arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۷۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۱ مهر ۱۳۹۵
نیویورک پست:

هزینه های برجام دست از بالا رفتن بر نمی دارد / اوباما چطور از این توافق دفاع می کند؟ / دیگر به ایران چه می خواهید بدهید؟ لابد ارائه موشک های بین قاره ای امتیاز بعدی است

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد توافق هسته‌ای اوباما با ایران، سیاست خارجی آمریکا را به گل نشانده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هزینه های برجام دست از بالا رفتن بر نمی دارد / اوباما چطور از این توافق دفاع می کند؟ / دیگر به ایران چه می خواهید بدهید؟ لابد ارائه موشک های بین قاره ای امتیاز بعدی است

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیویورک پست نوشت: دلایل متعددی وجود دارد که نشان میدهد توافق هستهای اوباما با ایران، سیاست خارجی آمریکا را به گل نشانده است.

به گزارش «انتخاب»، هزینههای توافق هستهای ایران دست از بالا رفتن بر نمیدارد. هفته گذشته واشنگتنپست خبر داد که کاخ سفید درصدد تضعیف لایحه پیشنهادی سناتور «الیوت انگل» برای تشدید تحریمهای دولت سوریه و کشورهای شریک آن است.

چرا این لایحه باید تضعیف شود؟ دلیل آن این است که این لایحه منجر به تشدید تحریمهای ایران به عنوان اصلیترین شریک بشار اسد در سوریه میشد. چیزی که کاخ سفید بارها نسبت به آن و نسبت به نقض احتمالی برجام و تحریم های لغو شده ايران هشدار داده است. به عبارت دیگر دولت آمریکا برای حفظ دستاورد شاهکار سیاست خارجی اوباما، باید به تهران در همکاریهایش با دولت اسد کمک کند.

وال استریت ژورنال هفته گذشته خبر داد که واشنگتن با برداشتن تحریمهای بانکهای ایران که تامین کننده مالی برنامه موشکی این کشور هستند، موافقت کرده است. این در پی توافق دولت اوباما با ایران بود که به آزادی زندانیان آمریکایی و ارسال ۱.۷ میلیارد دلار پول نقد به این کشور ختم شد. اما مقامهای دولت اوباما از برداشته شدن تحریمهای بانکی ایران به عنوان روح توافق هستهای و لغو تحریمها دفاع کردهاند. بی شک این یکی از هزینههای توافق هستهای بوده است.

به دو پیشکش دولت آمریکا به ایران نگاه کنید:اول تغییر لحن نسبت به ایران و اعطای مجوز ساخت موشک ودوم لغو تحریمهای بانکهایی که به تامین مالی پروژههای موشکی کمک میکنند. بعدی چیست ؟ لابد به ایرانی ها ICBM هایمان را بعنوان امتیاز بعدی میدهیم ؟

و همه اینها برای چه ؟ برای حفظ توافقی که تنها یک اينچ ایران را از مسیرش به سمت بمب هسته ای دور کرده و در واقع حتی چنین کاری هم نکرده بلکه به ایران گفته تا زمانی که موشک های حامل کلاهک هسته ای ات را بسازی وقت داری . بعد از آن میتوانی بمب اتم بسازی.

چطور کسی میتواند از چنین توافقی دفاع کند ؟ دولت اوباما از هر اقدامی علیه اسد از روزی که او تمام قدرتش را برای حفظ جایگاهش به کار برده اجتناب کرده و دلیل اصلی این اقدام، ترس از خراب کردن مذاکرات با ایران و خروج ایران از پای میز مذاکره بوده است.

واشنگتن باید از زیر سایه ایران خارج شود، حتی اگر این به قیمت فروپاشی میراث اوباما تمام شود. البته کلینتون هم به این توافق افتخار میکند و سعی میکند از این طریق اعتبار کسب کند.


نظرات بینندگان