arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵
نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با «انتخاب» مطرح کرد:

«حسین شریعتمداری» مرجع ضمیر اظهارات روحانی در مورد رسانه هایی که از «رانت اطلاعاتی برخوردارند»

اگر کاری برای معیشت مردم صورت نگیرد، وضعیت به ضرر روحانی خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شریعتمداری، مرجع ضمیر اظهارات روحانی در مورد  رسانه هایی که از رانت اطلاعاتی برخوردارند/  اگر کاری برای معیشت مردم صورت نگیرد، وضعیت به ضرر روحانی خواهد بود

حسن سبحانی نیا نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری «انتخاب» در خصوص آرایش اردوگاه اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصولگرایان طبعا تلاش میکنند برای اين انتخابات به وحدت برسند و این وحدت با محوریت جامعه روحانيت خواهد بود و قرار بر این است که هماهنگی و نشستی در این ارتباط داشته باشند. 

او اضافه کرد: طبعا برای حصول یک نتیجه درست هم باید این هماهنگی را سرلوحه کارشان قرار دهند و آسیبی که در رياست جمهوري قبل خوردند، باید درسی برای انتخابات های بعدی باشد از جمله انتخابات پیش رو. 

گروه های تند، مانع وحدت اصولگرایان

سبحانی نیا در مورد انتخابات شوراها گفت: ممکن است به دلیل پراکندگی نتوانند به وحدت جامع در همه استان ها برسند اما در رياست جمهوري تلاششان این است که به وحدتی دست پیدا کنند که از طرف همه جریان های اصولگرا مورد تایید باشد. اگر غیر از این باشد به نظرم نتیجه مطلوبي برای آنها در پی نخواهد داشت.

این نماینده چهار دوره مجلس شواري اسلامی در خصوص محتمل بودن وحدت اصولگرایان گفت: تلاشی که انجام میگیرد به دلیل شرایطی که در انتخابات های گذشته بوده و انگيزه ای است که این درس ها برای تجمیع مجموعه های مختلف حول این موضوع به آنها داده است.  از طرفی بین هم اصولگرایان هم اصلاح طلبان گروه های تندی هم هستند، که با وحدت جامع موافق جمع شدن نیستند. ولی وحدت حداکتري ممکن است در مجموعه نیروهای اصولگرا به وجود بیاید. البته گزینه ها هنوز خیلی مشخص نیست. 

سبحانی نیا در خصوص برنامه تشکل آیت الله مصباح یزدی در انتخابات آینده با توجه به عدم توجه این جریان به وحدت اصولگرایان گفت : دوستان پایداری یا مجموعه های ایثارگران در بحث ولایت و همگرایی نیروهای اصولگرا، طبعا باید در مجموعه سعی و تلاشی برای وحدت داشته باشند. الان چنین زمزمه هایی هست که این دوستان محوریت جامعه روحانیت را قبول ندارند. در این صورت نتیجه همین میشود که ما در گذشته داشتیم. 

این دیپلمات سابق ایران افزود :آنها هم اگر منطقی فکر کنند و به مسائل انتخابات و آینده 100 درصدی نگاه نکنند بلکه نگاه جامع تری به نفع مجموعه اصولگرایان داشته باشند، ممکن است به برآورده شدن 50 تا 60 درصد خواسته هایشان رضایت بدهند. طبیعی است که این موضوع برای همه گروه های اصولگرا صادق است و آنها هم همین اندازه سهم خواهند. درنتیجه جریان پایداری و تشکل نزديک به آقای مصباح نباید انتظار داشته باشد که بتواند وحدت نسبی برای انتخابات آینده حاصل کند.

واکنش به اظهارات اخیر احمدی نژاد: همان بگم بگم هاست

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص اظهارات اخیر احمدی نژاد در مورد ادامه سفرهای استاني و بیان برخی ناگفته ها در این میان گفت : سفرهای احمدی نژاد بعد از فرمایشات رهبری و نامه او به احمدی نژاد شکل دیگری به خود گرفته که شکل محدود تری دارد، گردش بین شهرها وجود داشته. البته گزارشی از این شهرها نیامده که معلوم شود این سفرها جنبه انتخاباتی داشته است یا خير.  

او در خصوص اظهار نظر او در باره افشاگری نیز گفت : هر کسی ممکن است مطالب و دیدگاه هایی داشته باشد. بنده هم ممکن است دیدگاهی داشته باشم. این دیدگاه ها میتواند اقتصادی-سیاسی باشد و یک مقدار مسائل دیگری در پی تحریک های صورت گرفته باشد.  متاسفانه هر گروهی می اید گروه دیگر را تا اخر به ضعف ها و نقص هایی متهم میکند. هنوز اين مسايل مطرح است و احمدی نژاد هم شاید حق خود می داند که پاسخ دهد به این اظهار نظر های برخی مجریان امر. 

سبحانی نیا با تاکید بر اینکه  البته از نظر انتخاباتی گفته من از کسی حمایت نمیکنم، چون زمزمه این بود که پشت کسی قرار بگیرد. این نوع اظهار نظر ها اگر عادی باشد ایرادی در آن نیست.

سبحانی نیا در خصوص اظهارات اخیر احمدی نژاد در باره بازگویی برخی ناگفته ها در طی سفره ای استاني اش نیر گفت : من فکر نمیکنم پشت این حرفهاي احمدی نژاد چیزی باشد و این از جنس همان بگم بگم هاست. و گمان نمیکنم این حرف ها و بیان برخی احتمالات مبنی بر دستیابی او به پرونده هایی در زمان تصدی او بر وزارت اطلاعات و تاثیر آن بر روند رسیدگی به پرونده او یا هر کس دیگری  بر کند شدن رویه قضایی تاثیری داشته باشد.

شریعتمداری، مرجع ضمیر اظهارات روحانی در مورد  رسانه هایی که از رانت اطلاعاتی برخوردارند

او همچنین در ادامه در خصوص اظهارات اخیر روحانی در خصوص وجود برخی رسانه هایی که از رانت اطلاعاتی برخوردارند و مصادیق این رسانه ها نیز گفت : به طبع ضمیر، مرجع خود را پیدا میکند. اظهار نظر ها بعد ار اين صحبت های روحانی  توسط شریعتمداری نشان داد که او مرجع ضمیر است. 

او افزود: با واکنش شریعتمداری با این اظهارات رئیس جمهور معلوم شد آقای شریعتمداری بخشی از مخاطب این گزاره ریاست جمهوری بوده اند. البته هر مجموعه ای در هر جایی مطالبي داشته باشد از آن استفاده میکند و این منحصر به فرد خاصی نیست. هر کسی در جایی بوده از اين رانت ها استفاده کرده است . این امر روشنی نیست که ما رانت  چه در مسائل اقتصادی چه سیاسی و قضایی ار این اطلاعاتی که در اختیار داریم استفاده نکنیم. به نظرم همه از این شیوه استغاده کرده اند و گاهی به منافع ملی هم آسیب زدند. و منحصر به فرد و گروه خاصي نیست. 

گروه های اصولگرا دنبال گزینه جدیدی هستند

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص نقش طیف میانه رو اصولگرا در ایجاد ائتلاف برای روحانی گفت : در این زمان بافی مانده عملکردها مهم است. در وضع موجود گروه های اصولگرا دنبال گزینه جدیدی هستند. 

او با تاکید بر اینکه اولویت آنها این است که گزینه جدیدی را معرفی کنند تا مورد وفاق جمعی باشد گفت: اینکه اين گزینه چقدر بتواند محوریت ایجاد کند و زمینه را برای جذب نیروهای اصولگرا فراهم کند تا از این دایره فرار نکنند بسته به گزینه ای است که حول محور او به وفاق برسند. در غیر این صورت برخی از این مجموعه ها در بین اصولگرایان اگر ببینند گزینه مناسبی نیست و يا این که گزینه اصولگرایی جاذبه بالایی ندارد طبیعی است که به سمت روحانی توجه کنند.

سبحانی نیا در خصوص نقش شخص  لاریجانی در این میان گفت: طبیعی است در بین دوستان نزدیک با لاریجانی هم چنین رویکرد و اختلاف نظر هایی هست. یعنی هنوز به نظر واحد نرسیده اند . 

سبحانی نیا در خصوص اظهارات اخیر حداد عادل مبنی بر تحول در انتخابات پیش رو بر اساس برخی مستندات نیز گفت : هدف او از بیان این مطلب را نمیدانم ولی از آن جهت که از الان بگوئیم کار تمام است و روحانی رقیب ندارد نکته مهمی بوده است. 

شرایطی که به سود و ضرر روحانی است

این فعال سیاسی اصلولگرا اظهار داشت :  روحانی منتقدین سختی در جامعه دارد. خیلی از مسائل به ماه های پیش رو بستگی دارد اگر امیدواری ای برای مردم ایجاد شود شانس روحانی بیشتر است; اما اگر کاری برای معیشت مردم صورت نگیرد چنین خوش بینی ای درشت نیست و وضعیت به ضرر روحانی خواهد بود .

این نماینده ادوار مجلس در خصوص احتمال حضور مجدد روحانی در راس قدرت نیز گفت:  روحانی رییس جمهور مستقر است و تریبون قدرتمندی در اختیار دارد و مجموعه های کشور در اختیارش است. اینها چیزهایی است که به نفع روحانی است اما مردم توقعاتی دارند و فکر میکنند باید قدم هایی برداشته شود.

او افزود : سیاست مداران طبیعی است که بر مبنای ذائقه سیاسی شان تصمیم میگیرند ولی توده مردم تصمیمشان بر مبنای تاکید بر مطالباتشان است. بحث اشتغال ، معیشت و فراوانی و ارزانی در تصمیم مردم دخیل است. اگر روحانی در این ماه های پایانی قدم هایی در این راه بردارد، میتواند کمک خوبی برای او باشد.

او همچنین در خصوص عدم رای آوری کاندیداهای اصولگرایی که قبلا سابقه شکست دارند نیز گفت: اینها در شرایط عادی قبلا چند بار شانسشان را امتحان کرده اند و علی رغم اینکه شاید نیروهای خوبی نیز باشند اما شکست های سابق آنها آثار و تبعاتی در ذهن مردم دارد که به راحتی پاک نمیشود. لذا احتمال پیروزی آنها منوط به ایجاد شرایط جدیدی است. در شرایط فعلی این احتمال پایین است و از کاندیداهای جوان تر باید استفاده کرد .

نظرات بینندگان