arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۹۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵

لاریجانی: ایران دشمن عربستان نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استراتژی ایران اتحاد با کشورهای اسلامی و مبارزه با رژیم صهیونیستی است، گفت: همه کشورها به خصوص کشور سعودی باید بداند ایران نه دشمن آنان است و نه با نقش آفرینی مثبت آنان در منطقه مخالفتی دارد، بلکه استقبال می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استراتژی ایران اتحاد با کشورهای اسلامی و مبارزه با رژیم صهیونیستی است، گفت: ایران دشمن سعودی نیست و مخالفتی با نقش آفرینی مثبت این کشور در منطقه ندارد.
 
به گزارش انتخاب؛ صبح امروز در نخستین کنفرانس امنیتی تهران که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: ما به شدت با تروریسم مخالفیم و با آن مبارزه می کنیم.

وی با  تاکید براینکه در صحنه سوریه و عراق برای مبارزه با داعش و تروریسم به دولتها  کمک می کنیم، اظهارداشت: ما هیچ گاه تحت تبلیغات و حیله های غرب حزب الله وحماس را تروریست نمی دانیم.

اهم اظهارات رئیس مجلس را به نقل از خبرگزاری‌ها در ادامه بخوانید؛

*غرب آسیا محل تلاقی سه قاره مهم اروپا، آسیا و آفریقا است، آبراه های مهم و دسترسی به آب های آزاد ویژگی دیگر آن است و کانون های اصلی مورد توجه مسلمانان در این منطقه قرار دارد. به همین دلیل صاحبنظران این منطقه را قلب زمین نام نهاده اند چراکه محل کشمکش های قدرت های بین المللی در ادوار مختلف بوده است و جنگ های گوناگون با رویه های مختلف در این منطقه رخ داد. امروز هم کشمکش هایی از جنس متفاوت درآن دیده می شود و در یک به هم ریختگی امنیتی به نسبت شدید به سر می برد

*قرارداد سایکس -پیکو میان فرانسه و انگلیس برای تشکیل کشورها و مرزبندی های قراردادی بر اساس نظم وستفالیایی از یک صد سال پیش تا امروز نتوانست به انضباط امنیتی پایدار منجر شود و نه تنها آرامش خلق نکرد بلکه هم جنگ های پی در پی چه از جنس مبارزه با خلق دروغین رژیم صهیونیستی و هم جنگ های نیابتی که امروز شاهد هستیم و مهمتر از آنها احساس نا امنی در منطقه و سرنوشت آن بی اعتمادی به قدرت ها را در برداشته است.

*در یک تحلیل کلی ریشه این به هم ریختگی امنیتی را می توان در چند عامل دسته بندی کرد، اول تضاد راهبردی بین قدرت های بزرگ در تفوق قدرت رژیم صهیونیستی در منطقه با خواست ملت های مسلمان منطقه هر چند دولت ها بازیگری در این مسئله داشته باشند اما ریشه های فرهنگی منطقه برای مسلمانان نه تنها این سلطه گری رژیم دروغین را قابل هضم نمی کند که اصل وجود آن را تحمیلی دانسته و آن را قابل پذیرش نمی داند. اشتباه استراتژیک قدرت های بزرگ و قدرت های منطقه ای در استفاده تاکتیکی از تروریسم دومین ریشه و عامل به هم ریختگی امنیتی منطقه است این استراتژی در جهت منافع یا حوزه نفوذ یا درگیر کردن حریف از نحوه مبارزه با اشغال افغانستان توسط شوروی سابق این استراتژی دنبال شد تا اشغال عراق، لیبی و امروز در سوریه یمن وعملا این استراتژی به گسترش تروریسم دامن زد.

*ایران نه تنها به دنبال امپراطوری نیست بلکه مخالف این تئوری در منطقه است. هژمون ها اگر بر پیکره تفکرات اعتقادی و استراتژیک بنا شود تاب آوری سیاسی و امنیتی می تواند داشته باشد، اما هژمون بر مبنای منافع تاکتیکی نگاهی نارس به صحنه منازعات منطقه ای است. نگاه ما امپراطوری گری بر اساس منافع نیست، نگاه ما گفتمانی بر مبنای تفکر اسلامی و تقویت بنیه مسلمانان منطقه غرب آسیا است و اختلاف شیعه و سنی را که عده ای دستاویز قرار داده اند نوعی دستاویز دروغین می دانیم که تلاش می کنند بر پایه آن هژمون بی سامانی را شکل دهند.

*همه کشورهای اسلامی منطقه می‌توانند با حفظ منافع خود، بهترین همگرایی را حول این تفکر شکل دهند، ما با غرب مسیحی به هیچ وجه به دنبال درگیری‌های صلیبی نیستیم بلکه روابطی مسالمت آمیز را قائلیم البته با روش‌های استعماری و استکباری غرب در جهت ایجاد فضا برای رژیم صهیونیستی مخالفیم و با آن مبارزه می‌کنیم تبلیغات و سیاست‌هایی که امروز در مبارزه با مسلمانان ساماندهی می شود را غلط و پر هزینه می‌دانیم.

*کشورهای مهم منطقه ظرفیت بالقوه برای حل بحران و ایجاد نظم را دارند اما به دلیل رقابت های نارس و توهمات در هژمون سازی‌های پوشالی، توهمات امپراطوری های گذشته خود در بحران عقلانیت سیاسی گرفتارند. اگر سوال این باشد که آیا امروز امیدی به یک راه حل منطقه ای در کوتاه مدت وجود دارد باید گفت متاسفانه خیر لذا دورنمای به هم ریختگی امنیتی منطقه این نیست که در کوتاه مدت سر بر بالین آرامش بر مبنای نظم جدید بگذاریم. شاید احتیاج به زمان بیشتر است تا پختگی سیاسی در منطقه حاصل شود و بعضی سیاست ها و راهبردها که نتیجه آن آشفته سازی منطقه بوده نتایج اسف آور خود را به همگان نشان دهد.البته این زمان بر بودن خود هزینه های زیادی بر منطقه بار می کند. اما گاه ماهیت تحول آنقدر پیچیدگی دارد که جز با تحمل درد زیاد زایمان سیاسی امنیتی درست به وقوع نمی پیوندد. در شرایط فعلی بهترین مجال تنفسی برای رژیم صهیونیستی فراهم شده است که بدون هزینه انرژی همه قدرت های منطقه را مستهلک کند و عملا به آرزوی قدرت بلامنازع منطقه دست یابد.

*آمریکایی‌ها علی‌القاعده باد فهمیده باشند که سیاست مهار دوگانه و یگانه ایران با تمسک به روش‌های غلوآمیز جهت معرفی ایران به عنوان خطر امنیتی رنگ باخته، کما اینکه بعد از دو دهه سروصدا علیه پرونده هسته‌ای که مرتب آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌گفتند ایران به بمب هسته‌ای رسیده و ساخته چگونه معلوم شد همه این‌ها سراب تبلیغاتی بود و حالا باید پاسخ دهند با گزارش‌های آژانس آن همه سروصدا و مسئله‌سازی برای چه هدف‌هایی بوده است حال آنچه می‌دانستند رهبر معظم انقلاب فتوا به تحریم سلاح‌های کشتار جمعی داده‌اند امروز هم مشاهده می‌کنید در منطقه رژه سیاسی برگزار می‌کنند و مستمرا گستاخی می‌کنند که ما برای جلوگیری از خطر دخالت ایران در منطقه نیرو و امکانات نظامی می آوریم البته از جیب کشورهای منطقه.

*باید دید کِی این فریبکاری‌ها نظیر بحث هسته‌ای رسوا می‌شود؟ اینکه تصور کنند با تمسک به بهانه‌های دیگر من‌ جمله بینه دفاعی ایران و موشک یا حقوق بشر یا بحث تروریسم می‌توانند مواد جدیدی برای چالش خلق کنند مجددا دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند ما با تروریسم به شدت مخالفیم و با آن مبارزه می‌کنیم و همگان می‌دانند امروز در صحنه عراق و سوریه ما به دولت‌ها برای مبارزه با داعش و جبهه‌النصره و برخی گروه‌های تروریستی دیگر کمک کرده و می‌کنیم این در حالیست که مجلس نمایندگان آمریکا فروش سلاح ضد هوایی را به تروریست‌ها را تصویب کرده و ما هیچگاه تحت تبلیغات و اقدامات حیله‌گرانه آنها در مبارزه با نیروهای مقاومت، حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی را تروریسم نمی‌‌دانیم آنها در صف مقدم مبارزه با پدر بزرگ‌های تروریست‌ها هستند.

*بی توجهی به پدیده هوشیاری سیاسی در مردم بخصوص جوانان و بهره جستن از روش های فرسوده قهر آمیز گذشته را دلیل دیگر بهم ریختگی امنیتی در منطقه است. در ساماندهی نظم جدید این نافهمی هم در نسخه های درمانی قدرت های بزرگ دیده می شود، نظیر کاری در که در افغانستان عراق و لیبی انجام دادند و هم در دولت های منطقه که بدون توجه به پدیده نوظهور هوشیاری سیاسی روش های کهنه را در برقراری امنیت دنبال می کنند.

*توجه داشته باشیم جمعیت این منطقه از 170 میلیون نفر درسال 1970به 500 میلیون نفر در سال 2015 رسیده است و هرم سنی جمعیت منطقه جوان است و این نیروی جوان به دلیل تحصیلات وارتباطات جدید از هوشیاری سیاسی نسبت به سرنوشت خود برخوردار شده و قالب های نو را می طلبد.

*البته علل دیگر نظیر نبود قدرت مسلط ،توسعه نیافتگی از بعد اقتصادی و گسترش فرهنگ افراطی گری نیز موثر هستند باید به این نکته نیز توجه کرد انضباط و آرامشی که قرار بود در پناه قرارداد سایکس پیکو شکل بگیرد از ابتدا دچار سقط جنین شد نتوانست رهاوردی برای امنیت پایدار منطقه داشته باشد.

*نظم جدید یا باید توسط عوامل و قدرتهای بیرون منطقه شکل گیرد نظیر آنچه در سایس پیکو طراحی شد که امروز چنین ظرفیتی در قدرتها دیده نمی شود، تلاش هایی می کنند که عمدتاً غرش های تبلیغاتی است و گاه سرکی می کشند که شاید بتوانند منافع خود را از این منطقه آشوب ناک تا حدی به دست آورند و ضمناً خود را درگیر مستقیم ننمایند. این نظام اهتمام و قدرت ساماندهی بحران را ندارد. می تواند موثر در بحرانی تر کردن ماجرا باشد اما در درمان ماجرا نقش موثری نمی تواند داشته باشد.

*شرایط سیاسی-اجتماعی منطقه نیز امروز مثل گذشته نیست که اجازه دهد قدرتهای بزرگ اما ناتوان از فهم تحولات منطقه، حتی اگر بخواهند توفیق زیادی در حل مسائل منطقه داشته باشند.

*در طول یکصد سال گذشته مخصوصاً چهار دهه اخیر، هرگاه قدرتها دخالتی در منطقه نمودند، عمله به حمایت از یک طرف منازعه بوده است آن هم با تکیه بر منافع رژیم صهیونیستی. به همین جهت از منظر واقعی مشروعیت تعیین کننده برای ساماندهی بحران منطقه را ندارند. البته اگر قدرتها استراتژی خود را تغییر دهند، می توانند بخشی از راه حل باشند اما امروز بخشی از مشکل هستند.

*ما همه مسلمانان اعم از حنفی، مالکی، حنبلی، شافعی، شیعه همه مسلمان هستیم و کتاب و پیامبر واحدی داریم و به سوی یک قبله نماز می گزاریم و اصول واحدی از نظر اعتقادی داریم لذا سنگر گیری برخی سیاستمداران و کشورها پشت هر یک از این مذاهب را یک فریبکاری و خدعه نابکارانه می دانیم. امام فرمود کسانی که بین شیعه و سنی تفرقه افکنی می کنند با اساس اسلام مخالفند.امام در بخشی از وصیت نامه خود می فرماید وصیت من به ملت ها و کشورهای اسلامی این است که انتظار نداشته باشید که از خارج کسی به شما در رسیدن به هدفمان که پیاده کردن اسلام و احکام اسلام است کمک کند. خود باید به امر حیاتی که آزادی و استقلال را تحقق می بخشد، قیام کنید. علمای کشورهای اسلامی باید دولت ها را دعوت کنند که از وابستگی به قدرتهای خارجی خود را رها کرده و با ملت خود تفاهم کنند، در این صورت پیروزی را در آغوش خواهند کشید و نیز ملت ها را دعوت به وحدت کند و از نژادپرستی که مخالف دستور اسلام است، بپرهیزند که اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده است و اگر این برادری ایمانی با همت دولت ها و ملت ها روزی تحقق یابد، خواهید دید که بزرگترین قدرت جهان را مسلمانان تشکیل می دهند.

*همانطور که در مساله لبنان مشکل حل شد، همه کشورها به خصوص کشور سعودی باید بداند ایران نه دشمن آنان است و نه با نقش آفرینی مثبت آنان در منطقه مخالفتی دارد، بلکه استقبال می کند. ما با جنگ افروزی در یمن و سوریه مخالفیم و آن را غلط می دانیم لذا با صراحت اعلام می کنیم با نقش آفرینی همه کشورهای مسلمان منطقه در استقرار امنیت در منطقه بر محورهایی که ذکر شد هم احترام می گذاریم و هم آن را مفید می دانیم. گرچه ارزیابی ما از شرایط فعلی منطقه این نیست که به هم ریختگی امنیتی فعلی در کوتاه مدت سامان یابد اما جهت گیری جوامع اسلامی حل و فصل بحران در یک متن سیاسی است و در این زمینه به همه کشورهای مسلمان منطقه دست همکاری می دهیم.
نظرات بینندگان