arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۱۶ مهر ۱۳۹۵

پیش‌بینی میانگین قیمت نفت در سال آینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرانسیسکو بلانش، رئیسِ بازارِ کالای جهانی و محقق بانک آمریکایی مریل لینچ، میانگین قیمت نفت را در سال 2017، 61 دلار برآورد کرده است. او همچنین در مصاحبۀ خود راجع به قرار داد اوپک و تقاضا برای نفتِ خام صحبت کرده است.

تولید کنندگان عضو اوپک در 28 سپتامبر قراردادی را بستند که به موجب آن قرار شده است برای اولین بار در 8 سال گذشته تولید خود را کاهش دهند. آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که سقفِ تولید چیزی بین 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز باشد. اما بازار انتظارِ چنین کاهشی در میزان تولید را نداشت. بعد از اینکه این توافق اعلام شد، قیمت نفت خام به طور ناگهان 5 درصد افزایش پیدا کرد. 

مخالفت‌های طولانی مدت ایران و عربستان، پیش‌تر مانع از تلاش‌های صورت گرفته برای کنترل سطحِ تولید شده بود. این در حالی ست که عربستان صعودی از قبل اعلام کرده بود که تنها در صورتی که تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک تقاضای کاهش تولید را بپذیرند، تولید خود را کاهش خواهد داد. اما، عربستان سعودی به خاطر شرایط خاصی که ایران به خاطر تحریم‌ها با آن روبه رو بوده، پذیرفته است که ایران تولید خود را تا سطح پیش از تحریم‌ها افزایش دهد.

مطابقِ آنچه که آژانسِ بین‌المللیِ انرژی پیش بینی نموده، تقاضایِ جهانی برایِ نفت می‌تواند در انتهایِ امسال به 97.3 میلیون بشکه در روز برسد، در حالی که پیش‌تر این مقدار 95.6 میلیون بشکه برآورد شده بود. با وجود رشدِ تقاضا، اگر اعضایِ اپک در دیداری که در ماهِ نوامبر دارند بر سرِ تصمیمی که دربارۀ کاهشِ تولیدِ نفت گرفته شده است به توافق برساند، آن گاه می‌توان شاهدِ رشدِ مثبتی در قیمتِ نفت بود.
منبع: تابناک
برچسب ها: نفت ، سعودی ، توافق
نظرات بینندگان