arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵
سید حسن خمینی:

اگر مردم احساس کنند کسی از ناآگاهی آنها سوء استفاده می کند امنیت روانی شان از بین می رود/ احساس «نادان فرض شدن» از کم فروشی هم بدتر است و امنیت روانی جامعه را از میان می برد

يادگار امام گفت: کسی که بر سر مردم کلاه می گذارد ممکن است در کوتاه مدت منافعی را کسب کند اما در بلند مدت ضرر خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اگر مردم احساس کنند کسی از ناآگاهی آنها سوء استفاده می کنند امنیت روانی شان از بین می رود/ احساس «نادان فرض شدن» از کم فروشی هم بدتر است و امنیت روانی جامعه را از میان می برد

ايت الله سید حسن خمینی در دیدار رئیس، معاونان و مدیران سازمان ملی استاندارد،  با اشاره به «تأمین امنیت» به عنوان اولین وظیفه حکومت ها از دیرباز تاکنون، اظهار کرد : دولت ها شکل گرفتند تا امنیت مردم و بنا به تعبیر گذشته «رعیت» شان را در نظام قدیم تأمین کنند و لذا در گذشته دولتی موفق تر دانسته می شد که بتواند امنیت بیشتری را در جامعه پدیدار کند.
 
به گزارش انتخاب؛ وی با بیان اینکه در دوران معاصر مسئولیت های جدید برای دولت ها تعریف شده، افزود: اگر مفهوم امنیت را توسعه دهیم و یکی از اقسام آن را «امنیت روانی» جامعه تعریف کنیم سازمان ملی استاندارد نهادی است که با وظیفه اولیه هر حکومتی ارتباط مستقیم دارد.
 
سید حسن خمینی با اشاره به نقش «اعتماد» در رابطه میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در جوامع کوچک گذشته، یادآور شد: در جوامع قدیم بزرگترین عامل موثر برای توجه به کیفیت تولید توسط تولید کننده، این بود که آنها می دانستند اگر تزلزلی در کیفیت ایجاد شود مشتری ها از دست می رود، چرا که رابطه آنان با مصرف کننده مستقیم بود؛ اما طبعا در دوران جدید این شناخت و اعتماد رو در رو از بین رفته است؛ بنابراین اگر نهادی که نسبت به کیفیت، کمیت و سلامت کالا نظارت کند، وجود نداشته باشد امنیت روانی مردم به عنوان جامعه مصرفی از بین می رود.
 
وی ادامه داد: امروز یکی از سرمایه های بسیار بزرگ سازمان ملی استاندارد اعتماد مردم به «علامت استاندارد» و نظارت این سازمان است.
یادگار امام با تأکید بر اهمیت وجود یک نهاد ثالث در میان تولید کننده و مصرف کننده، اظهار کرد: احساس «نادان فرض شدن» از کم فروشی هم بدتر است و نه تنها امنیت روانی جامعه را از میان می برد بلکه زمینه ساز بزه در جامعه می شود؛ چرا که اگر در جامعه کسی احساس کند که از طریق کلاه گذاشتن بر سر مردم، کم فروشی و... می تواند امرار معاش کند سایرین هم به خود اجازه این کار را خواهند داد و لذا سازمان ملی استاندارد در دنیای مدرن تأثیر زیادی در امنیت روانی مردم خواهد داشت.
 
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تقسیم نامساوی منابع میان انسان ها گفت: در زندگی چندان مهم نیست که چه امکاناتی در اختیار داریم؛ بلکه مهم این است که چه مقدار خوش و شاداب هستیم و خوب زندگی می کنیم و این امر بستگی به این دارد که خودمان چگونه به دنیا بنگریم.
 
سید حسن خمینی خطاب به حاضران در جلسه ادامه داد: احساس وجود یک زندگی خوب در حوزه تولید و مصرف، تا حد بالایی بستگی به زحمت شما در سازمان ملی استاندارد دارد تا اعتماد مردم را جلب کنید.
 
وی با بیان اینکه بخش تولید از حیث استاندارد نمره بالایی را کسب می کند، یادآور شد: امروز هر مصرف کننده وقتی کالایی را می خرد، حتی اگر گران باشد، احساس نمی کند که با مصرف آن ممکن است دچار آسیب و بیماری شود یا از حیث اوزان و مقادیر کلاه سر او می رود.
 
یادگار امام با تأکید بر بازتعریف و ارتقاء استانداردها در بخش های مختلف، بخصوص در حوزه سلامت، افزود: در گذشته برخی استانداردها سختگیری بی جا تلقی می شد ولی بعدها معلوم شد آثار بسیار خوبی دارد و از جمله آثار این استانداردها هم این است که علی رغم هزینه بالا، نیاز به دارو و درمان را کاهش داده و در نتیجه، در مقیاس ملی موجب صرفه جویی شده است. 
 
وی یادآور شد: کسی که بر سر مردم کلاه می گذارد ممکن است در کوتاه مدت منافعی را کسب کند اما در بلند مدت ضرر خواهد کرد و مبنای جمله «همیشه حق با مشتری است» در کشورهای پیشرفته همین امر است؛  چرا که آنها فهمیده اند در بلند مدت احترام به مشتری درآمد بیشتری را در پی خواهد داشت و در درآمد ملی هم تأثیرگذار خواهد بود.
 
سید حسن خمینی گفت: توجه به  صادرات کمک بسیار بزرگ به بخش تولید ملی و بالا بردن ظرفیت و توانمندی ما خواهد داشت و توجه به این بخش دلسوزی برای تولید کننده داخلی و کارگران نیز خواهد بود.
نظرات بینندگان