arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا:

امکان دیدار روحانی با اوباما هست/ ما همیشه آمادگی اين ديدار را داریم اما طرف ایرانی آمادگی ندارد/آمریکا همه تعهداتش را بر اساس برجام انجام داده است!

برای برجام یک کمیسیون مشترک داریم که وظیفه آن نظارت بر اجرایی شدن برجام است. ملاقات های مختلفی گاهی در حد وزیر برگزار می شود و این نشان دهنده این است که برجام برای همه این کشورها اهمیت دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امکان دیدار روحانی با اوباما هست/ ما همیشه آمادگی اين ديدار را داریم اما طرف ایرانی آمادگی آن را ندارد/آمریکا همه تعهداتش را بر اساس برجام انجام داده است!

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه آمریکا در حین مذاکرات هم موضوع حقوق بشر را پیگیر کرده و در آینده هم پیگیری خواهد کرد گفت که توافق هسته‌ای موجب نشده تا چشم به نقض حقوق بشر در ایران ببندیم.

به گزارش انتخاب، سحر نوروز زاده به تازگی به سمت سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا منصوب شده است.وی که در صداي امريكا صحبت مي كرد و متن ان در تسنيم منتشر شده، گفت: من در گروه سیاستگذاری وزیرخارجه آقای کری و مسئول تیم ایران هستم.

نوروز زاده درباره کارش می‌گوید:‌ کار من این است که تحقیقات مختلفی را برای سیاستگذاری طولانی مدت و استراتژیک انجام می دهم و گزارش آن را به وزیر خارجه ارائه می دهم.

احتمال دیدار اوباما و روحانی در نیویورک

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در ادامه درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست سران سازمان ملل نیز گفت:‌‌ هر سال امکان دیدار آنها بوده و ما همیشه آمادگی داریم که ملاقات بین آنها پیش بیاید. همانطور که می دانید در سال 2013 یکبار تماس تلفنی در حاشیه نشست سازمان ملل بین دو رئیس جمهور انجام شد.

وی معتقد است طرف ایرانی هنوز آمادگی دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا را ندارد و به گفته نوروز زاده، آمریکا این مساله را درک می کند.

دولت اوباما همچنان به نقض حقوق بشر در ایران حساس است

وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا فکر می‌کنید آمریکا در آینده به مسائلی همچون سانسور اینترنت در داخل ایران، سانسور شبکه‌های اجتماعی و نقض آزادی مطبوعات بپردازد و آن را مطرح خواهد کرد؟ گفت: ما همچنان به تلاش‌های‌مان در این مورد ادامه می‌دهیم، و هر ساله گزارشی درباره نقض حقوق بشر در ایران و کشورهای دیگر منتشر می‌شود، و از کار گزارشگر ویژه سازمان ملل در این مورد حمایت می‌کنیم.

نوروززاده همچنین گفت که آمریکا در حین مذاکرات هم موضوع حقوق بشر را پیگیر کرده و در آینده هم پیگیری خواهد کرد.

وی همچنین گفت که توافق هسته‌ای موجب نشده تا چشم به نقض حقوق بشر در ایران ببندیم.

برجام

سحر نوروز زاده در بخشی از مصاحبه خود به برجام نیز اشاره کرده و در این باره می‌گوید: برای برجام یک کمیسیون مشترک داریم که وظیفه آن نظارت بر اجرایی شدن برجام است. ملاقات های مختلفی گاهی در حد وزیر برگزار می شود و این نشان دهنده این است که برجام برای همه این کشورها اهمیت دارد.

در هفته‌های اخیر برخی مقام‌های ایران از جمله حسن روحانی، آمریکا را به کوتاهی در اجرای برجام متهم کردند اما سحر نوروز زاده می گوید آمریکا خدماتی را برای بانک‌های جهانی ارائه می دهد تا آنها را از بی خطر بودن معامله با ایران بعد از برداشتن تحریم‌ها مطمئن کند.

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در ادامه می‌گوید: آمریکا همه تعهداتش را بر اساس برجام انجام داده است و به دنبال این هستیم تا مردم ایران نیز منفعت اقتصادی برجام را در زندگی روزمره‌‌اشان احساس کنند، به خاطر این هم  است که تیم‌های مختلف به سراسر دنیا فرستاده‌ایم تا به بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی توضیح دهند تا چه درهای تجاری با ایران بعد از اجرایی شدن برجام باز شده است.

وی در ادامه گفت: باید یادمان باشد که فقط 8 ماه از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و حدود 10 سال بود که جامعه بین‌المللی نگرانی‌های شدیدی درباره برنامه هسته‌ای ایران داشتند، ولی حتی در همین 8 ماه هم اتفاق‌های اقتصادی مهمی اتفاق افتاده، منجمله فروش نفت ایران بیش از 2 برابر شده، با صدها بانک نیز ارتباط برقرار کرده‌اند و قراردادهای زیادی منعقد کرده‌اند ولی خب، این یک شروع است ولی شروع مثبت و مهمی است.

نوروززاده در ادامه افزود: تا موقعی که ایران به تمام تعهدات هسته‌ای پایبند باشد ما هم کاملا به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند خواهیم بود. و قبلا هم اشاره کرده‌ایم که هر لایحه‌ای که سعی در جلوگیری از اجرایی شدن برجام باشد دولت وتو خواهد کرد.
نظرات بینندگان