arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۵

بازار نفت افتان و خیزان به دنبال افزایش قیمت ها

کارشناسان می گویند،اشباع بازار یک شبه بوجود نیامده و عوامل ديگري همچون افزايش توليد نفت برخی اعضای اوپک و غیر اوپک از جمله روسیه و عربستان علت اصلی است که قيمت نفت همچنان بالاتر مي رود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 افزایش بهای نفت همچنان روند افت و خیزان خود را ادامه می دهد و سرمایه گذاران را به آینده امیدوار می کند.

هرچند كه تحليل گران بازار نفت هر روز نگران آينده بهاي نفت هستند و از شرايط بي ثبات بازار مي گويند؛ اما افزايش بهاي نفت همچنان روند افت و خيزان خود را ادامه مي دهد و سرمايه گذاران را به آينده اميدوار مي كند. با وجود ادامه عرضه فراتر از تقاضا و با وجودی که روسیه قرار است در نشست اخیر استانبول برای ادامه گفت وگو درباره پیوستن به اوپک در راستای فریز کردن نفت بپیوندد،همچنان امیدی به آینده افزایش قیمت ها وجود ندارد.

 کارشناسان می گویند،اشباع بازار یک شبه بوجود نیامده و عوامل ديگري همچون افزايش توليد نفت برخی اعضای اوپک و غیر اوپک از جمله روسیه و عربستان علت اصلی است که قيمت نفت همچنان بالاتر مي رود.

 البته عوامل مختلفي از جمله كاهش ذخيره سازي نفت آمريكا، بحران منطقه یورو،مسایل جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا،درگیری های سوریه و نوسان ارزش دلار آمريكا و مسائل مختلف ديگر عواملي هستند كه در اين روزها به افزايش بهاي نفت قوت مي بخشند. با اين وجود هيچ قطعيتي در آينده بازار وجود ندارد و همچنان نمي توان هيچ تضميني براي آينده بهاي نفت ارائه كرد.

قیمت نفت خام طی معاملات هفته گذشته بازارهای جهانی همچنان روند صعودی را طی نموده و WTI برای دومین روز پیاپی بالاتر از ۵۰ دلار در هر بشکه به تثبیت رسید.

از سوی دیگر، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش هفتگی وضعیت موجودی های نفتی خود را برای هفته منتهی به سوم سپتامبر ارائه کرد که در آن نشان می داد ذخیره سازی نفت خام این کشور با کاهش 3 میلیون  و 230 هزار بشکه به 5 میلیون و 532 هزار بشکه رسیده و از موجودی در منطقه کوشینگ اوکلاهما نیز ۱/۴ میلیون بشکه کاسته شده است. کاهش روزانه ۱۳۴ هزار بشکه از ذخایر و افزایش ۱/۱ درصدی ضریب بهره برداری پالایشی منجر به این امر برای سومین هفته متوالی شده است.

البته در این میان افزایش موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر به میزان به ترتیب 1 و 1 میلیون 800 هزار بشکه موجب تعجب تمامی کارشناسان شده و احتمال ضعیف بودن تقاضا را می دهند. البته آنان می افزایند که اثر افزایش بنزین در مقایسه با اختلالات عرضه نفت از سوی کانادا و نیجریه ناچیز بوده است.

تحلیل گران بازار نفت معتقدند، بازار نفت تحرک در معاملات تک محموله را تجربه می کند که در نتيجه تضعيف دلار بوده است؛ در حالیکه ساختار بلندمدت بازار نشان از تثبيت و حتي كاهش دارد.

روز گذشته وزیر نفت عراق در آستانه نشست استانبول اعلام کرد که این کشور برنامه های توسعه ای صنعت نفت و گاز خود را در سال آینده متوقف نخواهد کرد و به افزایش بهای نفت می اندیشد.

به گفته کارشناسان چنین شوک هایی به بازار نفت،احتمال کاهش قیمت ها را درپی خواهد داشت.
نظرات بینندگان