arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۳۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۷ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵

تدریس فلسفه فوتبال به سبک آلمانی/ یک ساعت سخنرانی، کاری که مهدی حالا راحت انجامش می‌دهد

مهدی مهدوی‌کیا در این یکی، دو سالی که تخصصی وارد فوتبال پایه شده، تغییراتی بنیادی داشته. او حالا یک سخنران موفق است. پسری که تمام دوران فوتبالش خیلی کم پیش می‌آمد حرف بزند، حالا ساعت‌ها می‌تواند سخنران باشد!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آنهایی که شنبه شب در آمفی تئاتر مرکزی جزیره قشم بودند، همه آن 500 نفر با مهدی مهدوی کیای جدیدی روبرو شدند. یک مهدی سخنور. او که برای این سخنرانی پاورپوینتی آماده کرده بود، در مراسمی که خیلی از مقامات شهری و خانواده های شان در قشم بودند، می خواست درباره اهداف آکادمی فوتبال کیا سخن بگوید. جزئیات آنچه مهدی می گفت مدل تحول فوتبال آلمانی بود. مبداء این تغییر درست از جام جهانی 98 بود. جایی که اوج فوتبال ایران به پایین ترین سطح فوتبال آلمان خورد و بازی های جام جهانی فرانسه را در کنار هم تجربه کردند.

به گزارش انتخاب، مهدی برای این سخنرانی نقشه راه آلمانی ها را شرح داد. اینکه آنها بعد از شکست فوتبال ماشینی چطور توانستند با کمک باشگاه های فوتبال پایه، تحولی عظیم ایجاد کنند. چطور کودکان مهاجرین وارد چرخه فوتبال شان شدند. چطور فوتبال خشک آلمان تغییر روش داد و تبدیل شد به یکی از زیباترین فوتبال های دنیا. فوتبالی که حالا بیش از یک دهه است دوباره بر فوتبال دنیا آقایی می کند. اینکه هوادارانش برای تماشایش لحظه شماری می کنند.

سالنی که تا قبل از مهدی پر از هیاهو بود، در تمام طول حرف زدن او سکوتی مطلق را تجربه کرد. مهدی که در همه سال های فوتبالش کسی کمتر می دید در حال حرف زدن باشد. توان سخنرانی در جمع را داشته باشد و بخواهد این طور با کلام، محفلی را در دست بگیرد، این روزها با عشق جدیدش، توانسته ورژنی جدید از خود نشان دهد. 

او برای ارائه این سخنرانی، در مسیر آلمان به تهران، تهران به قشم و شب سخنرانی، بیش از دو روز کامل زمان گذاشته بود. او حالا اعتقاد دارد که باید استان به استان برود و برای خانواده ها، مسئولان و فوتبالی ها درباره فلسفه تغییر فوتبال سخن بگوید. می خواهد بگوید فوتبال پایه یعنی چه و اعتقاد دارد اگر در هر استان فقط یک استعداد از این حضور ها کشف شود، فوتبال ایران نیاز به هیچ چیز دیگری نخواهد داشت. او در مسیر درستی پیش می رود. کاری که بیزنس پر سودی نیست، برای مهدی یک عشق است. عشق کشف استعدادها. 

کارلوس کی‌روش بارها درباره تغییر فوتبال ایران گفته است: «فوتبال شما باید متحول شود. این پرچم به دست نسل نوی شما، علی کریمی، نکونام، دایی، هاشمیان و مهدوی کیاست. به آنها اعتماد کنید.» مهدی اما در بین همه هم‌نسلانش، خودش تن به آب زده. منتظر اعتماد بقیه نشده. خودش در میدان است. هزینه می کند و می خواهد قدم های بنیادی را خلق کند. او که حالا در تیم های پایه فوتبال هامبورگ کار می کند، می داند از فوتبال چه می خواهد و باید امید داشت در این مسیر موفق شود.
نظرات بینندگان