arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۹ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

صدور مجوز فروش هواپیماها به ایران ارتباطی با نتایج انتخابات ندارد/ این اقدامات، تعهدات ما است/ «برجام» یک توافقنامه دوجانبه بین آمریکا و ایران نیست بلکه توافقنامه چند جانبه و بین المللی است

جان کربی گفت: ما همچنان قویا از توافقنامه ایران حمایت می کنیم. ما همچنان این توافقنامه را به طور مناسب منطبق بر برجام اجرا می کنیم. هر تصمیمی که دولت آینده بگیرد باید خودشان درباره اش صحبت کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صدور مجوز فروش هواپیماها به ایران ارتباطی با نتایج انتخابات ندارد/ این اقدامات، تعهدات ما است/ «برجام» یک توافقنامه دوجانبه بین آمریکا و ایران نیست بلکه توافقنامه چند جانبه و بین المللی است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت صدور مجوزهای فروش هواپیما به ایران در وزارت خزانه داری، هیچ ارتباطی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد.

به گزارش انتخاب، به نقل از رویترز؛ جان کربی در نشست خبری خود در وزارت امور خارجه آمریکا به پرسش خبرنگاران درباره مجوز صادرات هواپیما به ایران پاسخ داد.
خبرنگار پرسید: وزارت خزانه داری مجوزهایی برای ایرباس صادر کرد تا هواپیماهای مسافربری را به ایران بفروشد. آیا شما واکنشی به این تحول دارید؟ 

جان کربی در واکنش گفت: ما همچنان در حال اجرای توافقنامه هستیم. من درباره جزئیات این مجوزهای خاص، شما را به وزارت خزانه داری آمریکا ارجاع می دهم. وزارت خزانه داری است که باید در این باره صحبت کند اما این اقدام پایبندی به تعهدات ما در برجام است. به نظر من همکارم در کاخ سفید امروز به این موضوع اندکی اشاره کرد و گفت این تصمیمات هفته ها و ماهها در جریان بوده اند و روند عادی خود را طی می کنند.

کربی در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت آتی آمریکا در قبال برجام و نگرانی وزارت خارجه درباره تغییر تصمیمات دولت کنونی، گفت: من نمی توانم درباره اینکه دولت آینده چه خواهد کرد، گمانه زنی کنم و این کار را نخواهم کرد. در مورد توافقنامه ایران، همه آن چیزی را که می توانم بگویم تاکید بر آن چیزی است که ما انجام داده ایم و انجام خواهیم داد. 

ما قصد داریم به تعهدات خود ادامه دهیم. این مجوزهایی که ما درباره اش صحبت کردیم بخشی از این تلاش هستند. ما همچنان قویا بر این باوریم که توافقنامه ایران نه تنها برای دوستان و شرکای ما درمنطقه خوب است بلکه برای دنیا خوب است و قطعا مطابق با منافع امنیت ملی ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: من بارها گفته ام که ایران بدون در اختیار داشتن توانایی های تسلیحات هسته ای، کمک می کند تا سایر مشکلاتی که ما در خاورمیانه (غرب آسیا) با آنها روبرو هستیم کاهش یابد. 

این مشکلات از بین نرفته اند. فعالیت های بی ثبات کننده ایران همچنان موضوع مهم نگران کننده برای ما است اما از بین بردن توانایی آنها برای دستیابی به تسلیحات هسته ای قطعا باعث می شود که سایر مشکلات اندکی آسان تر شوند نه اینکه به طور کامل رفع شوند. پس ما همچنان قویا از توافقنامه ایران حمایت می کنیم. ما همچنان این توافقنامه را به طور مناسب منطبق بر برجام اجرا می کنیم. هر تصمیمی که دولت آینده بگیرد باید خودشان درباره اش صحبت کنند.

جان کربی گفت: من اطمینان می دهم که ما کاری جز عمل کردن به تعهدات خود انجام نمی دهیم. کارهایی مثل صدور مجوز که امروز درباره اش صحبت شد، هفته ها و ماهها برنامه ریزی شان صورت گرفته بود، برنامه ریزی این کارها زمان می طلبد. هیچ تلاشی در جریان نیست که به عنوان آخرین تلاش برای تکمیل کردن کارهایی باشد که غیر قابل برگشت هستند. 

این اقدامات، تعهدات ما است. بدون اینکه بخواهم درباره اقدام دولت آتی گمانه زنی کنم، بسیار اهمیت دارد که بگویم این توافقنامه یک توافقنامه دوجانبه بین آمریکا و ایران نیست بلکه توافقنامه چند جانبه و بین المللی است. ویژگی این توافقنامه که واقعا بین المللی است نیز باید مد نظر قرار گیرد. ما همچنان قویا بر این باوریم که این توافقنامه خوب است و به دوستان و شرکای ما در منطقه و نیز مردم آمریکا امنیت می دهد.

کربی افزود: توافقنامه خواستار برداشته شدن برخی تحریم ها شده است و اجازه از سرگیری صدور برخی مجوزها به خصوص برای هواپیماهای غیرنظامی را می دهد و این موضوع به آن ربط دارد.

خبرنگار پرسید: اگر این موضوع یک تعهد است پس چرا یک روند چند ماهه و پیچیده است؟
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اینکه چیزی تعهد باشد به معنی آن نیست که آسان خواهد بود. 

من نمی توانم درباره روند ها صحبت کنم اما فقط  می دانم که وزارت خزانه داری مدتی است روی این مسئله کار می کند. مجوزهای قبلی صادر شدند و ما درباره‌شان صحبت کردیم. من کارشناس روند صدور مجوزها نیستم و شما را به وزارت خزانه داری ارجاع می دهم. اما نکته اصلی که می خواهم بیان کنم این است که این تصمیم که امروز درباره اش صحبت می کنیم و زمان آن، هیچ ربطی به انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

خبرنگار درباره نامه پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پرسید و گفت آیا به نظر شما روزهای پایانی ریاست جمهوری فعلی برای اتخاذ تصمیماتی مناسب است که به طور اساسی باعث تغییر اساسی در بخش سرمایه گذاری در ایران شود؟

کربی در پاسخ، گفت: ما نامه را مشاهده کردیم من از جانب کاخ سفید صحبت نمی کنم چون نامه خطاب به کاخ سفید بود. من اطمینان دارم که همکاران ما در کاخ سفید به طرزی مناسب به نامه پاسخ خواهند داد. نکته دیگر این است که ما همچنان درباره اجرای توافقنامه، با اعضای کنگره گفتگو و ارتباط داریم. نکته بعدی این است که این مجوز خاص که امروز درباره‌اش صحبت می کنیم جدید نیست بلکه چیزی است که مدتی است، مثل سایر مجوزها وجود داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: من کارشناس روندها و رویه های وزارت خزانه داری نیستم و واقعا نمی دانم که چقدر  طول می کشد که مجوز صادر شود اما نکته این است که این موضوع جدید نیست. ما نامه رئیس مجلس نمایندگان را دیدیم و از نگرانی های وی آگاهی داریم. 

خبرنگار پرسید: اصرار شما درباره اینکه این روند چندماهه بوده است و ربطی به انتخابات ندارد اذعان به این مسئله است که ارائه کردن هر چیز جدید در این دوره پایانی ریاست جمهوری اشتباه خواهد بود.

جان کربی گفت: چیزی که من می گویم این است که هیچ تلاش و هیچ نیت ماکیاولیایی وجود ندارد که بخواهد به هیچ طریقی خارج از هنجارها و تعهدات کاری کند. چیزی که ما متعهد به انجامش هستیم این است که به تعهدات خود به شیوه ای منسجم عمل کنیم. این مجوزها، یکی از این تعهدات است.
نظرات بینندگان