arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۹۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۰۵ آذر ۱۳۹۵

45 کشته و بیش از 103 مصدوم در برخورد دو قطار در سمنان/ اجساد کاملا سوخته‌اند و شناسایی آنها بسیار سخت است/عملیات امدادی پایان یافت +تصاویر

سخنگوی سازمان امداد و نجات گفت: صبح امروز 2 قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان دامغان ـ سمنان به یکدیگر برخورد کردند که قطارهای تبریز به مشهد و سمنان به مشهد هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سید مصطفی مرتضوی سخنگوی سازمان امداد و نجات، اظهار داشت: صبح امروز 2 قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان دامغان ـ سمنان به یکدیگر برخورد کردند که قطارهای تبریز به مشهد و سمنان به مشهد هستند.

وی افزود: تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر فوری پس از اطلاع از این حادثه به منطقه اعزام شده و یک بالگرد نیز توسط امداد و نجات، به محل حادثه فرستاده شد.

31 کشته و بیش از 72 مصدوم در برخورد دو قطار در سمنان/ اورژانس کشور: کشته‌های این حادثه به‌قدری‌است که ایران را عزادار کند؛ حریق واگن‌ها هنوز خاموش نشده؛ اطلاع دقیقی از شمار کشته‌شدگان نداریم +تصاویر

شاهین فتحی معاون عملیات امداد و نجات نیز ؛ اظهار داشت: در حادثه برخورد 2 قطار مسافربری در محور دامغان به سمنان، 4 واگن از ریل خارج شده و 2 واگن دچار حریق شده است.

وی ادامه داد: این حادثه در ساعت 7:40 صبح امروز در ایستگاه هفت خوان نزدیک شهرستان سمنان رخ داده است که تا کنون 100 نفر مصدوم شده‌اند.

فتحی افزود: 43 مصدوم به بیمارستان ولایت دامغان و 9 مصدوم به بیمارستان کوثر سمنان منتقل شدند و 20 مصدوم نیز خدمات سرپایی دریافت کردند.

31 کشته و بیش از 72 مصدوم در برخورد دو قطار در سمنان/ اورژانس کشور: کشته‌های این حادثه به‌قدری‌است که ایران را عزادار کند؛ حریق واگن‌ها هنوز خاموش نشده؛ اطلاع دقیقی از شمار کشته‌شدگان نداریم +تصاویر
 
 
 
* تاکنون ۱۰۳ نفر مصدوم شدند/ ۴۳ نفر جان باختند

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور، تعداد جان باختگان سانحه برخورد دو قطار مسافربری را تا این لحظه ۴۰ نفر اعلام کرد و گفت: کار رهاسازی و جستجو در داخل واگن‌های سوخته همچنان ادامه دارد.

وی همچنین آمار نهایی مصدومین که به مراکز درمانی منتقل شدند را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرد.

البته دقایقی پیش شاهین فتحی معاون عملیات امداد و نجات، تعداد کشته‌شدگان را ۴۳ نفر و تعداد مصدومان را بیش از ۱۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: عملیات امداد و نجات ادامه دارد.

وزیر راه نیز آمار مصدمان را ۱۰۳ نفر عنوان کرده است.
 

*فعالیت بی‌وقفه اکیپ جمع‌آوری سوانح و مدیریت بحران برای بازگشایی خط

به گزارش خبرنگار اعزامی به محل حادثه، آخرین خبرها از محل حادثه برخورد دو رام قطار مسافری در حوالی ایستگاه هفت‌خوان در محدوده راه‌آهن شمال‌شرق (1)، از فعالیت بی‌وقفه اکیپ جمع‌آوری سوانح و مدیریت بحران برای بازگشایی خط حکایت دارد.
نیروهای فنی راه‌آهن که از شهرهای همجوار به محل حادثه اعزام شده‌اند، در حال تلاش هستند تا مسیر به‌زودی برای تردد سایر قطارها باز شود.

بر اساس اعلام مسؤولان راه‌آهن شمال‌شرق (1)، مسافران حادثه‌دیده قطارهای امروز به سمنان، دامغان و شاهرود منتقل شده‌اند و از خانواده‌های مجروحان خواسته شده است تا در مراکز درمانی ازدحام نکنند تا خدمات‌رسانی بدون وقفه انجام شود.
مسافران سالم این دو قطار نیز به دامغان و شاهرود منتقل شدند و اتوبوس‌هایی نیز در نظر گرفته شده تا بقیه مسیر تا مقصد مورد نظر خود را ادامه دهند.

اکیپ جمع آوری سوانح و مدیریت بحران در محل حضور دارد و تلاش می‌کند تا خط آزاد شود و برای تردد سایر قطارهای مشکلی پیش نیاید.
مسیر تهران- مشهد روزانه 85 رام به طور میانگین قطار مسافری دارد و تلاش می‌شود تا حجم عظیمی از مسافران در این مسیر سرگردان نشوند و در اولین قدم مسیر باید بازسازی شده تا بحران مدیریت شود.

31 کشته و بیش از 72 مصدوم در برخورد دو قطار در سمنان/ اورژانس کشور: کشته‌های این حادثه به‌قدری‌است که ایران را عزادار کند؛ حریق واگن‌ها هنوز خاموش نشده؛ اطلاع دقیقی از شمار کشته‌شدگان نداریم +تصاویر

* آتش خاموش شد

یحیایی معاون امداد و نجات استان سمنان؛ اظهار داشت: با توجه به بارش برف و یخبندان و دسترسی سخت به محل، عوامل آتش‌نشانی با تأخیر رسیدند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق واگن‌ها هستند و بعضی از قسمت‌های قطار در حال سوختن بود که اطفا شدند.

معاون امداد و نجات استان سمنان همچنین گفت: بالگرد هلال‌احمر رسیده است و در حال امدادرسانی هستند.




31 کشته و بیش از 72 مصدوم در برخورد دو قطار در سمنان/ اورژانس کشور: کشته‌های این حادثه به‌قدری‌است که ایران را عزادار کند؛ حریق واگن‌ها هنوز خاموش نشده؛ اطلاع دقیقی از شمار کشته‌شدگان نداریم +تصاویر

* احتمال یخ ‌زدگی لکوموتیو قطار تبریز

خباز استاندار سمنان در خصوص حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان اظهار داشت: ساعت 7 و 50 دقیقه صبح امروز جمعه 5 آذر ماه قطار مسافربری تبریز که به سمت مشهد در حال حرکت بود در حوالی ایستگاه هفت خوان دچار حادثه شده و متوقف می‌شود.

وی افزود: قطار مسافربری سمنان که به سمت مشهد در حرکت بود از پشت سر به قطار تبریز برخورد می‌کند که طی این اتفاق دو واگن از قطار تبریز آتش می‌گیرد و لکوموتیو و 4 واگن از قطار سمنان از ریل خارج می‌شود.

خباز با بیان اینکه تا این لحظه تعداد مجروحین نزدیک 60 نفر اعلام شده است در پاسخ به این سؤال که آیا راه‌آهن در خصوص توقف قطار تبریز اطلاع‌رسانی نکرده بود، گفت: اینها بحث‌های فنی است که مدیران راه‌آهن اطلاع بیشتری از آن دارند.

استاندار سمنان تصریح کرد: اما آنچه که می‌توان احتمال دارد این است که لکوموتیو قطار تبریز به دلیل شدت سرما یخ زده و این قطار مجبور شده در 4و نیم کیلومتری از ایستگاه متوقف شود.

وی در پاسخ به این سؤال‌ که حرکت قطارها از این ریل ادامه دارد یا نه، گفت: خوشبختانه ریل صدمه‌ای ندیده است اما اولویت کاری ما این بود که در مرحله اول مصدومین را به بیمارستان منتقل کنیم و در مرحله بعد افراد سالم را از محل حادثه دور کنیم و سپس اقدام به اطفای حریق کنیم.

خباز گفت: با توجه به اینکه ریل آسیبی ندیده به زودی فعالیت این خط راه‌آهن مجددا آغاز می‌شود.

* اعزام 6 دستگاه خودروی آتش‌نشانی و تانکر آب از سمنان به محل حادثه

 اعزام 6 دستگاه خودروی آتش‌نشانی و تانکر آب از سمنان به محل حادثه برخورد دو رام قطار مسافری در محدوده ایستگاه هفت‌خوان در محور ریلی تهران- مشهد انجام شد.

اعزام دو دستگاه خودروی آتش‌نشانی و دو دستگاه تانکر آب شهرداری سمنان جهت اطفای حریق قطارهای مسافربری در هفت‌خوان بین شهر امیرآباد دامغان و سمنان صورت گرفت.

همچنین به دلیل تداوم آتش‌سوزی در واگن‌های حادثه‌دیده، دو دستگاه تانکر آب سازمان آتش‌نشانی شهرداری سمنان به محل حادثه اعزام شدند.

آتش‌سوزی واگن‌های حادثه‌دیده بر اثر برخورد دو رام قطار مسافری در مسیر تهران- مشهد همچنان ادامه دارد.

*یک رام قطار امدادی با جرثقیل به محل حادثه اعزام شده است

سیدعباس دانایی که در راستای مدیریت مطلوب بحران برخورد دو رام قطار مسافری در مسیر تهران- مشهد به محل وقوع حادثه اعزام شد، در سمنان اظهار داشت: اطلاعات حادثه هنوز دقیق نیست؛ اما نیروهای امدادی به طور کامل با تمام توان ورود پیدا کرده‌اند و به محل وقوع سانحه اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: نیروهای هلال‌احمر، بهداشت و درمان، راه و ترابری، آتش‌نشانی، اورژانس، مدیریت بحران و همه دستگاه‌هایی که برای امدادرسانی نیاز بوده است، به محل حادثه اعزام شده‌اند.
وی تصریح کرد: خود راه‌آهن نیز در این زمینه فعالانه حضور دارد و در حال خدمات‌رسانی به مجروحان حادثه است.

فرماندار شهرستان سمنان افزود: یک رام قطار امدادی با جرثقیل به محل حادثه اعزام شده است و در محل حضور دارد.
دانایی گفت: مجروحان حادثه برخورد دو رام قطار مسافری مسیر تهران- مشهد به بیمارستان ولایت دامغان انتقال پیدا کرده‌اند؛ چون دامغان نزدیک‌تر بود، تمام مجروحان به این شهرستان اعزام شده‌اند.

وی تصریح کرد: کشته‌شدگان حادثه در حال جمع‌آوری هستند که پس از اتمام کار به سمنان منتقل می‌شوند.
فرماندار شهرستان سمنان افزود: تعداد مصدومان و کشته‌شدگان هم‌اکنون مشخص نیست؛ اما همه نیروها بسیج شده‌اند. دو فروند بالگرد نیز به محل حادثه اعزام شده‌ و در حال خدمات‌رسانی هستند و امدادرسانی‌های لازم انجام شده و امید است در ادامه نیز مشکلی وجود نداشته باشد.

 اسامی ۴۹ نفر از مجروحان بستری شده حادثه قطار بیمارستان ولایت دامغان اعلام شد:

1-سودا وطن خواه / 2- غلامرضا وطن خواه/3- فرزانه رشیدآبادی / 4- کمال حقیقی
 5- محمد محبوبی/ 6- آیدا عالیشا/ 7- زینب احمدی / 8- حسین احمدی

 9- فرشته احمدی/ 10- طوبی احمدی / 11- اصغر قهرمانی/ 12- حسن منصسیه
 13- طیبه منصسه/  14- عماد احمدی / 15-مهدی مهان / 16- غلام ارشدی
 17- امین حنظه مهان / 18- عطا علی پور / 19-زینب احمدی/  20-فرشته احمدی
 21- آیت الله عالیشاه / 22- محمد بهلولی / 23- علی اصغر اصغری / 24- عطا علی پور
25- محمد جعفر یغمائیان /26- همت جورسی /27- علیرضا ناجی / 28- عارف نجف پور
29- احمد جورسی / 30- احمد بهاری / 31- حسین علی پور / 32- داوود بیرامی
33- شیدا وطن خواه /  34- سعید ستوده / 35- فاطمه یغمائیان/ 36- داوود زمانی
37- شمسی وطن خواه / 38- نیرنگ پران / 39- غلام ارشدی / 40- محمد خسه جهانی
 41- اسدالله کاویان / 42- عمادالدین حسینی / 43- ملیکا حسینی / 44- محمد رسوبی
 45- کبری بهاری / 46- سجاد عزیزی / 47- سامان بشیری / 48- طیبه میصعه/ 49- اصغر پرویزی




وزیر راه سفر خود را به ترکمنستان لغو کرد/ حضور آخوندی در محل برخورد قطارها

وزیر راه و شهرسازی که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا بود عصر امروز ایران را به مقصد ترکمنستان ترک کند، پس از حادثه صبح امروز برای دو قطار مسافری، سفر خود را لغو کرد.

به گزارش انتخاب، عباس آخوندی تا دقایقی دیگر با یک هلی کوپتر تهران را به مقصد سمنان ترک خواهد کرد تا در کوتاه ترین زمان ممکن خود از نزدیک وضعیت حادثه را بررسی کند.
 
* «عملکرد ناقص سیستم ATC»، «نقص سوزن» و «سرعت‌ قطار» ۳ دلیل احتمالی‌ وقوع حادثه امروز هفت‌خوان

یک منبع آگاه با اشاره به حادثه امروز تصادف دو قطار مسافری در ایستگاه هفت‌خوان، به ۳ دلیل احتمالی وقوع این حادثه اشاره کرد و گفت: البته علت اصلی و فنی بروز این حادثه پس از بررسی کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن اعلام می‌شود.‌

یکی از مسئولان حاضر در محل حادثه برخورد دو قطار مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد‌ با اشاره به ابعاد مختلف بروز این حادثه، به خبرنگار فارس گفت که دلایل مختلفی را می‌توان برای وقوع این حادثه متصور بود که باید به صورت فنی بررسی شود.

وی ادامه داد: کمیسیون عالی بررسی سوانح راه‌آهن در محل حادثه حضور دارد و مشغول بررسی علت وقوع این حادثه است.

وی اظهار داشت: 3 دلیل عمده را می‌توان برای وقوع این حادثه متصور بود که البته این دلایل احتمالی است و باید به تأیید کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن هم برسد.

این منبع آگاه گفت: خط‌‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) تجهیز شده است که ایمنی سیر را افزایش می‌دهد اما می‌توان متصور بود که این سیستم به خوبی عمل نکرده است.

وی ادامه داد: ممکن است پس از آنکه سوزن ریل برای انتقال قطار تبریز-مشهد به بلاک فرعی عوض شده است، این سوزن برنگشته باشد و بدین ترتیب قطار بعدی (سمنان-مشهد) هم در ادامه، از طریق همین خط، با ذهنیت اینکه این خط به خط فرعی وصل نیست، وارد بلاک فرعی ‌شده و به قطار برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: ممکن است سوزن برگشت این خط خوب عمل نکرده باشد و یا اینکه سرعت قطار مشهد-سمنان در این مقطع زیاد بوده باشد.

این در حالی است که خط‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) مجهز است و طبق این سیستم اگر لکوموتیوران هم قصد داشته باشد، سرعت قطار را افزایش دهد، این سیستم مانع سرعت گرفتن غیرمجاز قطار ‌می‌شود.

بنابراین گزارش پیش‌ از این مدیرعامل راه‌آهن در این‌باره گفته بود: همه شبکه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک ورود ایستگاه‌ها در حال تجهیز هستند که به سیستم ATC معروف است؛ این سیستم خطای انسانی را کاهش داده و مانع افزایش سرعت می‌شود و اگر اتفاقی برای لکوموتیوران رخ دهد، قطار متوقف خواهد شد.

به گفته محسن پورسید آقایی در حال حاضر 113 ایستگاه به این سیستم مجهز شده‌اند و بقیه نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد، این سیستم موجب بهره‌وری بیشتر از خطوط شده و احداث ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه واقعی را نشان می‌دهد.

بنا به گفته مدیرعامل راه‌آهن اجرای همین سیستم موجب شده است که ظرفیت خط‌آهن تهران - مشهد امروز به اعزام 200 قطار در روز افزایش یابد و هر 7 دقیقه یک قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران اعزام شود.

بنا به ادعای مدیرعامل راه‌آهن‌ این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی سازی شد و ایران جزو 8 کشور دنیا است که این دانش را طراحی‌ و بومی سازی کرد‌ه است.

وی این را هم گفته بود که تا پایان سال 95 همه شبکه ریلی کشور به سیستم ایمن ATC مجهز می‌شود؛ بنابراین تجاوز از سرعت مجاز نخواهیم داشت و ایمنی خطوط افزایش می‌یابد.
 
 * عملیات امدادی در منطقه همچنان ادامه دارد/ انتقال تمام مجروحان به بیمارستان

علی یحیایی معاون امداد و نجات سمنان گفت: عملیات امدادی در منطقه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: آمار فوتی‌ها اضافه نشده و تمام مجروحان برای درمان به بیمارستان منتقل شده‌‌اند.

یحیایی تصریح کرد: در حال حاضر در حال بیرون آوردن اجساد از داخل قطارها هستیم تا آنها را برای تشخیص هویت به پزشکی‌قانونی ارجاع دهیم.

تشکیل کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن/ تا ساعت 19:30 امشب مسیر ریلی باز می‌شود/ صحبت‌های بین راننده و مرکز کنترل ضبط شده و قابل بررسی است

عباس آخوندی اظهار داشت: جلسه ستاد مدیریت بحران استان سمنان به این منظور تشکیل شد تا مشخص شود حادثه چگونه رخ داده است و اقداماتی که بعد از آن صورت گرفته، چگونه بوده است.

وی افزود: همه این سخنان باید از ابتدا بررسی و پیاده‌سازی شود تا ببینیم چه گفت‌وگوهایی صورت گرفته و چه علایمی داده شده است و به چه دلیل این حادثه رخ داده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پس از حادثه‌ای که در سال‌های گذشته رخ داد، با سامانه‌های اتوماتیک توانسته بودیم وضع ایمنی را این محور که شلوغ‌ترین محور کشور است، برقرار کنیم و حادثه‌ای را پس از آن نداشتیم.

آخوندی افزود: کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن درباره دلیل نهایی رخداد این حادثه اظهار نظر خواهد کرد اما در جلسه امروز در استانداری سمنان، رسیدگی به مجروحان و آسیب‌دیدگان این سانحه مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: از 103 مجروحی که به بیمارستان منتقل شدند، اکثر آنها به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند؛ 18 نفر در دامغان و هشت نفر در سمنان بستری هستند و بقیه به طور کامل مرخص شده‌اند و مشکل خاصی نداشتند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: راجع به متوفیان قرار است به سمنان منتقل شوند و با مقام قضایی و پزشکی قانونی مذاکره شود تا با توجه به اینکه تعدادی از متوفیان مربوط به استان آذربایجان هستند، با اجازه مقام قضایی و پزشکی قانونی به تبریز منتقل شوند.

آخوندی گفت: در حال عزیمت به بیمارستان برای عیادت از مجروحان هستم و امیدواریم آنچه ما می‌توانیم انجام دهیم در جهت کمک به خانواده‌ها صورت گیرد. همه خانواده‌ها چه آنهایی که کشته شده‌اند و چه آنهایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد.

وی گفت: آمار دقیقی از کشته‌شدگان وجود ندارد چون تعدادی از سالن‌ها که دچار آتش‌سوزی شده است، در دست جابجایی بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مسیر تا ساعت 19:30 امشب حداکثر باز می‌شود.

* ریل‌گذاری جدید و بازگشایی خط‌آهن تهران-مشهد تا 4 ساعت آینده/ اعزام قطارهای مشهد با تأخیر

صادق سکری در ساعت 15:50 امروز با اعلام این خبر اظهار داشت: پس از وقوع حادثه برخورد دو قطار مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد در محل ایستگاه هفت‌خوان، ‌همچنان این مسیر ریلی مسدود است.

وی ادامه داد: لکوموتیو و واگن‌های حادثه‌دیده این قطار‌ها توسط جرثقیل از روی ریل در حال خارج‌سازی است ،ضمن آنکه به دلیل وقوع این برخورد، ریل در مسیر خط‌آهن آسیب دید که مأموران فنی در حال ریل‌گذاری و نصب ریل‌های جدید هستند.

مدیرکل روابط عمومی راه‌‌آهن اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر تا 4 ساعت آینده عملیات بازسازی و جابه‌جایی واگن‌ها پایان پذیرد و خط باز شود.

سکری یادآور شد: به دلیل وقوع این حادثه فعلاً قطارهای مسیر مشهد با تأخیر اعزام می‌شوند.

مدیرکل روابط عمومی راه‌‌آهن بیان کرد: مدیرعامل راه‌آهن در محل حادثه حضور دارد، ضمن آنکه وزیر راه و شهرسازی هم به علت وقوع این حادثه سفر ترکمنستان خود را لغو کرد و در حال حرکت به سمت محل وقوع حادثه است.

سکری با اشاره به اینکه کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در حال بررسی علت وقوع این حادثه است،‌ بیان هر گونه علت وقوع حادثه قبل از تکمیل بررسی‌ها‌ را غیرفنی دانست و گفت: ‌‌راه‌آ‌هن با مسببان این حادثه به طور قاطعانه برخورد قانونی خواهد داشت.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۶۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
در همه کشورها امن ترین وسیله نقلیه عمومی قطار است ولی در ایران!!!
نظرات بینندگان