arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵

تشدید تنش در روابط آنکارا-برلین/ سفیر آلمان احضار شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازداشت موقت سخنگوی پارلمان ترکیه در فرودگاه کلن آلمان خشم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور و احضار سفیر آلمان از سوی آنکارا را به دنبال داشت.

به گزارش مهر به نقل از حریت، وزارت خارجه ترکیه در اعتراض به بازداشت موقت سخنگوی پارلمان این کشور در فرودگاه کلن، سفیر آلمان در آنکارا را احضار کرد.

پلیس آلمان می گوید نقص در مدارک «عایشه نور باغچه کاپیلی»، سخنگوی پارلمان ترکیه دلیل بازداشت موقت وی در فرودگاه کلن بوده است.

در همین حال، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به این اقدام پلیس آلمان گفت: شما تروریست ها را (به کشور خود) می برید و از آنها میزبانی می کنید اما سخنگوی پارلمان این کشور باید برای ساعتها در فرودگاه منتظر بماند. آیا ما نباید مقابله به مثل کنیم؟ بعد می گویید اردوغان دیکتاتور است.

«اردوغان» همچنین برلین را تهدید کرد که اگر به این موضوع رسیدگی نشود، ترکیه این اقدام آنها را تلافی خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: اگر اقدامات فوری علیه افسران دخیل در این جریان صورت نگیرد، ترکیه باید این اقدام را تلافی کند.

گفتنی است این سخنان اردوغان در واکنش به مشکلی است که روز ۵ دسامبر در فرودگاه کلن آلمان برای «عایشه نور باغچه کاپیلی»، نماینده و سخنگوی پارلمان ترکیه رخ داد. پس از به سرقت رفتن کیف و مدارک سخنگوی پارلمان ترکیه در کلن، وی از طریق کنسولگری ترکیه در این شهر پاسپورت موقت دریافت کرد اما پلیس اجازه خروج از فرودگاه با مدارک جدید را به «کاپیلی» نداده و این مقام سیاسی ترکیه را برای چند ساعت در بازداشت موقت در فرودگاه نگه داشت.

نظرات بینندگان