arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵

ورود هواپیماها به ایران تضمین می‌خواهد/ سنگ‌اندازی‌های آمریکا شرکت‌های خارجی را نگران می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در اختیار گرفتن اکثریت دو نهاد کنگره و سنا از سوی جمهوری‌خواهان این نگرانی را به وجود آورده که شاید ورود هواپیماهای جدید خریداری شده از سوی ایران به ناوگان کشور با ابهامات جدید مواجه شود، ابهاماتی که هرچند جدی نیستند اما می‌توانند در اجرای کار مشکل‌آفرین شوند.

به گزارش انتخاب، علیرضا بحیرایی – کارشناس صنعت هوانوردی –؛ درباره آخرین وضعیت ورود هواپیماهای جدید به ایران، اظهار کرد: خوشبختانه توافق هسته‌ای به امضای سران تمام کشورهای قدرتمند جهان رسیده و بردن آن به شورای امنیت باعث شده هرگونه تغییر در شرایط آن و یا تلاش برای ملغی کردن‌اش بسیار سخت بوده و از دسترس رییس جمهور جدید آمریکا دور باشد.

وی ادامه داد: با این وجود آمریکایی‌ها یک بند بسیار ظالمانه را در دستور کار قرار داده‌اند و آن این است که هر هواپیمایی که تنها ۱۰ درصد از تجهیزات آن از ایالات متحده تامین شده باید مجوز خزانه‌داری این کشور را دریافت کند. تا پیش از این تلاش‌ها برای سنگ‌اندازی‌های جدید در ورود هواپیماهای ایران را باراک اوباما وتو می‌کرد، اما با روی کار آمدن ترامپ شاید کار قدری دشوار شود.

این کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به مصوبه اوفک برای فروش هواپیماهای جدید به ایران تاکید کرد: این مصوبه کار را برای شرکت‌های هواپیماساز قطعی می‌کند، اما با این وجود وقتی لابی‌های ضد ایران در آمریکا کار خود را دنبال می‌کنند همچنان ابهام‌هایی در این مسیر باقی‌ می‌ماند. البته در آمریکا نیز طرفداران ایران حضور دارند و می‌توانند در مقابل برخی از این طرح‌ها ایستادگی کنند.

بحیرایی با بیان این‌که صرف صحبت چند نماینده از مجلس آمریکا می‌تواند برای شرکت‌هایی که قصد معامله با ایران را دارند نگرانی‌های جدید به وجود بیاورد، عنوان کرد: جریمه‌های سنگینی که در سال‌های قبل برای بعضی از این شرکت‌ها به وجود آمده باعث شده آنها حتی با سخنانی که هیچ جنبه اجرایی ندارند نیز احساس خطر کنند، از این‌رو ما باید تمام توان خود را روی آن بگذاریم که توافق‌های فعلی با سرعت بیشتری انجام بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت سنگ‌اندازی در مسیر ورود ایرباس و بوئینگ به آسمان ایران، آیا گزینه دیگری نیز وجود دارد، توضیح داد: طبق مصوبات آمریکا هواپیماهایی که ۱۰ درصد از تجهیزات‌شان مربوط به این کشور است اجازه ورود به ایران ندارند، اما حتی شرکت ایرباس نیز هواپیمایی مانند ایرباس ۳۴۰ ساخته که حتی موتور آن نیز آمریکایی نیست و می‌توان از آن بهره برد. در کنار آن دیگر شرکت‌های هواپیمایی فعال در نقاط مختلف جهان نیز می‌توانند در این مسیر به تجهیز دوباره ناوگان ایران کمک کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان