arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵

اگر دولت موفق به مهار تورم نمی‌شد ...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس خانه اقتصاد ایران در یادداشتی به تبیین برخی راهکارهای مهار نقدینگی پرداخت.

ابراهیم جمیلی در «جهان صنعت» نوشت: ‬ رشد نقدینگی که اخیرا افزایش قابل توجهی نیز داشته است، تبعاتی را در جامعه با خود به همراه خواهد داشت که برای جلوگیری از این پیامد‌های منفی باید سیاست‌های مناسبی به کار گرفته شود که رشد پول و پایه پولی متوقف شود. همچنین باید شبه‌ پول را که برای اقتصاد مضر است نیز حتی‌الامکان کاهش داد. در این میان باید در نظر داشت که اگر دولت موفق نمی‌شد تورم را مهار کند در نتیجه همین رشد نقدینگی تورمی که ایجاد می‌شد چندین برابر بود پس هم باید از رشد نقدینگی جلوگیری شود و هم اینکه دولت و بانک مرکزی باید سیاست‌های پولی و مالی خود را در قالب برنامه مشخص پنج ساله تقدیم کنند که در قالب این برنامه سیاستگذاری‌ها انجام شود.

با این وجود مهم‌ترین مساله‌ای که در اقتصاد وجود دارد و باید به آن رسیدگی شود، شفافیت اقتصادی است. اگر بانک‌ها بنگاهداری می‌کنند، باید شفاف باشد. اگر قرار باشد دولت بدهی‌های خود را پرداخت کند باید از راه‌های مشخص و شفاف این اتفاق بیفتد و اگر هم قرار باشد اوراق مشارکت منتشر کنیم باید تامین وجه و بهره این اوراق نیز شفاف باشد. بنابراین دولت باید سیاست‌های خود را به صورت جامع در نظر بگیرد و همان‌گونه که توانست تورم را کنترل کند، رشد پایه پولی را هم تحت کنترل خود درآورد و در زمان مشخص با پرداخت بدهی‌های خود، میزان نقدینگی را کاهش دهد و با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی باید بتواند تولید را بالا ببرد، تامین ارزی کند، پروژه‌های نیمه‌کاره و نیمه‌تمام را تعیین تکلیف کند در واگذاری‌ها درست عمل کند و از همه مهم‌تر اینکه باید حجم دولت را کوچک کند.

افزون بر این دولت باید وضعیت یارانه‌ها را مشخص کند، افرادی که یارانه می‌گیرند و درآمد مناسبی دارند باید قطع یارانه شوند تا از این طریق هم درآمد دولت افزایش پیدا کند و هم هزینه‌هایش کاهش پیدا کند ضمنا باید سیاست‌های مناسبی برای جلوگیری از قاچاق اتخاذ شود و عدالت مالیاتی هم برقرار شود. چنانچه این اتفاق‌ها بیفتد افزایش نقدینگی نیز کمتر خواهد شد و می‌توانیم با افزایش تولید، رشد اقتصادی را هم بالا ببریم و در صورتی که شرایط ایده‌آل باشد می‌توانیم از تعداد صفر‌های پول ملی هم کم کنیم ولی باید در نظر داشت که در بهترین حالت این برنامه‌ها طی 5 تا 10 سال زمان می‌برد تا انجام شود و حتی اگر دولت تمام تلاش خود را بکند نمی‌توان ظرف یکی دو سال به نتیجه رسید.

نظرات بینندگان