arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۷۰
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۰

افغانی ها با صدور ویزای دوبرابری ایرانی ها را تحقیر می كنند

این هم شاید از دستاوردهای دیپلماسی دولت باشد، كه اگر ایرانی، كه سال هاست بازار كار خود را دودستی به مهاجر افغان قانونی یا غیر قانونی اهدا كرده است، بخواهد به این كشور سفر كند، باید حدودا دو برابر مبلغی را بپردازد كه اتباع سایر كشورهای جهان می پردازند. درد آور است، اما بد نیست بدانید. این در حالی است كه اتباع كشورهایی مثل هندوستان و پاكستان می توانند از ویزای ورود رایگان به افغانستان بهره مند شوند!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اینده نوشت: این هم شاید از دستاوردهای دیپلماسی دولت باشد، كه اگر ایرانی، كه سال هاست بازار كار خود را دودستی به مهاجر افغان قانونی یا غیر قانونی اهدا كرده است، بخواهد به این كشور سفر كند، باید حدودا دو برابر مبلغی را بپردازد كه اتباع سایر كشورهای جهان می پردازند. درد آور است، اما بد نیست بدانید. این در حالی است كه اتباع كشورهایی مثل هندوستان و پاكستان می توانند از ویزای ورود رایگان به افغانستان بهره مند شوند!

البته افغانی ها لطف كرده و اجازه دادند دختران ایرانی كه به عقد مردان افغانی در می آیند، از مواهب ویزای رایگان سفر به این كشور بهره مند شوند! 

پیش از این رفتار تحقیر آمیز نسبت به اتباع ایران، در امارات متحده عربی و ... مشاهده شده بود، اما باید دید دقیقا به خاطر كدام جاذبه تفریحی-توریستی و یا تجاری، این شرایط به ایران تحمیل شده و ایران نیز سكوت كرده است!

این در حالی است كه حتی پس از خارج شدن افغانستان از دست طالبان و روند بازسازیی این كشور در سال هایی اخیر، اواخر سال گذشته وزیر كشور از حضور 3 میلیون تبعه افغانی در ایران خبر داد.

افغانی ها در سال های گذشته، بارها و بارها علیه ایران مواضعی را اتخاذ كرده اند، روزنامه نگاران این كشور كه اكثرا در وبلاگ های فارسی حضور دارند، بارها مواضع نژادپرستانه ای علیه ایرانیان اتخاذ كرده اند و حالا این اقدام افغانستان در اخذ دو برابری هزینه ارایه ویزا تنها به اتباع ایران، می تواند زنگ خطری برای اعتبار كشورمان باشد.

در حال حاضر هزینه صدور ویزای توریستی یك ماهه برای اتباع كشورهای جهان 25 یورو است، این در حالیست كه همین ویزا برای ایرانیان 40 یورو صادر می شود.

هزینه صدور ویزای توریستی یك ماهه با دو بار ورود برای ایرانی ها 80 یورو است، همین ویزا برای سایر كشورهای جهان 50 یوروست.

افغانستان ویزای توریستی یك ماهه با سه بار ورود به افغانستان را برای تمام كشورهایی جهان 75 یورو صادر میكند، در همین حال ایرانیان برای داشتن این ویزا باید 120 یرورو پرداخت كنند.

 

افغانی ها ادعا میكنند این عمل را متقابلا انجام دادند، این در حالیست كه مشخص نیست این عكس العمل در مقابل كدام عمل ایران انجام شده است؟ ایا پناه دادن به پناه جویان افغانی طی سال های اخیر دلیل این كار افغان ها بوده، یا تحمل كردن هماسیه ای مثل افغانستان كه بزرگترین تولید كننده مواد مخدر است دلیل انها بوده؟

ذكر این نكته نیز به جاست كه ویزای هر كشور، برابر با جایگاه و شان ان كشور در جهان است، برای مثال، افغانستان هیچ وقت اجازه پیدا نمیكند قیمت ویزای خود را برابر ایالات متحده امریكا، یا انگلیس و آلمان و... برابر قرار دهد!   

ایران در سال های اخیر، كمك های زیادی به بازسازی افغانستان داشته است، علی رغم آنكه كشورمان به مسیر قاچاق مواد مخدر افغانستان به جهان تبدیل شده و همه ساله، میلیاردها تومان هزینه صرف مقابله با قاچاقچیان افغانی میشود و لطمات جبران ناپذیری بابت همسایگی با بزرگترین تولید كننده مواد مخدر به كشورمان وارد آمده است، اما همواره ایرانیان خواسته یا ناخواسته پذیرای سیل عظیم مهاجران افغان در بازار كار ایران بوده اند.

افغانی ها سال های سال پیش از هدفمندی یارانه گازوئیل و بنزین، از طریق قاچاق سوخت به كشورشان، در واقع از یارانه هایی كه برای ایرانیان بود بهره مند شدند، با این همه، همیشه پیش دستانه، ادعای لطمه خوردن از ایران را هم داشته اند!

حالا باید با تاسف بنشینیم و تماشا كنیم، افغانی ها دوبرابر پولی كه از همه كشورهای جهان می گیرند، از ایرانی هایی بگیرند كه می خواهند به افغانستان سفر كنند؛ ایرانی هایی كه سال ها فرصت های شغلی شان در اختیار این مهاجران غیرقانونی قرار گرفته بود و با این میهمانان ناخوانده بد برخورد نكردند.

این شرایط در حال حاضر بدون سر و صدا در جریان است و هر روز ایرانیانی كه قصد سفر به افغانستان را دارند تحقیر می شوندو در مقابل وزارت امور خارجه، كه مدام در مورد تحولات جهان اعلامیه صادر و واكنش نشان می دهد، هیچگونه واكنشی نسبت به این اقدام تبعیض آمیز افغانستان علیه ایران نشان نداده است؛ جالب نیست؟!

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۹۹
غیر قابل انتشار: ۹
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
6
18
خدایانمردیم زنده موندیم که چه چیزیهارو ببینیم!آقایون بازهم خروار خروارکمک کنندودست توی دست مقامات کشوردوست وبرادرافغاستان بذارند!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
8
19
کی خواست بره به اون خراب شده بابا!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
7
12
دست مابا عسل تودهن یاروست استخوانهاش هم خورد میکند.افغانستان هرکه بره انجابایدازجان خودش بگذره واگرشانس بیاره وبرگردد یکماه باید خودشو بشوره . ضمنا ورودهر افغانی به ایران بایدیکماه اورادرقرنطینه قرارداد وبعدازطی مراحل شستشو وپوشیدن یک دست لباس درست حسابی اورابه مدت حداکثر دوروز اقامت بدید چون بعلت مصرف سیگارو سایرمواددودزا الودگی هوا ایجاد میکنند. بشکند دستی که نمک ندارد.
ناشناس
|
Sweden
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
2
5
tanha afghaniha ma ra tahghir nemikonan taghriban hame ma ra tahghir mikonan
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
3
5
از ماست که بر ماست.
بابایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
5
3
من میخوام برم!چون شایدبعدها گرونتربشه شایدم چندشب بریم جلوی سفارت افغاستان بخوابیم!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
10
26
افغانی ها ادعا میكنند این عمل را متقابلا انجام دادند، این در حالیست كه مشخص نیست این عكس العمل در مقابل كدام عمل ایران انجام شده است؟ خوب بزار چند تاشو برات بگم1.افغانی هایی که در ایران هست فرض بگیریم یک خانواده 6 نفره باید سالی در حدود یک میلیون تومان به دولت ایران بپردازد.
2.تا همین پارسال نمیتوانستند در دانشگاه درس بخوانند . این برای یک کشور که ادعای پرچمداری اسلام در دنیا را دارد خیلی بد هست
3.اجازه کار کردن ندارند با این که هر سال بابت کارت کارگری پول میدهند ولی فقط کارهایی بهشان داده میشود که شماها عارتان میشود انجام دهید.پس نگو شغل بگو حمالی
4.اجازه داشتن چیزی را ندارند مثلا گواهینامه که دیگه چیزی نیست و همه باید داشته باشند بک تبعه افغانی نمیتواند داشته باشد.
5و6و7و8و9و10و...........بخدا بازم خیلی بیشتر میتوانم بگم هر چند برای شماها که مهم نیست .انتخاب مدیونی اگه این نظر را چاپ نکنی چون مطمین هستم که نظر های شما بیشتر بر ضد افغانی ها هست بزار حداقل یکی هم طرفداری کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
دوست عزیز وقتی که هزار هزار جوون ایرانی بیکار تو خیابون ول میچرخن توقع داری به اتباع کشورای خارجی چه افغانی چه غیره اجازه ی کار داده بشه؟!
در ضمن قبل از اینکه افاغنه به ایران بیان آیا تو ایران چاه کن و کارگر ساختمانی نداشتیم ؟
شما توقع زیادی از کشوری مثل ایران که غرق مشکلات خودشه دارید اونم در حالی که هیچ نهاد دولتی نیروی کار مهاجر از هیچ کشور خارجی درخواست نکرده
بیایید منصف تر باشیم
امير
|
United Kingdom
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
9
0
از ماست كه بر ماست
ناشناس
|
New Zealand
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
11
5
در مقابل اینهمه جرم و جنایت, قاچاق, .. که افغانی ها در ایران مرتکب می شوند باید ایستاد. مرزها رو باید بهتر حراست کرد و در نهایت ویزای ورود به ایران عزیز رو به راحتی به افغانی ها نداد. اونوقت حساب کار بهتر دستشون می یاد. زنده باد ایران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
2
21
مشخص است كه اين يك مطلب نژادپرستانه است.در سفارت ايران در كابل پرسنل سفارت با افغانهايي كه براي دريافت ويزا مراجعه مي كنند برترين و تحقيرآميزترين برخورد ممكن را صورت مي دهند.در حاليكه پرسنل سفارتخانه هاي ايران در كشورهاي اروپايي جلوي اروپايي ها تا كمر خم مي شوند.پس اين برخورد خيلي هم بيراه نيست.البته اميدوارم انتخاب آزادانديش سانسور نكند تا خوانندگان همه واقعيت را بدانند نه بخشي از آن را.ضمنا به آن دوستي كه گفته چه كسي به آن خراب شده مي رود عرض مي كنم خبر نداريد چندي است تجار ايراني چه بازار پر رونقي در افغانستان پيدا كرده اند كه اگر از دست برود.....
عزیز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
5
4
امروز در جهان هویت افراد نه با قومیت یا نژاد یا دین یا مذهب و یا رنگ پوست یا زبان و یا چیزهایی ازاین قبیل سنجیده نمیشود بلکه هویت هر فردی در جهان فقط با ملیت هر کسی مشخص میشه / ما هنوز هم افغانی رو در کشور خودمون به عنوان بیگانه نگاه نمیکنیم حالا مقابله این نمک نشناس ها رو ببینید / اونایی که با ملیت مخالفن یکم دقت کنن
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
14
3
افغان ها پنج درصد جمعیت ایران رو تشکیل میدن و در حدود 45 درصد از جرائم مربوط به اونها است! آمار خود نیروی انتظامیه.
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
2
15
سلام.اما من فکر میکنم اینطور نیست این یک عکس العمل متقابله.اگه نمیدونید بدونید که ایران هم برای صدور ویزا برای اهل سنت 2000000تومن وبرای اهل تشیع 200000 تومن دریافت میکنه اینو می تونید از کنسول ایران در هرات بپرسید.پس همه چیرو برا خودتون نخواهید
ساده
|
United Kingdom
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
11
63
بله شما نمیدونید که ویزای ورود به ایران 1000 دلار شده تو افغانستان حالا بگو چرا ببینید ما به افغانیا خیلی ظلم کردیم منسفانه بگم و روزی هم خواهد شد که به همین افغانستان التماس کنیم تازه تمام دنیا فهمیده که افغانستان چه کشور غنی از سرمایه های زیر زمینی است که ارزشش به تریلیون ها دلار ارزیابی شده بله یه روز ما هم نفتمون تموم میشه اون وقت ما میشیم جای اونا بد بخت و بیچاره نه که الان نیستیم هد اقلش تو کشورشون دموکراسی که هست جای خودمونو تو دنیا ببینیم رو به انزواع هستیم هر روز تحریم و..... لا اقل دیگه همسایه همزبانمون رو دیگه این همه تحقیر نمیکردیم مزن بر سر ناتوان دست زور که روزی به پایش بیوفتی چومور
نظرات بینندگان