arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۵ - ۱۴ تير ۱۳۹۰

نخستین نخست‌وزیر زن در تایلند

دنیای اقتصاد نوشت: یک روز پس از پیروزی قاطع در انتخابات پارلمانی، حزب سیاسی وفادار به تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین تایلند، اعلام کرد که با چهار حزب کوچکتر ائتلاف می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد نوشت: یک روز پس از پیروزی قاطع در انتخابات پارلمانی، حزب سیاسی وفادار به تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین تایلند، اعلام کرد که با چهار حزب کوچکتر ائتلاف می‌کند.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، انتظار می‌رود یینگلاک شیناواترا، دبیر‌کل حزب فیو‌ تای که 44 سال سن دارد و کوچک‌ترین خواهر تاکسین شیناوترا است به زودی به سمت نخست‌وزیری تایلند انتخاب شود. تاکسین در سال 2006 میلادی به دنبال یک کودتای نظامی از قدرت بر‌کنار شد.

او اکنون در دبی، از شهرهای امارات عربی متحده که شهری بندری در حاشیه جنوبی خلیج فارس است زندگی می‌کند و از رفتن به زندان به اتهام آنچه سوء‌استفاده از قدرت خوانده شده، خودداری کرده‌است. همزمان نخستین نتایج انتخابات نشان می‌دهند که حزب فیو تای، 264 کرسی از مجموع 500 کرسی پارلمان را به دست آورده‌است و به تنهایی می‌تواند دولت تشکیل دهد. از سوی دیگر، آبهیست وجاجیوا، نخست‌وزیر تایلند، دیروز از سمت دبیر‌کلی حزب دموکرات استعفا كرد.

این حزب تنها موفق به کسب 160 کرسی پارلمانی شد. با این حال وجاجیوا وعده داده‌است که به عنوان اپوزیسیون نقشی سازنده ایفا خواهد کرد. این در حالی است که کمیسیون انتخابات اعلام کرده ‌است که در حال بررسی اتهامات انتخاباتی از جمله اتهام تقلب است که می‌تواند منجر به رد صلاحیت شماری از نامزدهای انتخاباتی شود و شمار کرسی‌های حزب فیو تای را کاهش دهد. این کمیسیون همچنین اعلام کرده‌است که ظرف مدت 30 روز نتیجه نهایی را اعلام خواهد کرد.

 در شرایطی که چالش‌های انتخاباتی و سیاسی در آینده قابل پیش‌بینی است، حزب فیوتای به سرعت مذاکرات خود را با دیگر احزاب و گروه‌ها برای پیوستن به کابینه آغاز کرده‌است تا تعداد کرسی‌هایی که برای تشکیل دولت لازم است را تضمین کند.یینگلاک با اشاره به مجموع کرسی‌های ائتلاف در نشستی مطبوعاتی گفت: «‌دویست و نود و نه عدد زیبایی است.»

احتمال می‌رود یینگلاک که یک تاجر است و تجربه سیاسی ندارد به اولین نخست‌وزیر زن تایلند تبدیل شود. پس از پیروزی در انتخابات او این موضوع را که خودش در جلو صحنه و برادرش در پشت صحنه فعالیت خواهند کرد، تکذیب کرد. او اضافه کرد: «‌کار بسیارزیادی در پیش است، از جمله مهار دشواری‌های اقتصادی و هدایت کشور به سمت آشتی ملی.» یینگلاک ادامه داد: «‌این وظایف بر‌عهده من است.»

نخست‌وزیر احتمالی آینده تایلند در بخش دیگری از سخنان خود در نشست مطبوعاتی تاکید کرد که توسعه اقتصادی و «آشتی ملی» از اولویت‌های اوست. این در شرایطی است که اصطلاح «‌آشتی ملی» در ادبیات سیاسی تایلند، اصطلاحی تعریف نشده‌است که پیشتر بار‌ها از سوی نخست‌وزیر کنونی تایلند که باید به زودی از قدرت کناره‌گیری کند مورد استفاده قرار گرفته‌است.

یینگلاک در بخش دیگری از سخنانش همانند دوران مبارزات انتخاباتی خود گفت: «‌فساد معضل دیگری است که باید ریشه‌کن شود.» این در حالی است که موضوع مبارزه با فساد از سوی کابینه‌های پیشین تایلند هم وعده داده شده‌بود. یینگلاک همچنین بار دیگر سیاستی را که در ابتدای دوران مبارزاتی خود اعلام کرده‌ بود، تکذیب کرد. نخست‌وزیر احتمالی آینده تایلند پیشتر و در آغاز کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده ‌بود که قصد دارد عفو سیاسی اعلام کند، موضوعی که می‌تواند بازگشت تدریجی تاکسین، برادر یینگلاک را هموار کند، شخصی که چهر‌ه‌ای بسیار مناقشه بر‌انگیز در صحنه سیاسی امروز تایلند به شمار می‌رود.

 نتایج انتخابات روز یکشنبه تایلند به نوعی نشان داد که تاکسین 61 ساله که فردی پوپولیست است و قهرمان مردم فقیر و حاشیه‌نشین تایلند محسوب می‌شود، از نظر افکارعمومی فردی بی‌گناه است. تاکسین شیناوترا، دو بار و در سال‌های 2001 و 2005 میلادی به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد اما در سال 2006 و در پی یک کودتای نظامی از قدرت کنار رفت. تاکسین در واپسین ساعات روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با ایستگاه تلویزیونی تایلند از دبی گفت: «‌به باور من همه طرف‌ها باید به تصمیم مردم احترام بگذارند.» او اضافه کرد: «‌اگر کشوری به تصمیم مردمش احترام نگذارد، هیچ راهی برای یافتن صلح پیدا نخواهد کرد.» در همین حال و به گزارش سی.‌ان.‌ان یینگلاک وعده‌داد که پرونده قضایی برادرش را مورد بازنگری قرار خواهد داد.
نظرات بینندگان