arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵
ابوالقاسم رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با «انتخاب»:

میانه روها به رهبری علی لاریجانی برای رای آوری روحانی در انتخابات تلاش می کنند / کاندیدای احتمالی تشکل آیت الله مصباح، سعید جلیلی است

ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا در خصوص راهبرد اصولگرایان برای انتخابات پیش رو گفت: راهبرد وحدت و انسجام بین حزبی در جبهه بزرگ اصولگرایی با هدف رسیدن به نتیجه مورد نظر در انتخابات رياست جمهوری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا در خصوص راهبرد اصولگرایان برای انتخابات پیش رو گفت: راهبرد وحدت و انسجام بین حزبی در جبهه بزرگ اصولگرایی با هدف رسیدن به نتیجه مورد نظر در انتخابات رياست جمهوری است.

عضو جبهه ایستادگی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی انتخاب افزود: در مورد شوراها، هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده اما قرار شده شاخص ها و معیارها که منطبق با آن نامزدها معرفی ميشوند مشخص شود و انتخاب گزینه ها و پیشنهاد آن به جامعه شهری و روستایی را به خود دفاتر شورای هماهنگی اصولگرایان در حوزه های انتخابیه واگذار کنند. یعنی در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان يک پروژه ملی باید کاندیدا از سوي همه  جریانات اصولگرا در سراسر کشور حمایت شود. اما در شوراها این گونه نیست و شاخص ها به صلاح دید توسط خود مراکز و حوزه های انتخابیه انتخاب میشوند . 

وی در خصوص راهبرد وحدت توضیح داد : وحدت و استراتژی انسجام فراگیر با توجه به ساز و کار جدید و ابزاری که به سمت وحدت شکلی هدایت کند لازمه اين است که از ابتدا اصولگرایان به یک گزینه دست پیدا کنند تا تجربه سال 92 تکرار نشود تا با خرد شدن آرا از راهیابی به پیروزی بازنماند . لذا در این صورت قطعا رویکرد سال 92 را شاهد نخواهید بود و با یک وحدت رفتاری عمل خواهند کرد . در نتیجه ساز و کار جدیدی را می طلبد. 

رئوفیان در توصيح خاطر نشان کرد : این یعنی اجماع نسبی هم شکلی و هم محتوایی . ساز و کاری که در گذشته از سوی جمع محدودی از طیف های اصولگرایی که غالبا هم شخصیت های حقیقی از دو سه حزب بودند ، جوابگو نیست . طبیعی است اگر رویکرد سابق اتخاذ شود این نمی تواند وحدت ثمر بخشی را در پی داشته باشد . اگر تمام احزاب اصولگرا در حلقه تصمیم گیری حضور مستمر و اثر گذار داشته باشند در این صورت اشتباهات گذشته به حداقل ممکن میرسد و نتیجه هم قابل قبول قاطبه اصولگرایان خواهد بود . 

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص پیش شرط قالیباف و حزب موتلفه اسلامی  برای حضور در انتخابات مبنی بر اینکه همه احزاب اصولگرا باید پیرامون آنها به ائتلاف برسند نیز گفت : من معتقدم اگر محوریت جامعه روحانیت توسط  همه طیف ها مورد  قبول واقع شود فکر نمیکنم کسی شرط و شروط بتواند تعیین کند. از بین افراد مطرح قاعدتا باید به یک نفر برسند . اگر این رعایت شود دز نتیجه آن هم بادامچیان و هم قالیباف و هم کسانی که بخواهند در عرصه ریاست جمهوری به عنوان نامزد حضور پیدا کنند باید قبول داشته باشند. اگر نه دو دستگی پدید می آید. 

او افزود : این یعنی هر یک از این شخصیت ها اگر بگويند به شرط اینکه دیگران نیایند من ورود پیدا میکنم رویکرد مناسبی نیست.

ریوفیان در خصوص حضور روحانی در لیست سی نفره کاندیداهای بالقوه اصولگرایان و اختلاف نظر در مورد روحانی در جامعه روحانیت نیز گفت   طیف هایی از اصولگرایان تمایل به ادامه کار روحانی به عنوان رئیس جمهور دوازدهم دارند. من فکر می کنم روحانی میتواند یکی از گزینه های جدی در حوزه بررسی در کنار دیگر گزینه ها باشد. در اینکه برخی فکر میکنند باید در کنار سایر نامزدها روحانی را نیز بررسی کرد تردیدی نیست. 

او افزود : روحانی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت است و یک دوره چهار ساله ریاست جمهوری را تجربه کرده، از سوئی در نظام ما روسای جمهور دو دوره چهار ساله را تجربه میکنند. در دوره کوتاه باقی مانده از ریاست جمهوری ایشان او میتواند ظاهر کننده اتفاقات خوبی باشد که موجب اقبال عمومی به او بشود.

او با بیان اینکه یکی از معیارها مقبولیت است گفت باید کسی معرفی شود که از این معیار هم برخوردار باشد. اگر حوادث ناگواری رخ بدهد که موجب ریزش آرای او شود و در چنین شرایطی اصولگرایان روی کسی که مقبولیت ندارد اتفاق نظر نمیکند. 

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر آیت معیار مقبولیت مورد توجه است گفت موارد پیش روی روحانی یکی صندوق ذخیره فرهنگیان بود که در همین راستا روحانی وزیر آموزش و پرورش را تغییر داد و افرادی نیز در این میان بازداشت شده اند . قاعدتا قوه قضائیه باید وضع آنها را بررسی کند. مساله دیگر اقتصاد مقاومتی است که از موارد مهم و تعیین کننده برای روحانی است. انتظار میرود در پایان سال دولت با آمار و ارقام نشان دهد در اقتصاد مقاومتی چه قدم هایی را برداشته است . 

رئوفیان در خصوص برخی گزاره های مطرح شده از سوی اصولگرایان مبنی بر اینکه کاندیداهایی که قبلا در انتخابات شرکت کرده و شکست خورده اند مهره سوخته به شمار میروند نیز گفت : برخی معتقدند حضور مجدد کسانی که چند دوره آمده اند جواب نمیدهد. اما این را نمیشود نتیجه قطعی قلمداد کرد. با این وجود اگر از دو جناح مطرح تنها دو نامزد معرفی شده باشند گفتمان حزبی اهمیت میابد. 

او با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و تجدید نظر در قانون انتخابات خاطر نشان کرد: این مقوله به انتخابات 96 قد نمیدهد چرا که برخی قوانین با قانون اساسی تناقض خواهد داشت در نتیجه باید اول قانون اساسی بازنگری شود . اما در مدیریت انتخابات 96 قابل دستیابی است. این مسائلی است که انتخابات را به انتخابات عادلانه نزدیک تر میکند. 

این فعال سیاسی با بیان اینکه در سیاست های 18 گانه انتخاباتی رهبری تاکید شده که انتخابات باید به عدالت نزدیک شود گفت: برای این منظور بعد از تنظیم نظام انتخاباتی دیگر نگران این نیستیم که کسی که یک بار آمده دفعه دوم شانسی نداشته باشد. در نظام انتخاباتی اکثریتی که در ریاست جمهوری ما نیز تجربه میشود چنین رویکردی وجود ندارد اما اگر به نظام انتخاباتی تناسبی تبدیل شود که احزاب در آن نقش آن پررنگ تر شود مانند آمریکا ، در نتیجه خاستگاه رای حزبی خواهد بود .

رئوفیان اضافه کرد : در شرایط فعلی و نظام انتخاباتی اکثریتی شانس رای آوری افرادی که قبلا رای نیاورده اند کمتر است. با این حال معیار تصمیم گیری این نیست که آنکه قبلا رای نیاورده به عنوان کاندیدا مطرح نشود. رای آوری یا عدم رای آوری کسانی که قبلا رای نیاورده اند به نوع حضور آنها  و تبلیغاتشان بستگی دارد .

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه نظام انتخاباتی ما اکثریت مطلق است خاطر نشان کرد : در این نظام مردم وقتی به پای صندوق رای می آیند به فرد رای می دهند نه به حزب. در نظام تناسبی مردم به حزب رای می دهند. این اتفاق هنوز در کشور ما اتفاق نیافته و لازمه آن این است که تا قبل از 1400 قانون اساسی بازبینی شود و تغییرات لازم در آن اعمال شود بعد در آن چارچوب قانون انتخابات برگرفته از قانون انتخابات رهبری تدوین شود. در آن شرایط میتوانیم اسم نظام انتخاباتی مان را تلفیقی یعنی ترکیبی از نظام حزبی و اکثریت بدانیم. 

او با اشاره به انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و رای تهران گفت : درست است که لیست امید به طور کامل در تهران رای آورد، اما نمی تواند آن را نظام حزبی دانست بلکه باز هم افراد به فرد رای دادند. 

او در خصوص برنامه تشکل آیت الله مصباح در انتخابات ریاست جمهوری و امکان ائتلاف این طیف با اصولگرایان گفت : کاندیدای احتمالی این تشکل جلیلی است اما اگر قرار باشد تشکل مصباح تن به ائتلاف ندهد و تشکل های دیگر هم تن ندهند، باز همان آش و همان کاسه سال 92 است . بنا این نیست. جامعه روحانیت پتانسیل اینکه به عنوان محور تمام طیف های اصولگرا باشد و به گزینه واحد برسد را دارد. طبیعی است اگر تشکلی تن به این وحدت ندهد نمیشود به نتیجه وحدت امیدوار بود. 

او ضمن اظهار امیدواری نسیت به حصول به وحدت در خصوص نقش طیف های میانه رو اصولگرایان در ائتلاف پیرامون روحانی گفت :  ما همه طیف ها از جمله طیف های میانه رو را اصولگرا میدانیم و قاعدتا اینها هم نامزد مورد قبولشان روحانی است. 

او در پایان خاطر نشان کرد : این طیف میانه رو به رهبری علی لاریجانی تلاششان را برای رای آوری روحانی میکنند اما از نتیجه نهایی وحدت باید تمکین شود. اگر افراد پشت يک میز بنشینند و بگویند اگر کاندیدای من مطرح شد من تابعم اگر نه من میروم کاندیدای خودم را معرفی میکنم جور در نمی آید.
نظرات بینندگان