arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۲۲۳۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۱۳ آبان ۱۳۹۵

آخرین دلقک کلاسیک جهان درگذشت

اولگ پوپوف از آخرین دلقک‌های کلاسیک جهان در سن ۸۶ سالگی درگذشت. او تا روزهای آخر زندگی همچنان در صحنه سیرک حاضر بود. پوپوف اسکار هنر بازی در نقش دلقک را از آن خود کرد و میلیون‌ها نفر را مجذوب هنرنمایی خود ساخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 خبر خاموشی اولگ پوپوف روز چهارشنبه (۲ نوامبر/ ۱۲ آبان) اعلام شد. مرگ او هنگامی روی داد که در یک تور اجرای سیرک در روسیه به سر می‌برد و قرار بود در شهر روستوف این کشور به روی صحنه رود. رسانه‌های روسیه نوشته‌اند که پوپوف هنگام تماشای تلویزیون در اتاق استراحتش، به خواب ابدی فرورفت.

آخرین دلقک کلاسیک جهان درگذشت

به گزارش انتخاب به نقل از دویچه وله، پوپوف از آخرین بزرگان عرصه سیرک و بازی در نقش دلقک در جهان به شمار می‌آمد. او در جوانی به سیرک دولتی مسکو رفت و به ستاره این سیرک بدل شد. بعدها هنرش را در گستره بین‌الملی هم عرضه کرد و جوایز متعددی به او اهدا شد. نام این دلقک معروف ایوانشکو بود و با موی بلوند و کلاه سیاهش بر روی صحنه، شهره خاص و عام شده بود.

زمانی که پوپوف ۱۴ ساله بود رئیس سیرک دولتی مسکو استعداد و قریحه او را در یک تجمع ورزشی کشف کرد. او پا به مدرسه تربیت دلقک گذاشت و همه لوازم این هنر را، از ژانگولربازی و رقص و خوانندگی و نوازندگی گرفته تا باله و بازیگری فراگرفت.

در جریان جشنواره جوانان در سال ۱۹۴۹ در شوروی پوپوف چنان جمعیت حاضر در استادیوم را با هنر خود به هیجان و شگفتی واداشت که سیرک دولتی با او یک قرارداد دائمی امضا کرد.

در دهه ۱۹۵۰ پوپوف به چهره اصلی سیرک روسیه بدل شد و در تورهای متعددی در اروپای غربی شرکت جست. هنر او در این کشورها هم با استقبال روبرو شد و نشان عالی شوروی را برایش به ارمغان آورد. بعدها به ژاپن و آمریکا رفت و با چارلی چاپلین نیز دیداری تاریخی داشت.

عشقی که با یک صندلی آغاز شد

در دهه هفتاد پای پوپوف به هنرنمایی در تلویزیون باز شد و برنامه او با نام بودیلینک صبح‌های یکشنبه میلیون‌ها نفر را در سراسر شوروی در پای صفحات تلویزیون پایبند می‌کرد.

پوپوف در سال ۱۹۸۲ برنده "دلقک طلایی" رقابت‌های دلقکی مونته کارلو شد، جایزه‌ای که اسکار عرصه سیرک و بازیگری در نقش دلقک به شمار می‌رود.

پوپوف سال ۱۹۵۲ با زنی ویولونیست در ارکستر سیرک ازدواج کرد که یک دختر حاصل این ازدواج بود. همسرش اما سال ۱۹۹۰ در جریان یک تور در آلمان از سرطان درگذشت.

یک سال بعد پوپوف در توری جدید در آلمان با زنی آلمانی به نام گابریله لمان آشنا شد. به هنگام اجرا گابریله به دلیل اشغال همه صندلی‌ها مجبور شده بود ایستاده سیرک را تماشا کند. پوپوف از روی صحنه متوجه او شد و یک صندلی از پشت صحنه برایش فرستاد و دعوت کرد که بنشنید. 

همین سبب یک رابطه عشقی میان پوپوف و گابریله شد و به ازدواج آنها انجامید، آن هم در حالی که گابریله ۳۲ سال از پوپوف جوانتر بود. گابریله بعدا با تشویق و آموزش پوپوف ژانگولربازی و رقص یادگرفت و به پای ثابت سیرک‌های پوپوف بدل شد.

در سال‌های اخیر این زوج هنری در آلمان زندگی می‌کردند و در این کشور و کشورهای همجوار به اجرای برنامه می‌پرداختند. پوپوف اما دائم سری هم به زادگاهش روسیه می‌زد و در آنجا به روی صحنه می‌رفت. مرگ پوپوف هم در زادگاهش و در جریان یک تور برای اجرای سیرک اتفاق افتاد.

نظرات بینندگان