arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۵

آزادی کامل«برطله» در شرق موصل/ حکم بازداشت «اثیل النجیفی» صادر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: نیروهای عراقی همچنان به پیشروی های گسترده خود در نبرد با تروریست های تکفیری داعش در چارچوب عملیات بزرگ آزادسازی شهر «موصل» ادامه می دهند و تاکنون دستاوردهای بسیاری را در این نبرد محقق ساخته اند.

برطله آزاد شد

شبکه تلویزیونی الاتجاه گزارش داد: فرماندهی عملیات نینوا در عراق اعلام کرد منطقه برطله در شرق موصل به طور کامل آزاد شد.

صدور حکم بازداشت «إثیل النجیفی»/آزادسازی چند روستای دیگر در موصل

«عبدالرحمن اللویزی» نماینده پارلمان عراق اعلام کرد که حکم بازداشت «إثیل النجیفی» استاندار سابق نینوا صادر شده است.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص اظهار داشت: حکم وی پس از همکاری با نیروهای متجاوز ترک مستقر در شهر موصل صادر شد، چراکه از دیدگاه ما نیروهای ترکیه ای، نیروهای اشغالگر هستند.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ پارلمان عراق با اکثریت آراء حکم برکناری النجیفی از استانداری نینوا را به دلیل مؤثر بودن عملکرد وی در پیشروی داعش در این استان صادر کرد.

از سوی دیگر، نیروهای عراقی به پیشروی های خود در موصل ادامه می دهند. در ادامه این پیشروی ها، روستاهای «الصالحیه» و «الخباطه» از لوث داعش پاکسازی شدند.

علاوه بر این، روستاهای «ام المناسیس»، «تل ناصر»، «نص تل»، «عین مرمیه» و «الحیج» نیز به کنترل نیروهای عراقی درآمدند.

وزیر خارجه عراق: نیروهای عراقی برای آزادسازی موصل عزم جدی دارند

«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق امروز پنجشنبه با «ژان مارک آیرو» همتای فرانسوی خود در پاریس دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، وی در جریان این دیدار با اشاره نبرد نیروهای عراقی در شهر موصل، گفت: نیروهای عراقی برای غلبه بر داعش و آزادسازی موصل از عزم جدی برخوردار هستند.

الجعفری همچنین تأکید کرد که روند بازسازی شهر موصل باید پیش از بازگشت پناهجویان عراقی به این شهر، انجام  شود.

وی اظهار داشت: تروریست های داعش زیرساخت های موصل را نابود کرده اند که باید پیش از بازگشت پناهجویان، بازسازی شوند.

وزیر خارجه عراق همچنین خواستار کمک جامعه جهانی به بغداد برای بازسازی شهر موصل شد.

ژان مارک آیرو: باید مراقب عناصر داعش و تلاش آنها برای فرار از موصل بود

«ژان مارک آیرو» وزیر امور خارجه فرانسه در جریان نشستی که امروز پنجشنبه در پاریس پیرامون عملیات آزاد سازی موصل در جریان است، هشدار داد که نزدیک به یک میلیون نفر در طول عملیات برای گریز از شهر تلاش خواهند کرد و مقامات باید هشیار باشند تا مبادا اعضای داعش در میان شهروندان عادی موفق به فرار شوند.

وی در این باره گفت: اگر نگوییم یک میلیون نفر باید گفت که دستکم صدها هزار نفر آماده فرار از موصل می شوند.

وی در عین حال به این نکته اشاره کرد که نبرد چند جانبه آزاد سازی موصل که از مدت ها پیش برای آن برنامه ریزی می شود، تنها بخشی از ستاد مبارزه با داعش است و جامعه بین الملل باید به فکر برداشتن گام بعدی به ویژه آزاد سازی شهر «الرقه» در سوریه باشد.

صحبت های آیرو در حالی ایراد شد که «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه نیز در آغاز این نشست که میزبانی آن را بر عهده دارد، هشدار داد که باید در تعقیب عناصر داعش که قصد گریز از موصل را دارند دقت و سرعت عمل داشت تا مبادا موفق به فرار و رساندن خود به الرقه شوند.

آزادسازی مقام امام رضا (ع) در محور بعشیقه/افزایش بحران مالی داعش

نیروهای مشترک عراقی در جریان پیشروی های خود در شهر موصل، بر مقام امام رضا (ع) در محور بعشیقه مسلط شدند.

بر اساس این گزارش، نیروهای عراقی همچنین روستای «تلول الناصر» در جنوب موصل را از تصرف داعش خارج کردند.

در همین حال، نیروهای عراقی روستای «الخباطه» واقع در محور جنوب شرقی رود دجله را به کنترل خود درآوردند. پرچم عراق در این روستا به اهتزاز درآمد.

این در حالی است که توپخانه های ارتش عراق نیز مواضع داعش در نزدیکی موصل را هدف قرار داده و ۱۸ نفر را به هلاکت رساندند.

طبق اعلام شاهدان عینی، نیروهای پیشمرگه همچنین دو روستا در محور بعشیقه را به کنترل خود درآوردند.

از سوی دیگر، یک منبع محلی در موصل اعلام کرد که تروریست های داعش به زور سلاح، ساکنان این شهر را وادار به پرداخت مبالغ هنگفت به آنها می کنند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: تکفیریها در حال حاضر با کمبود منابع مالی مواجه شده و به غارت اموال مردم موصل روی آورده اند.

طبق اعلام رسانه های عربی، داعشی ها همچنین تعدادی از کلیساهای واقع در شهر موصل را تخریب کردند.

معصوم: موصل به دست مردان عراقی آزاد و توسط آنها اداره خواهد شد

«فؤاد معصوم» رئیس جمهوری عراق در سخنانی با اشاره به عملیات آزادسازی شهر «موصل»، اظهار داشت: موصل به دست مردان عراقی آزاد خواهد شد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص اظهار داشت: پس از آزادسازی موصل، این شهر به دست اقشار مختلف مردم عراق اداره خواهد شد.

رئیس جمهوری عراق همچنین در سخنان خود بر لزوم تقویت وحدت میان نیروهای عراقی به منظور غلبه بر تکفیریها تأکید کرد.

گفتنی است، عملیات بزرگ آزادسازی شهر «موصل» از روز دوشنبه هفته جاری با دستور العبادی آغاز شد. فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اخیرا در سخنانی اعلام کرده است که روند پیشروی‌ها در این شهر بسیار فراتر از پیش‌بینی‌های قبلی در حال انجام است.

محاصره بزرگترین شرکت «گوگرد» خاورمیانه/آزادسازی دو روستا در نینوا

 پیشروی های نیروهای مشترک عراقی در نبرد با داعش در شهر موصل همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، در ادامه این پیشروی ها، نیروهای مشترک عراقی بر روستای «الخالدیه» در منطقه «القیاره» سیطره یافتند.

این در حالی است که دو روستای «ناوران» و «باریمای» نیز از تصرف گروه تروریستی ـ تکفیری داعش خارج شده است.

از سوی دیگر، نیروهای عراقی یک انبار نگهداری تسلیحات متعلق به داعش در جنوب موصل را کشف و محتویات آن را ضبط کردند.

نیروهای عراقی در جریان این عملیات، ۱۷ عنصر تکفیری داعش را به هلاکت رساندند.

این در حالی است که نیروهای عراقی با حمله به منطقه «برطله» واقع در شرق موصل، عملیات آزادسازی آن را کلید زدند.

در همین حال، گفته می شود که نیروهای پیشمرگه که دوشادوش ارتش عراق در عملیات آزادسازی موصل می جنگند، بر بزرگراه اصلی واقع در شمال شرق موصل سیطره یافته اند.

نیروهای عراقی همچنین بزرگترین شرکت گوگرد در خاورمیانه را که در جنوب شهر موصل واقع شده است، محاصره کردند.

العبادی: نیروهای خارجی در عملیات آزادسازی موصل مشارکت ندارند

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در سخنانی با اشاره به حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور، تصریح کرد: این نیروها دخالتی در عملیات آزادسازی موصل ندارند و صرفا حمایت های لجستیکی از این عملیات به عمل می آورند.

بر اساس این گزارش، وی با اشاره به پیشروی های گسترده نیروهای مشترک عراقی در نبرد با داعش در موصل، گفت: سرعت پیشروی هایی که در عملیات موصل صورت می گیرد، بسیار فراتر از آنچیزی است که در جداول زمان بندی برنامه ریزی کرده بودیم.

نخست وزیر عراق همچنین تصریح کرد: ما در حال حاضر مرحله آخر آزادسازی اراضی عراقی از تصرف داعش را سپری می کنیم و باید در نظر داشته باشیم که مبارزه با تروریسم زمان‌بَر خواهد بود.

تسلط نیروهای عراقی بر ۵۶ چاه نفت در موصل/آزادسازی ۶ روستای دیگر

 پیشروی های نیروهای عراقی در نبرد با تروریست های تکفیری داعش در شهر موصل همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، در ادامه این پیشروی ها نیروهای عراقی موفق شدند ۵۶ چاه نفت واقع در جنوب موصل را از تصرف داعش خارج کرده و به کنترل کامل خود درآورند.

از سوی دیگر، گفته می شود که نیروهای پیشمرگه یک فروند هواپیمای جاسوسی متعلق به تروریست های داعش را در نزدیکی موصل هدف قرار داده و سرنگون کردند.

در همین حال، ارتش و نیروهای مردمی عراق روستاهای «البیجوانیه»، «الثالثه»، «الدرج»، «البکر الأولی والثانیه»، «المنکوبه» و «الرفله» را به کنترل کامل خود درآورند.

نیروهای عراقی پس از تسلط بر این روستاها، پرچم این کشور را بر فراز ساختمان های آن برافراشتند.

منبع عراقی: صد سرکرده داعش از موصل به سوریه فرار کردند

یک منبع آگاه عراقی در گفتگو با این شبکه از فرار دست کم ۱۰۰ سرکرده داعش از عراق به سمت اراضی سوریه با آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل خبر داد.

وی با اعلام این خبر اظهار داشت که نیروی هوایی عراق محور غرب موصل به سمت مرزهای سوریه را رصد می کند.

از سوی دیگر یک مسئول نظامی آمریکا روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که شماری از سرکردگان گروه تروریستی داعش با شروع حمله نیروهای عراقی به شهر موصل، این شهر را ترک کرده اند.

ژنرال «گری فولیسکی» فرمانده نیروهای زمینی وابسته به ائتلاف بین المللی با اعلام این مطلب که تعدادی از سرکردگان و عناصر این گروه تروریستی به خارج از شهر موصل حرکت کرده اند، افزود که تنها عناصر خارجی در موصل برای جنگ باقی خواهند ماند.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه روز سه شنبه اعلام کرد که آمریکا و متحدانش درصدد تامین گذرگاه های امن برای انتقال تروریست های داعش از موصل به سمت اراضی سوریه هستند.

این فرماندهی با صدور بیانیه ای تاکید کرد که نقشه آمریکا با آغاز عملیات نظامی ارتش عراق برای آزادی موصل از سیطره داعش و فرار عناصر این گروه در پی حملات ارتش عراق روشن شده است.

این بیانیه افزود که هدف از تامین این گذرگاه ها حفظ عناصر داعش از یک سو و تقویت حضور آنها در داخل اراضی سوریه از سوی دیگر است تا به این ترتیب بتوانند شرایط میدانی جدیدی را در منطقه شرقی سوریه به سمت دیرالزور، الرقه و تدمر اعمال کنند.

فرماندهی ارتش سوریه در بیانیه خود تاکید کرد که هرگونه تلاش برای عبور از مرزهای سوریه به مثابه تجاوز به حاکمیت این کشور است و هرکسی که اقدام به این کار کند تروریست بوده و با تمام امکانات موجود با وی برخورد خواهد شد.

آزادی ۷ روستا و نصب پرچم عراق/رسیدن به ۱۰ کیلومتری مرکز نینوا

واحد جنگ رسانه نیروهای عراقی روز چهارشنبه اعلام کرد که پلیس فدرال عراق ۷ روستا در محور القیاره را آزاد و پرچم عراق را در آنها ابرافراشته است.

این واحد در بیانیه ای اعلام کرد که یگان های پلیس فدرال هفت روستا شامل روستاهای البیجوانیه، البیجوانیه سوم، الدرج، البکر اول، الکبر دوم، المنکوبه و الرفله را در این محور از سیطره گروه تروریستی داعش آزاد کردند.

این بیانیه افزود که نیروهای تحت امر این یگان ها پرچم عراق را بر فراز ساختمان های این روستاها برافراشته و تلفات زیادی را به نیروها و تجهیزات گروه تروریستی داعش وارد کردند.

از سوی دیگر «حسام الدین الصفار» عضو شورای استان نینوا از رسیدن نیروهای امنیتی مشترک عراق به ۱۰ کیلومتری مرکز این استان از سمت محور الخازر خبر داد.

الصفار گفت: نیروهای امنیتی از دو محور الخازر و الحمدانیه موفقیت چشمگیری در عملیات آزادی نینوا کسب کرده اند و به شکل ممتازی از محور جنوبی یعنی محور القیاره تا بخش الشوره در جنوب نینوا در حال پیشروی هستند.

وی افزود: نیروهای پیشمرگه به پیشرفت گسترده ای دست یافته و به همراه نیروهای ارتش عراق در شرف تسلط بر اغلب مناطق از سمت محور الخازر هستند و با تقویت مواضع خود در الحمدانیه که یکی از بزرگترین شهرستان ها است به ۱۰ کیلومتری مرکز استان نینوا رسیده اند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق روز چهارشنبه با اعلام اینکه نبرد «نینوا ما داریم می آییم» همچنان ادامه دارد، تاکید کرد که به منظور حفظ جان غیرنظامیان ناچار به سرعت بخشیدن به یکسره کردن نبرد نیستند.

حیدر العبادی از نیروهای امنیتی در نزدیکی موصل بازدید کرد

حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز چهارشنبه از یگان های نظامی نیروهای مبارزه با تروریسم و واکنش سریع در نزدیکی شهر موصل بازدید کرد.

وی در بازدید از نیروهای امنیتی تاکید کرد که عملیات آزادسازی موصل به شکل مناسب و بر اساس طرح برنامه ریزی شده پیش می رود و اولویت با حفظ جان غیرنظامیان است.

العبادی با اعلام برافراشتن پرچم عراق در شهر موصل پس از آزادی آن از سیطره گروه تروریستی داعش، نیروهای عراقی را به هوشیاری و احتیاط در قبال دیگر اقداماتی که ممکن است این گروه تروریستی به آن متوسل شود فراخواند.

وی افزود: نیروهای مبارزه با تروریسم از قوی ترین نیروها در منطقه و نماینده تمام مولفه های عراق هستند و با وارد شدن به نبردهای مهم به پیروزی های خیره کننده ای دست یافته اند.

العبادی با بیان اینکه نبرد موصل نبرد اصلی با تروریسم است و باید در مقابل دیگر اقداماتی که ممکن است تروریست ها به آن متوسل شوند هوشیار بود، گفت: نبرد آزادسازی موصل نبرد عراقی هاست و ما با پیروزی در این نبرد پرچم عراق را در موصل به اهتزاز درخواهیم آورد.

نظرات بینندگان