arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۵

لاوروف به حامیان گروههای مسلح ضدسوری هشدار داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه روسیه به کشورهای حامی گروه های مسلح موسوم به معارضان در سوریه برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات و همچنین فشار به شورای امنیت سازمان ملل برای عملی کردن اهداف خود در این زمینه هشدار داد.

به گزارش انتخاب، سرگئی لاوروف گفت: برخی کشورها تلاش می کنند با اقدام های تحریک آمیز یکی از گروه های مورد حمایت خود (تشکل موسوم به کمیته عالی مذاکرات تحت الحمایه سعودی ها) را به عنوان تنها ساختار در برگیرنده معارضان معرفی کنند که آماده است در گفت وگوها شرکت کند.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه به نقل از وی نوشت:حتی تلاش می شود تا گروه مورد نظر خود را از طریق دعوت به شورای امنیت سازمان ملل قانونی کنند و همچنان شاهد این رویکردها هستیم که نقض تصمیم های گرفته شده قبلی است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: این تلاش ها در حالی انجام می شود که برپایه قطعنامه 2254 شورای امنیت، مذاکرات سوریه باید داخلی و همه گیر باشد و تمامی طرف های سوری از جمله گروههای تشکیل شده در قاهره، مسکو و ریاض در آن شرکت کنند.
لاوروف گفت: اختیارات شورای امنیت در این موضوع کاملا آشکار است و سازمان ملل نیز باید آن را رعایت و شرایط شرکت همه گروه های سوری را در گفت وگوهای حل بحران سوریه فراهم کند که امیدواریم هر چه زودتر از سر گرفته شود.

وی تاکید کرد: از کشورهایی که گروه های مختلف را حمایت می کنند، می خواهیم به مسئولیت خود پی ببرند و فقط در پی عملی کردن بلندپروازی ها نباشند و به سوری ها، آینده سوریه و یکپارچگی این کشور بیاندیشند.
وزیر خارجه روسیه در پایان تاکید کرد: ثابت شده که مذاکره بهترین رویکرد حل بحران سوریه است و مسکو نیز برای ادامه این روند تلاش می کند. آغاز مذاکرات نیز مساله ای نیست که آمریکا یا هر کشور دیگری بتواند خود در باره آن تصمیم گیری کند، زیرا در اختیار شورای امنیت سازمان ملل است.

لاوروف پیش از این نیز اعلام کرده بود که هر گونه اولتیماتوم گروه های مسلح طرفدار ریاض برای تاثیر گذاشتن بر روند مذاکرات حل بحران سوریه را رد می کنیم و این رویکرد پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به اعلام یک مجموعه از گروه های مسلح ضد سوری با نام کمیته عالی مذاکرات مبنی بر خودداری از شرکت در مذاکرات ژنو، گفته بود که این گروه فقط یک تشکل به شمار می رود که نام خود را کمیته عالی گذاشته است در حالیکه در مذاکرات ژنو گروه های معارضان مسکو، قاهره، و حمیمیم نیز وجود دارند.

وی افزود: افزون بر این معارضان، گروه های مستقلی نیز وجود دارند که چهره های شاخص و معتبری را در بر می گیرند.
لاوروف همچنین به این نکته اشاره کرد که از جمع تشکل موسوم به کمیته عالی مذاکرات شماری از معارضان خارج شده اند و در آن برخی گروه های تروریستی از جمله جیش الاسلام قرار دارند.

پس از شکست عملیات پنج ساله چند کشور غربی-عربی بویژه آمریکا و عربستان علیه سوریه، گسترش تروریسم به اروپا و شکل گیری حرکت موج پناهندگان سوری به کشورهای این قاره، واشنگتن اسفند ماه گذشته راهبرد مسکو و تهران را برقراری آتش بس در سوریه پذیرفت، ولی گروه های مسلح مورد حمایت عربستان که از تندرو ترین گروه ها شناخته می شوند و براساس گزارش ها با داعش و جبهه النصره نیز همکاری می کنند در صدد بازگشت به دوران درگیری هستند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان