arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۵

اولين واکنش ايران به توافق اخير آمريکا و روسيه درباره سوريه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جابری انصاری، معاون عربی وزارت خارجه درباره خروج منافقین از عراق گفت: منافقین هرکجا باشند، منبع بی ثباتی هستند.

معاون عربی وزارت خارجه در حاشیه نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی در مورد موضع ایران در قبال طرح صلح آمریکا برای بحران یمن، این بحران را نتیجه تحمیل جنگ از سوی بازیگران خارجی و برخلاف خواست و اراده ملت یمن دانست و گفت: ما همانند همه بحران های منطقه معتقدیم بحران یمن هم راه حل سیاسی دارد. اصل سیاسی در راه حل سیاسی تعیین سرنوشت آینده ملت یمن توسط مردم این کشور است. آنچه را ملت یمن در مسیر اراده خود بپذیرد مورد تأیید جمهوری اسلامی خواهد بود و هر تلاشی بر خلاف این هدف گیری همانند تلاش های قبلی محکوم به شکست است. وی با اشاره به استقبال ایران از شروع به کار پارلمان یمن و شورای عالی سیاسی که از سوی این پارلمان به عنوان نمایندگان مشروع یمن انتخاب شده، افزود: درست است که جنگ یک سال و نیمه یمن هزینه های انسانی و مالی زیادی بر ملت یمن وارد کرد اما هیچ تغییری در موضوعی که هدف جنگ بود ایجاد نکرد.

مهمترین نکات مطرح شده وی در این نشست خبری که در مشهد مقدس برگزار شد به شرح زیر می باشد:

* توافق اخیر آمریکا و روسیه درباره سوریه برای ما امری ناگهانی نبوده، ایران در گفت و گوهای منتهی به این توافق مشارکت نداشته و طبیعتاً نسبت به نتیجه آن هم مسئولیت و تعهدی ندارد. اعلام نظر جزئی تر در رابطه با این توافق، منوط به رایزنی با دوستان و بازیگران منطقه ای و دریافت جزئیات توافق است، اما ایران از هر راهی که دربرگیرنده حل 3 بعد امنیتی، سیاسی و انسانی بحران سوریه باشد، استقبال می کند.

* خروج فرقه منافقین را از عراق به فال نیک می گیریم، هرچند منافقین هرکجا باشند، منبع بی ثباتی هستند.

* خروج آنها از پایگاه دائمی شان، اتفاقی مبارک است، رهبران این گروهک دیر یا زود در پیشگاه عدالت محاکمه خواهند شد.

* دولت سعودی می خواهد عقربه زمان را به عقب برگرداند، اما باید بداند که طی 3 دهه گذشته تحولات زیادی در اراده ملت های منطقه رخ داده و زمان بازگشت پذیر نیست. جنگ هایی که سعودی برای خود تعریف کرده، در همه جبهه ها عقیم خواهد بود. عربستان شکست در برابر واقعیت ها را خواهد پذیرفت.

* متأسفانه بر اساس برخی گزارش ها، ده ها هزار حاجی طی سال های اخیر در مراسم حج جان باخته اند.

* عربستان سعودی در برابر تشکیل هر کمیته حقیقت یابی در قبال فاجعه منا مقاومت می کند. اگر امکان ایجاد یک گرو بین المللی حقیقت یاب نباشد، کمیته ای مستقل تشکیل داده و اسناد و مستندات جمع آوری شده را در اختیار افکار عمومی قرار می دهیم.

* امیدواریم با گزارشی که کمیسیون تحقیق در نیجریه تهیه کرده، هر چه سریع تر زمینه آزادی و درمان شیخ زکزاکی فراهم شود.

* گفت و گوهای فشرده ای با ترکیه در مورد سوریه در دستور کار داریم، در این زمینه نا امید نیستیم.

* پرونده 4 دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان همچنان به عنوان افراد زنده، باز خواهد بود و ایران رایزنی با مراجع و بازیگران بین المللی را ادامه خواهد داد
نظرات بینندگان