arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۱ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵

تعداد تراکنش‌های بانکی از جمعیت کشور بیشتر است

٩٥‌درصد ایرانی‌های دارنده کارت شتاب از خدمات غیرحضوری استفاده می‌کنند و تنها ٥‌درصد از مشتریان به‌صورت حضوری به شعب مراجعه می‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  ٩٥‌درصد ایرانی‌های دارنده کارت شتاب از خدمات غیرحضوری استفاده می‌کنند و تنها ٥‌درصد از مشتریان به‌صورت حضوری به شعب مراجعه می‌کنند. این آماری است که علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید با گسترش استقبال مردم جهان از شبکه‌های اجتماعی، درحال حاضر موسسات مالی جهان تا ١٠‌درصد بودجه خود را به تبلیغات مجازی اختصاص می‌دهند.
 
علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اعلام کرد: تعداد تراکنش‌های بانکی روزانه کشور از کل جمعیت ۷۵‌میلیون نفری کشور بیشتر است و این نشان از حجم عظیم عملیات بانکی دارد.
 
او در نخستین اجلاس رهبران کسب و کار ایران، با بیان این‌که بانک‌های مهم دنیا در زمینه بانکداری اجتماعی فعال هستند،  تأکید کرد:   این نوع بانکداری نوعی شکستن پوسته‌های بانکداری سنتی در دنیا است و نوعی استفاده از ابزارهای جدیدی به حساب می‌آید که در گذشته وجود نداشت. به‌عنوان مثال درحال حاضر و با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، بانکداری الکترونیک در دنیای امروز بسیار گسترش داشته است و امروز دیگر زمان مراجعه به شعب فیزیکی بانک‌ها به سر رسیده و از صف‌های طولانی خبری نیست.

دیواندری ادامه داد: درحال حاضر در ایران ۹۵‌درصد دارندگان کارت‌های بانکی از خدمات مدیا و سامانه‌های غیرحضوری استفاده و تنها ۵‌درصد از مشتریان به شعب مراجعه می‌کنند.

او به نفوذ عظیم شبکه‌های اجتماعی در ۴۲‌درصد جمعیت جهان اشاره کرد و با بیان این‌که بسیاری از سازمان‌های اقتصادی از خدمات شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، گفت: بانک‌ها نهاد اجتماعی بزرگی هستند که مردم به بهانه‌های مختلف به آنها مراجعه دارند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تأکید بر این‌که انجام ۳۵‌درصد فعالیت‌های ارتباطی جهان از طریق اینترنت حجم بالایی است، افزود: بانک‌ها باید در نخستین فرصت استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در دستور کار قرار دهند و پوسته بانکداری سنتی شکسته شود زیرا بانک‌های کشور در ابتدای راه قرار دارند.
 
دیواندری تأکید کرد: استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای نظام بانکی یک فرصت است و اغلب بانک‌های خارجی به بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۱۶‌درصد این بانک‌ها از شبکه‌ها استفاده کرده، ۲۸‌درصد حداقل یک کانال دارند، ۴۱‌درصد درحال ایجاد بوده و ۱۳درصد هنوز شروع نکرده‌اند و تنها سه‌درصد بانک‌ها اعلام کرده‌اند که برنامه‌هایی برای استفاده از شبکه اجتماعی و ابزار‌های آنلاین برای امور بانکی ندارند.
 
وی با بیان این‌که نتایج یک نظرسنجی دیگر نشان می‌دهد که بیش از ۷۵‌درصد بانک‌ها از شبکه‌های اجتماعی در زمینه معرفی محصول، ارتباطات و بازاریابی استفاده می‌کنند، گفت: همچنین برای استفاده از مشاوره‌های مالی، طرح شکایت، سوالات و غیره از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند.

 دیواندری با اعلام این‌که ۴۲‌درصد شرکت‌های خدمات مالی دو تا ۱۰‌درصد بودجه خود را صرف حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، افزود: در‌ سال ۲۰۱۶ میلادی ۹۰‌درصد شرکت‌های پیشرو در شبکه‌های اجتماعی پایگاه داشته‌اند.

او با بیان این‌که ۶۰‌درصد از بانک‌ها خود را در ارایه خدمات از طریق شبکه‌های اجتماعی تازه‌کار می‌دانند، اظهار داشت:  بانک‌ها برای کاهش هزینه‌ها می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات، خدمات مشتریان و بازاریابی استفاده کنند، در عین حال یکی از دلایل اهمیت این شبکه‌ها برای بانک‌ها خلق ابتکارات جدید در ارایه خدمات است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزایش درآمد را از دلایل دیگر تمایل بانک‌ها برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی برشمرد و ادامه داد: بانک‌ها امروز باید مراقبت کنند تا مشتریان خود را در این بخش از دست ندهند.

روزنامه شهروند
نظرات بینندگان