arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵
دویچه وله:

هشدار چین به آمریکا درباره نقض برجام/ کشورهای جهان درباره تحریم‌های جدید از واشینگتن تبعیت نخواهند کرد

تهران به طور مکرر اعلام کرده است به دلیل تحریم‌های غیرهسته‌ای اعمال شده از طرف آمریکا، نتوانسته به طور کامل منافع برداشته شدن تحریم‌ها علیه خود را احساس کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هشدار چین به آمریکا درباره نقض برجام/ کشورهای جهان درباره تحریم‌های جدید از واشینگتن تبعیت نخواهند کرد

وزیر خارجه چین به آمریکا درباره نقض توافق هسته‌ای ایران هشدار داد.

به گزارش انتخاب به نقل از دویچه وله، وانگ ئی – وزیر امور خارجه چین – روز گذشته در کنفرانسی خبری با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود در پکن به مقامات آمریکایی هشدار داد توافق هسته‌ای معامله‌ای بین المللی است که تحت تاثیر شرایط داخلی کشورها تغییر نخواهد کرد. 

دونالد ترامپ – نامزد جمهوریخواه پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را یکی از بدترین توافقاتی می‌داند که درباره آن مذاکره صورت گرفته است و در کارزار انتخاباتی خود متعهد شد درباره آن دوباره مذاکره کند. بسیاری از جمهوریخواهان کنگره آمریکا خواستار از میان بردن کامل برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران به دلیل آنچه که فعالیت‌های بی‌ثبات کننده تهران در منطقه و دشمنی با رژیم صهیونیستی می‌نامند، هستند.

توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی شامل چین، روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در سال گذشته میلادی به امضا رسید. براساس "برنامه جامع اقدام مشترک"، تهران در ازای برداشته شدن تحریم‌های بین المللی علیه خود، موافقت کرد محدودیت‌هایی را در فعالیت‌های هسته‌ای خود اعمال کند. 

محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری دیروز در پکن گفت: "تهران به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد اقداماتی یکجانبه برای نقض توافق هسته‌ای را پیش بگیرد. ایران حق دارد علیه این مسئله اقدام کند." وی تاکید کرد تمامی طرف‌های این توافق باید به تعهدات خود عمل کنند. وزیر خارجه چین نیز اجرای برجام را مسئولیت مشترک و وظیفه تمامی طرف‌های این قرارداد دانست. 

با این وجود، ترامپ در کارزار انتخاباتی خود علیه توافق هسته‌ای با ایران لفاظی کرد و اعضای کابینه او نیز با این توافق مخالف هستند. مایک پمپئو، گزینه ترامپ برای تصدی ریاست سازمان سیا و جیمز متیس، ژنرال بازنشسته آمریکایی و نامزد سکانداری وزارت دفاع آمریکا به شدت مخالف ایران هستند. پمپئو پیش‌تر در یک گزافه‌گویی آشکار در حساب توییتر خود نوشته بود: "منتظر روزی هستم که توافق فاجعه‌بار هسته‌ای با بزرگترین کشور حامی تروریسم را نابود کنم." با این حال، جان برنن – رییس فعلی سازمان سیا – در مصاحبه با شبکه بی بی سی هشدار داد پاره شدن برجام به وسیله دولت آینده آمریکا یک "فاجعه" خواهد بود. 

اظهارات وزرای خارجه ایران و چین درباره نقض برجام پس از آن مطرح شد که مجلس سنای آمریکا با 99 رای موافق در مقابل یک رای ممتنع تحریم‌های 10 ساله علیه تهران را تمدید کرد. تحریم‌های ضد ایرانی پیش‌تر در مجلس نمایندگان آمریکا با 419 رای موافق در مقابل تنها یک رای مخالف به تصویب رسیده بود. انتظار می‌رود باراک اوباما، رییس جمهور فعلی آمریکا لایحه تحریم‌ها علیه ایران را امضا کند. 

نگارنده این مطلب می‌افزاید: آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران ماه گذشته اعلام کرد در صورت تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران، این امر نقض توافق هسته‌ای است. تحریم‌های آمریکا علیه ایران در پایان سال میلادی جاری به پایان می‌رسد و مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند تمدید مجدد تحریم‌های گذشته نقض برجام نیست. واشینگتن مدعی است تحریم‌های مرتبط با آنچه که نقض حقوق بشر در ایران و حمایت تهران از تروریسم می‌خواند و نیز فعالیت موشکی بالستیک این کشور را حفظ کرده است. 

در پایان این مطلب آمده است: تهران به طور مکرر اعلام کرده است به دلیل تحریم‌های غیرهسته‌ای اعمال شده از طرف آمریکا، نتوانسته به طور کامل منافع برداشته شدن تحریم‌ها علیه خود را احساس کند. تحریم‌های پیچیده آمریکا علیه ایران هزینه و ریسک فعالیت‌های اقتصادی سایر کشورها با تهران را افزایش داده است؛ زیرا نهادهای غیرآمریکایی پس از معامله با ایران، در تجارتشان در آمریکا مشمول سیاست‌های این کشور می‌شوند. علی رغم لفاظی‌های مقامات آمریکایی برای تغییر در توافق هسته‌ای با ایران، هیچ طرف دیگری در توافق هسته‌ای خواهان تغییر شرایط برجام نیست. واقعیت این است که تا زمانی که تهران به برجام پایبند است، اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بی‌تاثیر خواهد بود؛ زیرا سایر کشورها در این موضوع از واشینگتن تبعیت نخواهند کرد. 
نظرات بینندگان