arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۰۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۰

علی آبادی از ریاستش بر اوپک می گوید: هر كس مي خواست صحبت كند از من وقت مي گرفت/من رئیس بودم

شرق نوشت: علي آبادي در نفت «تازه وارد» است اما بايد از اجلاس صد و پنجاه و نهم اوپك «تجربه بزرگي» آموخته باشد. امروز «آزمون» ديگري در پيش است. تيم اوپك، امروز در وين مقابل هيات انرژي اتحاديه اروپا مي نشيند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق نوشت: علي آبادي در نفت «تازه وارد» است اما بايد از اجلاس صد و پنجاه و نهم اوپك «تجربه بزرگي» آموخته باشد. امروز «آزمون» ديگري در پيش است. تيم اوپك، امروز در وين مقابل هيات انرژي اتحاديه اروپا مي نشيند.

رييس اوپكي ها، سرپرست وزارت نفت ايران است. از طرف اوپك، علي آبادي به عنوان رييس كنفرانس وزرا، وزير نفت عراق به عنوان نايب رييس و دبيركل اوپك با برخي مديرانش در جلسه حضور دارند و مجارستان به عنوان رييس اتحاديه اروپا با همراهي كميسر انرژي و برخي مقام هاي اين اتحاديه طرف ديگر ميز خواهند نشست.

 اين اجلاس سالانه براي نزديك تركردن ديدگاه هاي توليدكنندگان نفت و مصرف كنندگان اروپايي و ثبات بازار يكي در ميان در بروكسل و وين برگزار مي شود. بعد از پايان جنجالي اجلاس دو هفته پيش وزراي اوپك، اين دومين آزمون جدي رياست علي آبادي در اوپك است. او اين بار نبايد اجازه دهد ديگران ساز رياست ايران را مخالف رشد اقتصادي جهاني بنوازند. او حالانماينده سازمان اوپك است و بايد يك «تفاهم» از جلسه امروز بيرون بياورد، نه اينكه اجازه دهد روابط بين اوپك و اتحاديه اروپايي «غيردوستانه» به رسانه ها گزارش شود. آن هم در «دوره رياست ايران.»

علي آبادي در نفت «تازه وارد» است اما بايد از اجلاس صد و پنجاه و نهم اوپك «تجربه بزرگي» گرفته باشد تا هم بتواند از منافع ايران دفاع كند و هم نگذارد وجهه بين المللي ايران را در مقام رياست اوپك خدشه دار كنند. هم با استفاده از مشاورانش تحليلي واقعي از بازار نفت ارايه كند و هم از بازي بين المللي نفتي هاي سياسي غافل نشود. اينكه اوپك و اتحاديه اروپا در دوره رياست ايران همديگر را درك نكنند، اتفاق خوبي نيست.
    
    علي آبادي: کسي نمي گفت مخالف افزايش است
    او تازه از اجلاس صد و پنجاه و نهم اوپك برگشته است. از هتل «اينتركنت» كه محل اقامت دايمي وزراي نفت ايران است تا مقر دبيرخانه اوپك با مترو نزديك به سه ايستگاه فاصله است. اين جلسه اوپك جزو جلساتي بود كه ممكن است روابط جديدي را در اين سازمان حاكم كند. آنان كه رياست ايران در اوپك را در داخل آنقدر بزرگ كردند كه بعد جمع كردنش سخت شد اين جمله علي آبادي را بخوانند: «رييس اوپك دوره اي و سالانه است و در جايگاهش جايي براي اعمال نظر ديده نشده است، چون همه چيز با راي گيري است.» به اتاقش در طبقه دهم هتل مي روم. بلافاصله پس از پايان اجلاس 159 اوپك قرار است مصاحبه كوتاهي با سرپرست جديد وزارت نفت انجام دهم. اولين مصاحبه اش با يك رسانه ايراني بعد از انتصابش به سمت سرپرستي نفت. مصاحبه اختصاصي محمد علي آبادي با «شرق» در روزي كه قرار است به عنوان رييس هيات اوپك روبه روي نمايندگان اتحاديه اروپا بنشيند، چاپ مي شود.
    مايلم تحليل شما را درباره اجلاس صد و پنجاه و نهم اوپك بدانم. شايد براي اولين بار بود كه اوپك پس از پايان اجلاس وزرا بيانيه نداد. اختلافات علني شد و وزير نفت عربستان اين جلسه را بدترين اجلاس عمرش خواند.
    
    چه اتفاقي در جلسه بسته وزرا افتاد كه چنين بازتابي داشت؟
    سابقه اينكه آيا براي اولين بار است كه وزراي اوپك بيانيه داده اند يا خير، ندارم كه بخواهم به شما بگويم. اما به نظر من، جلسه خوب، كارشناسي و فني بود. جلسه در نهايت آرامش چند ساعت برگزار شد و وزرا بسيار دوستانه و صميمانه، ديدگاه ها و نظرات شان را ارايه كردند. در طول جلسه حتي احساس نكردم كه كسي بخواهد به ديگري پرخاش كند.
    در نهايت، تصميم گيري اوپك با اجماع است. كافي است هر يك از اعضا با پيشنهادي موافقت نكند و تصميم گرفته نشود.
    
    اختلاف نظر بين اعضاي اوپك طبيعي است. حتي اتفاق افتاده عضو يا اعضايي با بيانيه يا يكي از بندهاي آن موافق نبوده و تحفظ شان را يادداشت كرده اند، اما آن را علني نكرده اند تا اجماع اوپك به هم نخورد. حالاچه اتفاقي در اجلاس صد و پنجاه و نهم افتاده كه اختلافات علني شده است و حتي وزير نفت عربستان اسامي كشورهاي مخالف افزايش توليد را به رسانه ها اعلام كرد؟
    نمي دانم. اين را بايد از خود آقاي النعيمي بپرسيد كه چه اتفاقي برايشان افتاده كه چنين رفتاري كرده اند. شايد انتظار داشتند، مثل هميشه كه عربستان حكم مي كرده و ديگران اجرا مي كردند، اين بار هم اين طور اتفاق مي افتاد. اما اين بار كشورها نظرات شان را ارايه دادند و در نهايت كشورها با پيشنهاد افزايش توليد اوپك، آن هم با سقف بالايي كه مدنظر آقاي النعيمي بود، موافقت نكردند.
    
    يعني كشورها فقط با افزايش توليد 5/1 ميليون بشكه اي روي توليد واقعي 8/28 ميليون بشكه اوپك مخالف بودند؟ با اصل افزايش مخالفتي نداشتند؟
    بقيه كشورها با افزايش توليد مخالف نبودند، كسي نمي گفت مخالف است. بحثي كه آنجا شد، اين بود كه مقدار پيشنهادي عربستان براي افزايش سقف توليد نفت زياد است. بايد منتظر بمانيم و ببينيم نياز واقعي بازار چقدر و در چه زماني است.
    
    شما به عنوان رييس كنفرانس وزرا، جلسه را چطور اداره كرديد؟
    من رييس جلسه بودم. هر كس مي خواست صحبت كند از من وقت مي گرفت و من هم وقت مي دادم. نظراتش را مي داد و بعد به نفر بعدي وقت مي دادم.
    
    اعمال نظري در اتخاذ تصميم اوپك نكرديد؟
    رييس اوپك دوره اي و سالانه است و در جايگاهش جايي براي اعمال نظر ديده نشده است، چون همه چيز با راي گيري است. ما پيشنهادهاي خود را مي داديم ولي امكان هيچ نوع اعمال نظري وجود نداشت.
    
    قبل از آمدن به وين با رييس جمهور صحبت كرديد؟
    من هميشه با آقاي رييس جمهور صحبت مي كنم.
    
    منظورم درباره اجلاس صد و پنجاه و نهم اوپك بود.
    بله، مسلما وقتي مي خواستم بيايم، صحبت كردم.
    
    آيا ممكن است بعد از پايان سه ماه، شما به عنوان وزير پيشنهادي نفت به مجلس معرفي شويد؟
    هميشه قاعده اين بوده است كسي كه به عنوان سرپرست وزارتخانه اي معرفي مي شود بعدا هم به عنوان وزير آن وزارتخانه معرفي مي شود.
    
    يعني با شما چنين صحبتي كرده اند؟
    بايد اين طور باشد كه انجام شود.
    
    شما در مجلس رايزني هايتان را آغاز كرده ايد؟
    هنوز خير.
    
    به نظر شما قيمت مناسب براي فروش نفت ايران چقدر است؟
    نه ايران و نه هيچ يك از كشورهاي عضو اوپك براي نفت قيمت تعيين نمي كنند. ما سقف توليد را تعيين مي كنيم.
    
    آنچه مطلوب شماست، چيست؟ 100 تا 120 دلار در هر بشكه؟
    قيمت را براي نفت كه يك كالاي خاص است بازار تعيين مي كند.
    
    زمان 35 ماهه براي بهره برداري از فازهاي پارس جنوبي كه قراردادش سال گذشته امضا شد به نظر شما واقع بينانه است؟
    همه توان خود را خواهم گذاشت كه آن مجموعه عظيم هرچه سريع تر تمام شود.
    
    حضور در گاز قبل از وين
    ديروز اما سرپرست وزارت نفت پيش از سفر به وين، در جمع حراستي هاي شركت ملي گاز حاضر شد و از نبود مشكل در تامين گاز نيروگاه ها خبر داد. اين روزها بحث عدم ارسال گاز كافي به نيروگاه ها جدي شده است. مدير عامل شركت ملي گاز، علت آن را تعميرات پالايشگاه هاي گاز عنوان كرده است. ظاهرا مساله تا آنجا پيشرفته است كه به گفته برخي رسانه ها وزير نيرو نامه اي را هم به رييس جمهور نوشته است: «در خردادماه، روزانه 120 ميليون مترمكعب گاز تحويل نيروگاه ها شده است. اگر شاهد هستيم كه اكنون 10 تا 15 ميليون مترمكعب گاز كمتر به نيروگاه ها داده شده، علتش تعميراتي بود كه در پالايشگاه ها صورت مي گيرد.» اين سخنان اوجي، معاون امور گاز وزارت نفت است. او به نيروگاه ها پيشنهاد كرده است تا از سوخت مايع استفاده كنند. تابستان آمده است و غول خاموشي مترصد بيرون آمدن از چراغ است.
    
    صادرات گاز به پاکستان با 30ميليون مترمکعب!
    محمد علي آبادي همچنين ديروز با وزير انرژي و صنايع پاكستان ديدار كرد و پس از آن از توافق دو كشور براي احداث خط لوله صادرات گاز و ساخت پالايشگاه و پتروشيمي مشترك خبر داد. علي آبادي همچنين اعلام كرد كه ايران براي افزايش صادرات گاز به پاكستان آمادگي دارد. معاون گاز وزارت نفت اين افزايش را تا رقم 30 ميليون مترمكعب اعلام كرد. براساس قرارداد گازي ايران و پاكستان كه پيش از انتخابات دوره دهم رياست جمهوري امضا شد، ايران توافق كرد كه روزانه 5/21 ميليون مترمكعب گاز به پاكستان بفروشد. آن زمان هم پاكستان همين رقم 30 ميليون مترمكعبي را تقاضا كرده بود اما مذاكره كنندگان ايراني بنا بر مصالحي در رقم 5/21 ميليون مترمكعب توافق كردند. آيا براي امكان افزايش صادرات گاز به پاكستان مصالحي كه قبلادر نظر گرفته شده بود همچنان مد نظر قرار گرفته است؟! به گفته علي آبادي، كميسيون مشترك گازي قرار است بين ايران و پاكستان تشكيل شود و به زودي تفاهم نامه اي امضا شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
0
46
کسانی که می‌خواستند از شما وقت بگیرند به زبان انگلیسی صحبت می‌کردند؟!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
0
41
چقدر از اين كارشون كه ازش وقت مي گرفتند كيف كرده!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
0
38
شایسته سالاریه دیگه!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
1
39
راستی آقای علی آبادی شنیدم کلی زبانتون پیشرفت کرده در حد hello علیکم و از این جور حرفا ...
یکی از دوستان می گفت می خواید کلاس هم دایر کنید لطفا آدرسشو بدین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
0
31
تو جلسه کسی پرخاش نمی کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی چی؟
چاله میدون که نبود مرد حسابی
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
خوب ایشون انتظار داشته مثل جلسات کارشناسی خودشون تو ایران باشه دیگه!
ناشناس
|
BRAZIL
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
0
27
اقای علی ابادی می دانی خیلی از کارگرهای زحمت کش نفت که اتفاقا سوادی هم ندارند زبانشان عالیه !! این را گفتم که یک وقت هوس نکنی با انها هم انگلیسی حرف بزنی که متوجه شوند !!!!!
Baran
|
ICELAND
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
0
17
دوستان جالبه بدونین وزیر جدید الاکتشاف و النبوغ نفت و کوفت ما از رو یه برگ دستنویس شاهکار که پیینگلیش از نوعی دیگر بود، داشت درافشانی میکرد که این جوری هم شروع شده بود:
* لیدیز اند جنتلمن! . . .
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
0
2
بعلت غنج و ذوق فراوان فعلا از نوشتن کامنت معذوریم !!!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
0
2
آیا اجازه هست حرف بزنم؟

do you let's talk about?
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
0
1
وای چه افتخاری!! همه از ایشون اجازه می‌گرفتن؟ عجب!!
نظرات بینندگان