arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۶ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵

شوک ترامپ: همان روز اول از پیمان ترانس-پاسفیک خارج می شویم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا می‌گوید در همان آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش، حضور ایالات متحده در پیمان چندملیتی «ترانس-پاسفیک» را منتفی می‌کند. قرار بود این «بزرگ‌ترین» پیمان تجارت آزاد جهان، بین ۱۲ کشور اجرا شود. ژاپن می‌گوید این پیمان بدون آمریکا بی‌معنی خواهد بود.

به گزارش «انتخاب»؛ دونالد ترامپ، اول آذر، همان‌طور که در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود، تاکید کرده‌است که به پیمان «مشارکت ترانس‌-پاسفیک» خاتمه می‌دهد.

دولت باراک اوباما، پس از سال‌ها مذاکرات در سطوح مختلف با ۱۱ کشور دیگر، برای دستیابی به این پیمان به توافق رسیدند، اما کنگره‌ی اکثرا جمهوری‌خواه، هرگز آن را تصویب نکرد و اوباما نیز سرنوشت آن را به رئیس‌جمهوری بعدی سپرد.

ترامپ اکنون می‌گوید «در مورد مسائل تجاری، من [به هم‌پیمانان] اطلاع خواهم داد که قصد داریم از پیمان ترانس-پاسفیک، که یک فاجعه بالقوه برای ما است، خارج می شویم».

به گفته رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا این اقدام بخشی از «فهرستی از اقدامات» است که در همان روز نخست ریاست‌جمهوری با هدف «بازگردان قانون و مشاغل» به آمریکا انجام می‌شود.

ترامپ در عین حال در ویدئویی که در این مورد منتشر کرده، گفته است به جای پیمانی چند ملیتی، واشینگتن اقدام به امضای توافق‌نامه‌های دو طرفه و «عادلانه» با کشورهای دیگر، برای «بازگرداندن مشاغل و صنایع به خاک آمریکا» خواهد کرد.

ایالات متحده، استرالیا، برونئی، شیلی، مالزی، مکزیک، کانادا، ژاپن، نیوزلند، پرو، سنگاپور و ویتنام طرف‌های پیمان ترانس-پاسفیک بودند. این توافق، استانداردهای تجاری مشترکی ایجاد کرده از موانع داد و ستد می‌کاست. گفته شده بود این پیمان از اقدامات مهم تجاری دولت اوباما برای مقابله با گسترش فزاینده چین نیز به شمار می‌رفت.


نظرات بینندگان