arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵
نیویورک تایمز:

فرصت هایی که ریاست جمهوری دونالد ترامپ در اختیار ایران قرار می دهد

در وهله اول پیروزی ترامپ برای ایران یک خبر بد بود. اما هنوز شانس ایجاد تعادل وجود دارد . کارها ممکن است به طور شگفت انگیزی برای ایران خوب پیش برود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرصت هایی که ریاست جمهوری دونالد ترامپ در اختیار ایران قرار می دهد

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: در وهله اول پیروزی ترامپ برای ایران یک خبر بد بود. اما هنوز شانس ایجاد تعادل وجود دارد . کارها ممکن است به طور شگفت انگیزی برای ایران خوب پیش برود.

به گزارش «انتخاب»؛ ترامپ میتواند مزیت هایی برای ایران داشته باشد. بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که ترامپ در عین حال که از برجام انتقاد میکند گفته آمریکا باید دست از حمایت هایش از شورشیان در سوریه بردارد با داعش جدی تر مقابله کند و این آشکارا تغییر جهت به سمت حمایت از ایران در سوریه و حمایت از حمایت های این کشور از بشار اسد است.

محمد مرندی استاد مطالعات شمال آمریکا در دانشگاه تهران بر این باور است که اگر این اتفاق بیافتد برای ایران ، منطقه و جهان خوب خواهد بود.

ایران به همراه متحدان عربش نظیر حزب الله از سال 2011 از دولت بشار اسد حمایت میکنند. در ابتدا این حمایت ها جنبه معنوی داشت اما امروز نظامی و مالی هم به آن اضافه شده است. بیش از 400 تن از شیعیان ایرانی و عراقی در این درگیری ها کشته شده اند.

مرندی گفته چنین تغییری از سوی ترامپ میتواند قابل توجه باشد.

در مفهومی گسترده تر ایران منتظر است که روزی فرا برسد که آمریکا بار و بندیلش را از خاور میانه جمع کند و همه پایگاه های نظامی اش را در منطقه تعطیل کرده و هواپیماهای نظامی اش و جنگ افزار هایش را از خلیج فارس خارج کند. اما این هدفی دست نیافتنی به نظر میرسد. ترامپ در اظهار نظر هایش درمورد ناتو و چتر هسته ای بر فراز کره شمالی و ژاپن تنهاست.

مرندی گفته آنها باید دست از تهدید کردن ما بردارند. اگر آمریکا در زمان ترامپ نقش مخرب تری بگیرد باید با پاسخ های ایران نیز مواجه شود.

حتی در مورد توافق هسته ای همه چیز میتوامد مسیر های ایران را مسدود کند. هفته گذشته 76 تن از کارشناسان امنیت ملی از ترامپ تقاضا کردند که توافق هسته ای ایران را حفظ کند. حتی برخی نمایندگان کنگره از حزب جمهوری خواه و گروهی از مخالفان برجام نیز از ترامپ تقاضا کرده اند که در این زمینه با آرامش کامل و صبر تصمیم گیری کند و مواظب راه های فشار برای ایران باشد.

روز سه شنبه نمایندگان مجلس نمایندگان به طرح تمدید تحریم های ایران رای دادند.

حتی اگر این توافق به طور تدریجی از بین برود ایران همچنان منتظر پیروزی است. این کشور همین الان هم ده ها میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده اش را با فروش نفت به کشورهای اروپایی پس گرفته است.

گویا واشنگتن خواستار پاسخ گویی در قبال تحریم های ایران نیست اما اینکه سایر قدرت های بزرگ جهان بر این توافق پایبندند بر ای این کشور غیر قابل باور است.

تنها منطقه ای که ایران و آمریکا در آن در یک طرف ایستاده اند و آن نباختن در زمین دیپلماسی شخصی و بسیاری از چیزهایی است که بعد از انقلاب کمتر دیده میشود.

در خلال دو سال آخر مذاکره هسته ای جان کری و ظریف وزرای حارجه ایران و امریکا روابط شخصی خوبی را برقرار کردند. آنها دست کم در مقابل دوربین ها پشت همدیگر میزدند و جوک تعریف میکردند و به نظر خیلی خوب میرسیدند. این برای دو کشوری که برای سالها به دلیل عدم وجود روابط دیپلماتیک با هم رابطه ای نداشتند بسیار جالب بود.

ترامپ هنوز در خصوص وزیر خارجه اش تصمصم گیری نکرده است اما بیشتر گزارش ها نشان می دهد او به رودی جولیانی شهردار اسبق نیویرک علاقه دارد. البته این علاقه نسبت به جان بولتون هم صادق است.

سعید لیلاز در این خصوص گفته : آخرین مرحله این مساله جایی است که باید بگوییم ماه عسل تمام شده است. این دو مرد و تیمشان صدها ساعت با هم مذاکره کردند . چه کسی میتواند جایگزین اینها شود؟

یک تحلیلگر میانه رو می گوید: جان کری و جواد ظریف سالهاست یکدیگر را میشناسند. داماد جان کری ایرانی الاصل است و ظریف میزبان کری در منزلش بوده زمانی که به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک زندگی میکرد. باید اطمینان داشته باشید که چنین روابطی به تاریخ پیوسته است.

همزمان بانک های بزرگ اروپایی از تامین مالی پروژه های ایران به دلیل ترسشان از جریمه های آمریکا سر باز میزنند. برخی از تحلیل گران طرفدار جریان سنتی ایران گفته اند که دشمنی آمریکا در قبال ایران هرگز کم نمیشود.

حسین رویوران تحلیل گر سیاسی گفته تنها تفاوتی که وجود دارد همین وضعیت جنگی است در خاورمیانه است. هموز شانس هایی برای همکاری در سوریه عراق افغانستان و یمن مرکز درگیری ها هست. این تحلیل گر سیاسی گفته این بدان معناست که به دلیل نفوذ ما هر رییس جمعوری در آمزیکا بیاید توافق هسته ای را حفظ خواهد کرد چه کلینتون و چه ترامپ



نظرات بینندگان