arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۵

بادهای 120 روزه سیستان با منطقه چه می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: خاک‌های استان تحت تاثیر شدید فرسایش بادها قرار دارند و این امر بر پوشش گیاهی استان اثرات به‌سزایی را به جا گذاشته است.

به گزارش انتخاب، ابراهیم‌زاده  افزود: استان در شمال و شمال شرق تحت تاثیر بادهای 120 روزه سیستان قرار دارد که از اواخر اردیبهشت‌ماه تا اواخر شهریورماه به طول می انجامد.

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: در این منطقه گاهی اوقات شدت وزش باد به حدی است که در فاصله چند ساعت زمین‌های زارعتی و باغ‌ها از شن و ماسه انباشته و یا شنزاری را به سطح صاف تبدیل می‌کند.

به گفته وی، این اثر فرسایش در سال‌هایی که دریاچه هامون نسبتاً کم آب است شدت بیشتری دارد و حتی درختان و بوته‌های بیابانی را خشک می‌کند.

ابراهیم‌زاده تصریح کرد: بادهای سوزان شبه جزیره عربستان هیچ‌گونه خاصیتی جز به ارمغان آوردن گرمای شدید برای این ناحیه ندارند و جنوب استان را تحت تاثیر قرار داده و موجب محدود شدن دوره رشد گیاهان شده و در نتیجه سطح خاک‌های حاصلخیز را به تدریج می‌فرساید.

وی ادامه داد: جنوب شرقی استان تحت تاثیر بادهای مرطوب موسمی هند قرار می‌گیرد و موجب آن می‌شود که باران‌های تند و سیل آسیا در بخش جنوبی موجب فرسایش سریع دامنه‌ها و دشت‌ها شده و در اکثر اوقات سیلاب‌ها، دامنه‌ها و مزارع را ویران کرده و درختان در مسیر خود را از جای کنده و با خود می‌برند.

ابراهیم‌زاده افزود: این شدت فرسایش در دره سرباز و ناحیه دشتیاری به حدی است که گاه مزارع را جا به جا می‌کنند.

وی تاکید کرد: نکته‌ای که در مورد فرسایش خاک‌های این ناحیه قابل توجه است شدت درجه حرارت در روز و نقصان درجه حرارت هوا در شب است که موجب اختلاف شدید درجه حرارت در این ناحیه شده و سبب می‌شود جداره دره‌ها و کوه‌ها به سرعت تخریب شود و دراثر وزش باد، قبل از مراحل اصلی خاک‌سازی جابه جا شود.

ابراهیم‌زاده خاطرنشان کرد: سطح خاک‌های این ناحیه در اکثر نقاط همراه با شن و ماسه روان است و هم‌چنین شدت تبخیر به عامل فوق کمک کرده و فرسایش باد را در این ناحیه تسریع می‌کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان