arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵

ریاست جمهوری ترکمنستان مادام العمر می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجلس ترکمنستان قانون اساسی جدیدی را تصویب کرد که بر اساس آن محدودیت سن نامزد رئیس جمهوری لغو و دوره ریاست جمهوری نیز از پنج تا هفت سال افزایش یافته است. 

به گزارش انتخاب، قانون جدید بعد از امضا شدن از طرف «قربانقلی بیردی محمداف» امروز چهارشنبه ( 24 شهریور) به اجرا درآمد. 

بر اساس قانون اساسی پیشین این همسایه شمالی ایران که سال 2008 تصویب شده بود افراد کمتر از 40 و بالاتر از 70 سال حق داوطلبی برای مقام ریاست جمهوری این کشور را نداشتند.
 
بخش تاجیک تارنمای آزادی نوشت: این تغییرات در حالی صورت گرفته است، که انتخابات بعدی رئیس جمهوری در ترکمنستان در سال 2017 تعیین شده بود. 

تاجیکستان نیز در بهار سال جاری با برگزاری همه پرسی عمومی در قانون اساسی چند تغییر وارد کرد، که بر اساس آن رئیس جمهور فعلی بدون محدودیت می تواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. در حالی که در گذشته یک نفر بیشتر از دو بار حق شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را نداشت. 

قربانقلی بیردی محمداف سال 2006 میلادی، بعد از مرگ رهبر پیشین «صفر مراد نیازاف» معروف به «ترکمن باشی» ، بر صندلی ریاست جمهوری ترکمنستان نشست. 

«قربانقلی بیردی محمداف» در گذشته مقامهای معاونت رئیس جمهوری و وزیر بهداشت را نیز داشت . 

بیردی محمداف دو دختر و یک پسر دارد. پسر او سردار نام دارد و در رشته روابط بین المللی دانشگاه مسکو تحصیل کرده و کارمند وزارت خارجه بوده است. 

دختر بزرگ رئیس جمهوری «گل جهان» با «اخلاصگیلدی امان اف» ازدواج کرده است، که نماینده آژانس فروش نفت و گاز ترکمنستان به اروپا در لندن بود. دختر دیگر رئیس جمهوری همراه شوهرش، که کارمند سفارت ترکمنستان است، از سال 2009 تاکنون در پاریس به سر می برد. 
منبع: ایرنا
برچسب ها: ترکمنستان
نظرات بینندگان