arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۱۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۵

واکنش‌های بین‌المللی به آزمایش اتمی کره شمالی/ بمب هسته‌ای بیش از 10 کیلو تن بوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پنجمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی با واکنش‌های تند و مخالفت کشورهای خارجی از جمله آمریکا، چین و ژاپن و کره جنوبی مواجه شد.

به گزارش انتخاب، با تایید کره جنوبی مبنی بر اینکه کره شمالی پنجمین آزمایش هسته ای خود را روز جمعه انجام داده است، شورای امنیت ملی ژاپن هم نشست فوق العاده تشکیل داد، ژاپن اعلام کرده است که در این نشست آخرین تحولات درباره این آزمایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این در شرایطی است که کشورهای آمریکا، کره جنوبی و ژاپن با انتشار بیانیه هایی اقدام امروز کره شمالی را محکوم کرده اند.

دولت ژاپن براساس شواهد علمی و زمین شناسی انجام این انفجار را تایید و اعلام کرد که «یو شیهیده سوگا»، سخنگوی کابینه این کشور نیز دستور برگزاری نشست فوق العاده فوری در شورای امنیت این کشور را صادر کرد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واکنش به آزمایش هسته‌ای کره شمالی اعلام کرد اقدامات این کشور با عواقب جدی روبه‌رو خواهد شد.

چین نیز روز جمعه از همه طرفها در جامعه بین المللی خواست تا در پی آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی خویشتنداری خود را حفظ کنند و تاکید کرد هرج و مرج یا جنگ در شبه جزیره کره به نفع هیچکس نیست.

رئیس جمهوری کره جنوبی نیز به طور رسمی در بیانیه خود از آزمایش هسته ای جدید کره شمالی خبر داده و آن را محکوم کرده و آورده است که کره شمالی با این اقدام به سمت خودفروپاشی رفته و منزوی تر خواهد شد.

به دنبال وقوع زمین لرزه ای به قدرت 5.3 دهم ریشتر در کره شمالی که صبح امروز رخ داد، بیشتر منابع منطقه ای و رسانه ای حدس زده اند که این کشور طبق برنامه های گذشته خود یک آزمایش دیگر انجام داده باشد.
تا اینکه تلویزیون دولتی «کی سی تی وی» و پایگاه خبری روزنامه «پیونگ یانگ تایم» کره شمالی، انجام پنجمین آزمایش هسته ای در این کشور را تایید کردند.

«لاسینا زربو» رئیس سازمان پیمان منع جامع آزمایش های هسته ای (CTBTO) نیز امروز اعلام کرد که بررسی های صورت گرفته در خصوص فعالیت های لرزه نگاری آزمایش احتمالی هسته ای کره شمالی، نشان می دهد بزرگی این لرزش ها نسبت به لرزه های آزمایش هسته ای قبلی این کشور که دی ماه سال گذشته در همین منطقه به ثبت رسیده بود، بزرگتر و گسترده تر است.

سامانه آزمایش هسته ای پانجی ری کره شمالی از سال 2006 تا کنون چهار آزمایش هسته ای را تجربه کرده است که دومین آن در 2009، سومین در 2013 و چهارمین آنها به قدرت 5.1 کیلو تن در ژانویه امسال میلادی (دی ماه گذشته) بوده است.

این کشور شش ژانویه سال 2016 (16 دی ماه 94) نیز نخستین بمب هیدروژنی خود را نیز آزمایش کرد.

اگر چه یک مقام نظامی کره جنوبی در گفت و گو با رویترز احتمال داد این انفجار 10 کیلو تنی بوده باشد، اما جفری لویس، رییس موسسه مطالعات بین المللی آمریکا مستقر در کالیفرنیا نیز امروز شدت این انفجار را 20 تا 30 کیلو تن اعلام کرد، که در مقایسه با چهار آزمایش قبلی این کشور که 10 کیلو تنی بودند، قوی ترین آنها به حساب می آید.

نظرات بینندگان