arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵

شایعه کاندیداتوری سردار سلیمانی از کجا آغاز شد؟

دوم اردیبهشت ماه امسال آنطور که در رسانه‌ها آمده بود مهدی طایب درحاشیه حضور در جشن میلاد امام علی(ع) در مهدیه رشت گفته بود «بهترین گزینه برای ریاست‌جمهوری ٩٦ سردار سلیمانی است».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دوم اردیبهشت ماه امسال آنطور که در رسانه‌ها آمده بود مهدی طایب درحاشیه حضور در جشن میلاد امام علی(ع) در مهدیه رشت گفته بود «بهترین گزینه برای ریاست‌جمهوری ٩٦ سردار سلیمانی است».

به گزارش انتخاب، البته چند روز بعد او سخنان نقل شده از خودش را رد كرد و گفت: بنده در هيچ سخنراني رسمي و غيررسمي چنين مطلبي نگفته‌ام و سايت بهار اهداف حزبي خود را مهم‌تر از مصالح انقلاب مي‌داند و هر مطلبي را نقل مي‌كند اگر چه حرام باشد. طائب در عين حال اين را هم گفته بود: «اگر چه اين مطلب از شايستگي سردار سليماني نمي‌كاهد و بلكه او از همه آنها كه براي اين مقام كانديدا مي‌شوند ارفع است.»

٢٥ تيرماه هم صادق زيباكلام در اين باره گفت: اصولگرايان اگر مي‌خواهند به قدرت بازگردند بايد يا سردار قاسم سليماني يا احمدي‌نژاد را به عنوان كانديدا معرفي كنند، چون در غير اين صورت هيچ شانسي براي پيروزي در انتخابات ۹۶ نخواهند داشت. به اعتقاد زيباكلام، سردار سليماني و احمدي‌نژاد را تنها كساني خواند كه مي‌توانند روحاني را به چالش بكشند و رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري آتي را جدي‌تر كنند.

زيباكلام درباره شرايط سرلشكر سليماني براي حضور در انتخابات هم گفته بود: در مورد ايشان مي‌دانيم كه به هيچ عنوان مساله رد صلاحيت مطرح نيست و البته از سوي همه اقشار اصولگرا نيز مورد قبول و تاييد هستند. اما مشكل اساسي اين است كه به فرض پيروزي سردار سليماني در انتخابات، بايد بدانيم كه سياست خارجي ايران در آن زمان نسبت به سياست خارجي دوران روحاني متفاوت خواهد بود.
اما اين اظهارات و باز كردن پاي سرلشكر سليماني به انتخابات ٩٦ پيش از همه با واكنش منفي مشاور فرهنگي رييس‌جمهور همراه شد. حسام‌الدين آشنا، در اين باره گفت: بگذاريم حاج قاسم در قله اسطوره‌اي دفاع از حريم و حرم بماند. اين اظهارات آشنا چندان به مذاق جناح تندرو اصولگرايان خوش نيامد. چه آنكه سايت جهان نيوز وابسته به عليرضا زاكاني، دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي آشنا را متهم به موضع‌گيري سفارشي كرده و نوشت: «يك چهره مشهور اصلاح‌طلب كه اتفاقا اين روزها نامش بيشتر از گذشته بر سر زبان‌هاست، با ارسال پيامي از طريق يك واسطه به آشنا با اشاره به اثرگذاري حاج‌قاسم سليماني در منطقه گفته است: بدون اينكه موضوع به ما ربط پيدا كند به اين ماجرا بپرداز كه او قصد فعاليت سياسي دارد! خبرنگار جهان مطلع شد، پيگيري اين عنصر مشهور سياسي كاملا پشت پرده انجام شده و نهايتا منجر به انتشار پيام آشنا و تهديد حاج قاسم توسط وي شد. به گزارش جهان، اين چهره سرشناس جريان اصلاحات، از آشنا خواهش كرده و گفته است: هر برخوردي صورت مي‌گيرد، ما لو نرويم[!] اما ما در اين زمينه كاملا با شما هماهنگ هستيم!»
اصولگرايان معتدلي كه اميد نداشتند
با اين همه اما طيف ميانه‌روتر اصولگرايان موضوع كانديداتوري سليماني را همان موقع منتفي دانسته بودند. از جمله محمدرضا باهنر، رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري در اين باره با صراحت گفته بود: سردار قاسم سليماني كانديداي اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده نيست. او درباره اينكه «آيا اخبار مربوط به كانديداتوري سردار قاسم سليماني براي انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٦ صحت دارد و آيا ايشان گزينه اصولگرايان است يا خير؟» اظهار كرد: سردار سليماني در نشست فراكسيون ولايت حضور داشته است، اما وي كانديداي اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده نيست. وي در ادامه افزود: آقاي سليماني به وظايف خودش عمل مي‌كند، ضمن اينكه اصولگرايان هيچ فردي را مانند ايشان و ديگر شخصيت‌هاي سياسي يا نظامي سراغ ندارند تا براي انتخابات آماده كنند. باهنر با اشاره به اينكه «اصولگرايان هنوز درباره معرفي اشخاص به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري تصميم‌ جدي نگرفته‌اند»، تاكيد كرد: تا اطلاع ثانوي اصولگرايان تصميمي درباره اشخاص حتي سردار سليماني اتخاذ نكرده‌اند، اما وي كانديداي اصولگرايان نيست و همانطور كه گفتم آقاي سليماني وظايف خودش را دارد و به آنها عمل مي‌كند.

اين شايعات اما پيش از اين و در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم در سال ٩٢ هم مطرح شده بود. از جمله يونايتد پرس «در اين باره گفته بود: «سردار قاسم سليماني» (فرمانده سپاه قدس) يك كانديداي احتمالي براي نشستن به جاي احمدي‌نژاد در سال ٢٠١٣ است. با وجود اين شايعات اما سرلشكر سليماني در آن انتخابات كانديدا نشد و در آستانه انتخاباتي ديگر هم احتمال كانديداتوري‌اش را رد كرده است. حالا بايد ديد اصولگرايان به سراغ چه گزينه‌هايي براي انتخابات رياست‌جمهوري ٩٦ خواهند رفت؟


* روزنامه اعتماد

نظرات بینندگان