arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۱۹۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۵

اصرار مسکو بر انتشار متن توافق محرمانه سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو همچنان اصرار دارد تا متن توافق محرمانه میان روسیه و آمریکا در خصوص آتش‌بس سوریه هرچه سریعتر علنی شده و منتشر شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: «طرف روسی از همان ابتدا و در پروسه هماهنگی‌ها مدام در حال تشویق طرف آمریکایی به انتشار متن کامل توافق بود. ما معتقدیم که این کار قابل اجرا است و باید انجام شود تا تضمین گردد که هیچ در هیچ موضوعی ابهام وجود ندارد».

«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که واشنگتن در حال بررسی احتمال انتشار متن توافق آتش‌بس در سوریه به صورت کامل و یا بخش‌هایی از آن است. وی همچنین گفته بود که تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است.

روسیه و آمریکا چند روز پیش در تاریخ 10 سپتامبر (20 شهریور)، پس از مذاکرات طولانی وزرای خارجه دو کشور در ژنو سرانجام اعلام کردند که درباره سوریه و اجرای آتش‌بس در این کشور به توافق رسیده‌اند.

این توافق ظاهرا یک بسته شامل 5 سند مجزا در خصوص آتش‌بس سوریه است که بر اساس آن قرار است یک مرکز عملیاتی مشترک میان دو کشور در سوریه راه‌اندازی شود که در آن نمایندگان اطلاعاتی آمریکا و روسیه «مسائل عملیاتی و تفکیک تروریست‌ها از مخالفان» را هماهنگ کنند و همچنین با اجرای آتش‌بس در سوریه شرایط برای ازسرگیری فرایند سیاسی در این کشور مهیا شود.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که متن توافقنامه با آمریکا باید هر چه سریعتر منتشر شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت، تردیدهای واشنگتن درباره آمادگی مسکو برای اجرای توافق در خصوص سوریه غیرمنطقی است و به حل اوضاع کمکی نمی‌کند.

وی تأکید کرد: «به دلایلی، همکاران آمریکایی ما فکر می‌کنند آتش‌بس در سوریه نوعی آزمون برای وجهه روسیه است. این مسئله عجیبی است. ما معتقدیم که چنین اظهاراتی غیرمنطقی و غیرسازنده است. جای تأسف دارد که باوجود نتایج مثبت در ژنو، ما چنین اظهارات نامناسبی را می‌شنویم».

نظرات بینندگان