: واشنگتن پ.ی.د را گروه تروریستی نمی شناسد.

ترکیه به شدت خواهان عقب نشینی کردهای سوریه به شرق رودخانه فرات است.

تانژو بیلگیچ سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز اظهارات وزیر دفاع و سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در مورد داعش و عملیات سپر فرات ترکیه را مایه ناراحتی ترکیه اعلام کرده و گفته است: عملیات برون مرزی ترکیه برگرفته از حقوق بین المللی و حق دفاع مشروع این کشور و در در چارچوب احترام به تمامیت ارضی سوریه و برای دور کردن بلای ترور از مرزهای ملی این کشور اجرا می شود.

او خاطر نشان کرده است که آمریکا به دنبال خروج داعش از منبج و ورود عناصر پ.ی.د/ی.پ.گ به این شهر در ژوئن گذشته به ترکیه تعهد کرده است که این عناصر در غرب رودخانه فرات نخواهند ماند. آنکارا انتظار دارد، آمریکا به این تعهدات عمل کند.

آنکارا می گوید نیروهای پ.ی.د و ی.پ.گ به رغم قول ها و تعهدات آمریکا که از منبچ واقع در غرب رودخانه فرات عقب نشینی خواهند کرد، نه تنها عقب نشینی نکرده است، بلکه در حال تقویت نیرو در این منطقه است.
ترکیه تاکید کرده است به هیچ وجه اجازه نخواهد داد کانتون های کرد که توسط گروههای مخالف کرد سوری در شمال سوریه ایجاد شده به هم وصل شده و کریدور کردی در شمال سوریه و طول مرزهای این کشور ایجاد شود.
نظرات بینندگان