arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۷۳۷۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵

رئیس سازمان جنگل ها: قراردادهای بهره‌برداری از جنگل‌ها به‌هیچ‌وجه تمدید نمی‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این که قراردادهای بهره برداری از جنگل ها تمدید نمی شود گفت: بسیاری از مجوزهای بهره برداری تا پایان امسال تمام می شود و دیگر تمدید نخواهد شد.

به گزارش انتخاب، خداکرم جلالی با اشاره به اینکه دستور توقف بهره برداری از عرصه های جنگلی و اجرای طرح استراحت جنگل ازجانب وزیر جهاد کشاورزی و تایید مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است، گفت: نیاز بازار به چوب در کشور تاکنون حدود 6 میلیون و 500 هزار متر مکعب است که فقط 10 درصد آن از منابع جنگلی تامین و مابقی از واردات تامین می شود.

وی گفت: اکنون حدود یک میلیون متر مکعب چوب وارد می شود و مابقی از عرصه های جنگلی ، زراعت چوب و دورریزها تامین می شد اما از این پس از محل واردات و توسعه زراعت چوب تامین خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری افزود: برای واردات چوب تعرفه صفر درصد است و شرایط سهل تری برای واردات پیش بینی شده است.

جلالی تاکید کرد: واردات چوب با حفظ قوانین و مقررات سازمان حفظ نباتات انجام خواهد شد و توسعه زراعت چوب نیز در برنامه حفاظت از جنگل ها قرار دارد.

وی گفت: مساله قرنطینه محموله های چوب وارداتی بسیار حساس و مهم است بنابراین باید مراقبت های لازم برای جلوگیری از ورود احتمالی آفات انجام شود.

رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری افزود: برای واردات چوب با پوست که تاکنون ممنوع بوده است با رعایت شرط بهداشت و ضدعفونی امکان پذیر است و مانعی ندارد.

جلالی تصریح کرد: از این پس هیچکدام از مجوزهای بهره برداری از عرصه های جنگلی به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

وی گفت: مهلت بسیاری از مجوزهای بهره برداری تا پایان امسال تمام می شود و دیگر تمدید نخواهد شد.

رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری افزود: کارخانجات صنعت چوب بری و واحدهایی که تاکنون مجوز بهره برداری از عرصه های جنگلی را داشتند برای ادامه فعالیت می توانند طرح های زراعت چوب و بهره برداری های چند منظوره غیرچوبی را اجرا کنند.

جلالی گفت: برنامه های توقف یکباره و تدریجی بهره برداری از عرصه های جنگلی تدوین شده است که با تامین منابع و اعتبارات لازم با همراهی مجریان طرح های جنگل داری اجرا می شود.

وی افزود: طرح های حفاظت و نهال کاری در سطح یک میلیون هکتار از عرصه های جنگلی شمال و مرمت جاده ها در قالب قراردادهای جدید انجام می شود.

رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری دوران تنفس و استراحت عرصه های جنگلی را 3 تا 5 سال در سطح یک میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح در بودجه سال آینده پیش بینی شده است.

جلالی افزود: در صورت اجرای یکباره طرح تنفس و استراحت جنگل به سالانه 400 میلیارد تومان و اگر تدریجی اجرا شود به سالانه 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بر اختصاص این بودجه در دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی تاکید شده است.

وی تاکید کرد: در دیگر عرصه های جنگلی به هیچ وجه بهره برداری نداریم و رویکرد حفاظتی است.

رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت: استراحت جنگل ها به منزله رها کردن عرصه ها نیست بلکه باید در قالب اجرای طرح های مدیریتی عوامل اسیب رسان کنترل و مهار شود.

جلالی تصریح کرد: قطعا از این پس هرگونه بهره برداری از عرصه های جنگلی به منزله قاچاق است و اگر تاکنون متخلفان در قالب مجوزهای بهره برداری و صنعتی بهره برداری غیرمجاز انجام می دادند از این پس دیگر امکان انجام این تخلفات وجود ندارد.

وی گفت: تمام توان و امکانات حفاظتی را برای جلوگیری از قاچاق چوب و بهره برداری از عرصه های جنگلی به کار می گیریم تا این پدیده بطور کامل متوقف شود.

از 14 میلیون و 300 هزار هکتار عرصه جنگلی دو میلیون هکتار آن جنگل های خزری یا هیرکانی است که از ارزشمندترین میراث طبیعی کشور و جهان است.

با اجرای طرح استراحت و تنفس بهره برداری از یک میلیون هکتار از عرصه های جنگلی خزری متوقف خواهد شد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان