arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۵

۸۰ هزار لیتر فرآورده نفتی در شاهرود سوخت/ علت حادثه در دست بررسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 فرماندار شاهرود با اشاره به سوختن بیش از ۸۰ هزار لیتر فرآورده نفتی در جریان حریق پالایشگاه شاهرود گفت: باحضور به موقع اعضای مدیریت بحران در محل آتش سوزی از یک فاجعه بزرگ جلوگیری شد.

سید محمد رضا هاشمی ضمن تشریح نحوه امدادرسانی در سانحه حریق واحد پالایش فرآورده های نفتی شاهرود، توضیح داد: آتش سوزی مهیب این واحد نفتی از ساعت ۲:۴۵ بامداد جمعه آغاز و تا ساعت ۷:۱۵ صبح امروز ادامه داشت که با تلاش واحدهای امدادی، اعضای مدیریت بحران و مسئولان شهرستانی کاملا مهار شد.

وی با بیان اینکه نیروهای امدادی از لحظات نخست وقوع حادثه با حضور در محل اقدامات امدادی را آغاز کردند گفت: با توجه به وجود ۱۵۰ تانکر حامل سوخت و پنج مخزن در جوار مخزن در حال سوختن میعانات نفتی، هر لحظه احتمال انفجار و آتش سوزی گسترده در منطقه و بروز فاجعه وجود داشت که خوشبختانه اقدام به موقع اعضای مدیریت بحران شهرستان از این امر جلوگیری کرد.

فرماندار شاهرود با بیان اینکه اگر اقدام فوری مسئولان و عنایات خداوند متعال وجود نداشت شاهد بروز فاجعه ای در منطقه بودیم، گفت: خوشبختانه آتش با تلاش خستگی ناپذیر نیروهای امدادی، لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی، آتش نشانی، بسیج، نیروهای یگان اطفای حریق فرآورده های نفتی و ... مهار شد.

هاشمی بیان داشت: در این حادثه دو نفر از پرسنل واحد پالایش فرآورده های نفتی به دلیل عدم اطلاع از نحوه صحیح مقابله با آتش در لحظات ابتدایی عملیات امدادی از ناحیه دست و کتف دچار مصدومیت شدند که خوشبختانه حال مصدومان خوب است.

وی افزود: درباره مصدومان نگرانی وجود ندارد و این افراد در مراکز درمانی شاهرود بستری هستند.

فرماندار شاهرود همچنین گفت: در مخازن مورد حریق قریب به ۸۰ تا ۱۱۰هزار لیتر محصولات نفتی وجود داشت که متاسفانه در این حادثه سوخت و از بین رفت.

هاشمی با اشاره به اینکه علت دقیق وقوع حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اعلام خواهد شد، بیان داشت: اگر آتش به مخازن دیگر در مجموعه سرایت می کرد کار اطفای حریق دشوار می شد که خوشبختانه با اقدام سریع ماموران آتش به نقاط دیگر این واحد پالایش فرآورده های نفتی سرایت نکرد.

وی افزود: آتش سوزی بسیار مهیب بود و به واقع اگر حضور اعضای شورای تامین، مدیریت ستاد بحران، آتش نشانی، اورژانس، بسیج، نزاجا و ... نبود این حادثه به فاجعه بدل می شد.

واحد پالایش فرآورده های نفتی شاهرود، با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث و با حضور معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سال جاری به بهره برداری رسیده بود که این حادثه متاسفانه خسارات زیادی را به آن وارد کرد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان