arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵

ماجرای اتاق‌فکر سیاسی جامعه مداحان/ مداحان تنور انتخابات را گرم کنند اما تعیین مصداق نه!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ماجرای اتاق‌فکر سیاسی جامعه مداحان/ مداحان تنور انتخابات را گرم کنند اما تعیین مصداق نه!

محسن طاهری، مدیرعامل سابق خانه مداحان می‌گوید: جامعه مداحان باید تنور انتخابات را گرم نگه دارد اما این به معنای آن نیست که ورود عینی به تعیین مصادیق یا رد آنها داشته باشد.

امید کرمانی‌ها: مرز بین سیاست‌ورزی با سیاسی کاری، آگاهی بخشی با جهت گیری جناحی و نقد منصفانه با تخریب مغرضانه خیلی ظریف و باریک است، از همین روست که گروه های مرجع اجتماعی هر گاه بخواهند ورودی به عرصه سیاست کنند برای تأثیرگذاری کلام خود لاجرم باید معیارها و اصولی را در نظر بگیرند، در غیر این صورت ممکن است سخن و رویکرد آنها نتیجه عکس دهد.

اینکه مداحان باید تا کجا در عرصه سیاست ورزی پیش بروند و در انتخابات چه نقشی ایفا کنند موضوعی است که با حاج محسن طاهری مدیرعامل سابق خانه مداحان به گفتگو نشستیم.

این مداح اهل بیت نقدی به برخی هم‌صنفی‌های خود می‌زند و می گوید: اینکه سیاست را با خواندن روضه قاطی می کنیم، وسط اوج روضه و مصیبت یک حرف سیاسی می زنیم، به نظرم این کار نیاز نیست. مداحان باید تنور انتخابات را گرم نگه دارند یعنی مردم را به اصل حضور در انتخابات تشویق کنند اما تعیین مصداق یا رد مصداق توسط آنها اشتباه است.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

***

* آقای روح الله بهمنی اخیرا در مصاحبه ای که با ما داشتند، گفت "مداحان یک اتاق فکر دارند تا مواضع خود را درباره مباحث روز سیاسی هماهنگ کنند بزرگ این اتاق فکر هم حاج منصور ارضی است". شما هم عضو این اتاق فکر مداحان هستید؟ چه ضرورتی دارد که مداحان در موضع گیری سیاسی با هم هماهنگ باشند؟

در عرصه ستایش‌گری چند مجموعه وجود دارد اما اینها با هم نیستند. در واقع هر کسی برای خودش مجموعه ای دارد. مجموعه حاج آقای ارضی، خانه مداحان و بنیاد دعبل هر کدام برای خود تشکیلاتی جدا هستند. من 6 سال مدیرعامل خانه مداحان بودم معتقدم همه این مجموعه ها در کنار هم هم افزایی دارند اما اینکه همه با هم باشند خیر این طور نیست، چون مثل این می ماند که 5 خُبره خبر کنار هم با هم بخواهند خبر بگویند، یک آش شله قلمکاری می شود که بالاخره مستمع متوجه نمی شود آن 5 نفر چه می گویند.

بنابراین هر مجموعه ای نظرات خودش را عنوان می کند ولی در بعضی موضوعات کلان ممکن است تصمیم گیری ها یکی شود. حاج آقای ارضی نظر خاص خود را دارد، مشاوره هایی از علمای حوزه و بعضی خبرگان مداحی می گیرد بنابراین این طور نیست که بخواهد حرف جوان ترها را بپذیرد که حرفی را بزند یا نزند، می گوید "من خودم به این جمع بندی رسیدم و مشاوره هایی هم داشتم" لذا ما نمی‌توانیم به حاج آقای ارضی القا کنیم این کار را بکند یا این کار را نکند. در کل حاج آقای ارضی به یک جمع بندی برسد حرف خودش را می زند. از جهتی هم او مورد توجه حضرت آقا است.

معتقدم آقای بهمنی خوب جایی را اشاره کرد که گفت "بزرگ ما حاج آقای ارضی است" درست می گوید؛ به هر جهت حاج منصور بزرگ مداحان است اما نه از لحاظ سن و سال. گفت "من پیر سال و ماه نیم یار بی وفاست" (خنده). حاج آقای منصور ارضی شاید 8 - 7 سال با من تفاوت سنی دارد، من دامادی او را قشنگ یادم است، منتها متأسفانه قند دارد که یک مقداری از لحاظ ظاهری پیرتر نشان می دهد.

از نظر سنی بزرگتر از حاج منصور در عرصه ستایشگری بسیار داریم، حالا برخی عزیزان مطرح هستند و تشکیلاتی برای خودشان دارند و در عرصه هایی حرف خودشان را می زنند و تصمیم گیری های خاص خود را دارند بد هم نیست. یک جاهایی آن دوستانی که پا به سن گذاشتند شاید از بعضی تنش ها پرهیز کنند اما آقای ارضی کسی است که نمی ترسد دل به دریا می زند و جلو می آید حالا ممکن است یکجا خراب و یکجا خوب شود.

* اساسا چه ضررورتی دارد که مداحان وارد حوزه سیاسی شوند؟

نظر مبارک حضرت آقا این است که همه اقشار باید سیاسی باشند. جامعه ستایش‌گری هم از این قشر وسیع و دریای بیکران خودش را مجزا نمی داند چون اثرگذارند. مگر می شود که نباشد.



* سوال این است که آیا مداحان باید جهت گیری خاصی به سمت جریانات سیاسی داشته باشند؟ و آن را در نوع مداحی خود و آنچه در منبرهایشان بیان می کنند لحاظ کنند؟

خیر، یک وقت ما سیاست را با خواندن روضه قاطی می کنیم، وسط اوج روضه و مصیبت یک حرف سیاسی می زنیم، به نظرم این کار نیاز نیست. سخنران باید در جای خود حرف خدا و پیغمبر را بزند و اشاره ای هم به مسائل روز داشته باشد. امروز در اوضاعی به سر می بریم که این همه دشمن دور ما را گرفته است پس باید به خطرات اقدامات آنها اشاره داشته باشیم. عربستان سعودی وهابی کثیف پلید خبیث این همه جنایت کرده که بخش عمده اش علیه مردم ما بود.

منا یکی از مصادیق جنایت های آل سعود است، امروز این خاندان منحوس چه جنایت ها در یمن نمی کند. معتقدم عربستان سعودی پشت صحنه شیعه کشی و مسلمان کشی است که در دنیا راه افتاده است. ما نمی توانیم به جنایت های آل سعود بی اعتنا باشیم. زمان رژیم پهلوی هم، شاه می خواست کسی در هیچ کاری دخالت نکند تا او سلطنتش را کند. الان در شرایط فعلی ما نمی توانیم به مسائل بی تفاوت باشیم.

* در اینکه مردم به حضور در انتخابات و مشارکت حداکثری دعوت و تشویق شوند، یک امر پسندیده ای است که همه گروه های مرجع وظیفه دارند این کار را انجام دهند اما اینکه روی مصداق بحث کنند و وسط شور سینه زنی صحبت از مصداق شود یا علیه مصداقی حرف زده شود این از نظر شما رویکرد درستی از سوی هم صنفی های شماست؟

نه خوب نیست. اصلا نظر مقام معظم رهبری به این مسئله نیست، اخیرا هم فرمودند "خط کش نگذارید جناح چپ و راست، جناح موافق و مخالف. اصولگرا و اصلاح طلب نکنید". یعنی حرف حضرت آقا به عقیده من خیرالکلام است. اگر با مقام معظم رهبری هماهنگ باشیم همه جا می دانیم چه کار باید بکنیم، اگر کسی فرمایشات رهبر معظم انقلاب را چراغ راه خود قرار ندهد نمی تواند بگوید ولایی هستم.

* اگر شما بخواهید در 6 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری توصیه ای به قشر مداحان داشته باشید، چه موضوعی را به آنها یادآور می شوید؟

به نظر من مداحان باید تنور انتخابات را گرم نگه دارند یعنی مردم را به اصل حضور در انتخابات تشویق کنند اما تعیین مصداق یا رد مصداق اشتباه است و یعنی نگوییم از این جناح انتخاب کنند یا از آن جناح انتخاب نکنند چون کار درستی نیست. هیچ وقت هم مداحان این کار را نکردند. به عبارت بهتر لیست خاصی نبود که بخواهیم به عنوان مداحان داشته باشیم. شاید از یک لیستی دفاع کرده باشند همچنان که از جامعه روحانیت خیلی ها دفاع می کنند.

* اما برخی مداحان در میتینگ انتخاباتی آقای احمدی نژاد شرکت کردند؟

آن اتفاق گذشت. امام رضا می فرماید "دیروز مرد ما باید به آینده برسیم".
نظرات بینندگان