arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵

توضیحات وزیر کشور درباره دلایل بسته شدن مرز مهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر کشور توضیحاتی درباره دلایل بسته شدن مرز مهران ارائه و تاکید کرد رایزنی با عراقی‌ها ادامه دارد.
 
به گزارش انتخاب، عبدالرضا رحمانی‌فضلی ادامه داد: خوشبختانه این کار به دقت انجام شده و در حال حاضر، بیش از ۲ میلیون نفر وارد خاک عراق شده‌اند و تردد در مسیر هوایی و دو مرز شلمچه و چذابه همچنان ادامه دارد.
 
وی متذکر شد: از روز گذشته با وجود تمامی تذکرات و اطلاعیه‌هایی که از سوی ستاد مرکزی اربعین و سایر کمیته های همراه با ستاد منتشر شد، حجم زیادی از زائران پشت مرز زمینی مهران مانده‌اند و این موضوع باعث شد تا طرف عراقی از صبح امروز مرز ورودی مهران را مسدود کند.
 
رحمانی‌فضلی در توضیح علت بسته شدن مرز مهران گفت: توقف اعزام زائران از مرز مهران توسط طرف عراقی به دو دلیل صورت گرفت. اول آن‌که مسیر جاده‌های داخلی عراق، از مهران تا بدره و از بدره تا کوت با ترافیک بسیار سنگینی مواجه شده و تردد در این مسیر به دلیل ازدحام زیاد جمعیت مسدود شده است.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر، موضوع بعدی که مساله را تشدید کرد، حضور کسانی بود که بدون داشتن روادید در داخل خاک ایران و در محدوده خروجی مرز مهران، ازدحام و بی نظمی به وجود آوردند. ما در روزهای گذشته، بارها از هموطنانمان درخواست کردیم تا بدون داشتن مجوزهای قانونی از جمله گذرنامه و روادید، به شهرهای مرزی وارد نشوند و اقدام به خروج از مرز نکنند اما با این حال، افرادی بدون توجه به این هشدار به شهر مهران آمده و در پشت مرز تجمع کردند که همین امر باعث شد تا کشور عراق از ۷ صبح امروز پنجشنبه ۲۷ آبانماه ۱۳۹۵، مرز ورودی مهران را به طور کامل ببندد.
 
وزیر کشور یکی از دغدغه های اصلی مسئولان را تسهیل در ورود زائرانی دانست که قصد بازگشت به کشور را در روزهای اولیه پس از روز اربعین دارند و گفت: در مسیر برگشت قرار است تا بیش از دو میلیون نفر ظرف دو سه روز به میهن بازگردند ولی با وجود تمام تجهیزات و امکانات فراهم شده، این احتمال وجود دارد که زائران در هنگام بازگشت با ترافیک شدید و مشکلاتی روبرو شوند.
 
وی تاکید کرد: به زائران عزیز توصیه می کنیم تا زمان بازگشت خود را به چند روز پس از اربعین و یا روزهای پیش از روز اربعین منتقل کنند.
 
رحمانی فضلی گفت: استفتائات متعددی از مراجع عالی قدر دریافت کرده ایم که کسانی که در این ایام به زیارت سیدالشهدا رفته اند، ثواب زیارت اربعین را برده اند و نیازی به استمرار حضورشان تا روز اربعین در کربلا و اماکن مقدسه عتبات نیست.
 
وی ادامه داد: تا این لحظه، ۴۰۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی بازگشته اند و امیدواریم سایر هموطنان نیز به تدریج به وطن بازگردند تا با ازدحام جمعیت در روزهای اول پس از اربعین در ورودی مرزها مواجه نشویم و آسیبی به هموطنان عزیزمان وارد نشود.
 
وزیر کشور تصریح کرد: تا این لحظه مرز مهران همچنان بسته است و با وجود رایزنی با دولت عراق، تا این لحظه موفق نشده‌ایم تا مرز را باز کنیم اما دو مرز چذابه و شلمچه و همچنین مرزهای هوایی همچنان باز است و تردد زائران در این مرزها با سهولت انجام می گیرد.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان