arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۵

تفکیک جنسیتی در شهر مناسب زنان است یا نه؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استادشهرسازی دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر فضاهای شهری بدون تفکیک جنسیتی برای حضور زنان آماده شوند، نقش و فعالیت زنان در زندگی شهری افزایش پیدا خواهد کرد. 

به گزارش انتخاب؛ و به نقل از ستاد خبری نخستین همایش بین المللی زنان و زندگی شهری؛ میثم بصیرت با اشاره به استانداردهای شهرسازی برای حضور زنان در زندگی اجتماعی گفت: فضای زندگی شهری باید بدون نگاه جنسیتی برای آرامش همه مردان و زنان طراحی شود اما با توجه به فرهنگ و آموزه های دینی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی باید فضاهای شهری را به گونه ای طراحی كنیم كه زنان امنیت و آسایش بیشتری داشته باشند.

وی با اینكه فضای محله ای به عنوان اولین عنصر تشکیل دهنده شهرها بعد از خانواده می توانند تبعیض علیه زنان را رفع كند، افزود: باید فضای شهری كه برای عامه مردم ساخته می شود برای خانم ها مناسب سازی شود اما این مناسب سازی نباید منجر به تفكیك جنسیتی در جامعه شود. 

به گفته این استاد دانشگاه اگر آماده سازی فضاهای عمومی شهری منجر به تفكیك جنسیتی در جامعه شود زمینه جدایی زنان از زندگی اجتماعی را نیز فراهم می کند.

بصیرت تاكید كرد: البته طیفی از زنان ممكن است خواستار داشتن فضای خاص و تفكیك شده در فضاهای شهری باشند و برخی دیگر موافق این دیدگاه نباشند كه در برنامه ریزی های شهری باید به نیازها و خواسته های هر دو طیف توجه شود.

این استاد دانشگاه با تاكید بر اینكه فضاهای عمومی باید متناسب با نیازهای طیف های گوناگون زنان ایجاد شوند ،گفت: مدیران شهری باید در طراحی فضاهای شهری خود نیازهای تمامی زنان را در نظر بگیرند نه اینکه تمامی فعالیت های سرای محلات و كلاس های آموزشی را بر محور زنان آسیب دیده شكل دهند. تصمیم گیران شهری باید به این مساله توجه داشته باشند که باید در طراحی فضای های عمومی ایجاد امنیت بیشتر برای همه آحاد جامعه از جمله زنان ،كودكان و افراد كم توان را بیشتر در مد نظر قرار دهند.

به گفته این استاد دانشگاه؛ باید نیازهای زنان در فضای زندگی شهری را بدون تفكیك جنسیتی در نظر گرفته و این نیازها را برجسته کرد.

وی با اشاره به نقش های مشاركتی زنان در زندگی شهری بیان کرد: اگر زنان در زندگی اجتماعی و طرح های شهری نقش موثری داشته باشند حتما نیازهای این قشر در فضاهای عمومی شهری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. اگر مدیران زن توانمندی در عرصه های شهری تربیت شوند، نیازهای زنان به لحاظ فیزیولوژیكی و امنیتی در طرح ها وبرنامه های شهری واقع بینانه به كار گرفته می شود.

استاد شهرسازی دانشگاه تهران همچنین با تاكید بر نقش زنان در پروسه مدیریت شهری گفت: اساسا در فرهنگ ما مدیریت جامعه و شهرها موضوعی مردانه تلقی می شوند اما در این دوره از مدیریت شهری مدیران توانمندی زن نیز در شهرداری ها افزایش پیدا كرده اند.

به اعتقاد بصیرت می توان با برنامه ریزی های گوناگون در بسترهای رسمی جامعه نقش زنان در اداره شهرها تقویت كرد.
نظرات بینندگان