arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵

وجود 135 هزار دختر خودسرپرست در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر دو میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار داریم که 71.1 درصد از آنها به دلیل فوت همسر، 13.7 درصد به علت زندانی شدن شوهر یا ترک خانواده از سوی او و 250 هزار نفر به علت جدایی به زن سرپرست خانوار تبدیل شده‌اند. 135 هزار دختر نیز خودسرپرست هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر انوشیروان محسنی‌بندپی در همایش ملی سیاست‌گذاری اجتماعی در حوزه خانواده که امروز در پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد، افزود: اولویت ما اجرای برنامه‌های پیشگیرانه است که در این جهت ترویج مشاوره ازدواج و خانواده، برگزاری آموزش‌های دوران عقد، آموزش‌های جنسی همسران را مدنظر قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه سه پژوهش با همکاری سازمان بهزیستی در حال انجام است، گفت: یکی از آنها، با هدف ارتقای مهارت اجتماعی دانش‌آموزان با وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است. ما در سال‌های اخیر در زمینه تحمل پذیرش یکدیگر کار نکرده‌ایم.

رییس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: تلاش می‌کنیم مدارس دوستدار زندگی را تقویت کنیم. نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان با همکاری نهادهای مختلف در 31 استان انجام می‌شود که در هر استان 10 مدرسه به منظور توانمندسازی دانش‌آموزان در زمینه مهارت‌های زندگی در نظر گرفته شده است.

محسنی‌بندپی با بیان اینکه یکی دیگر از رویکردهای سازمان بهزیستی فراهم کردن بستر و امکانات برای استفاده از ظرفیت‌های جامعه است، گفت: ما از این ظرفیت‌ها هنوز به درستی استفاده نکرده‌ایم و آماده هستیم در زمینه‌هایی مانند کاهش زمان گفت‌وگو، افزایش سن ازدواج، نبود تحمل، هنگام گفت‌وگو، کارهای پژوهشی و تحقیقاتی با همکاری نهادهای دیگر انجام دهیم. در حال حاضر برخی از افراد محبت را در بیرون از خانواده جست‌وجو می‌کنند و در حال فاصله گرفتن از اخلاق، هستیم. این در حالی است که دوسوم از آیه‌های قرآن کریم مسلمانان را به اخلاق سفارش کرده است.

به گفته وی، آموزش مهارت‌های اجتماعی فراگیر یکی از برنامه‌های سازمان بهزیستی است.

رییس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آمار اختلالات روحی و روانی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر 23.4 درصد از جمعیت 15 تا 60 ساله دچار نوعی از اختلالات روحی و روانی هستند. خانواده یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین فشار روانی را به افراد تحمیل می‌کند. مرگ، طلاق، نبود سازش و وفاداری میان زوجین از جمله عوامل است که در افزایش فشار روحی و روانی بر افراد موثر است.

محسنی‌بندپی با اشاره به عوامل محیطی مانند تغییر سبک زندگی خاطر نشان کرد: استفاده غیرفنی و غیرتخصصی از فضای مجازی از یکسو و بی توجهی به تغییر سبک زندگی و انجام نشدن پژوهش‌های کاربردی و نبود نگاه سیستمی و فرآیند محور موجب شده است که تغییراتی در وضعیت خانواده‌ها به وجود بیاید. در حال حاضر دو میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار داریم که 71.1 درصد از آنها به دلیل فوت همسر، 13.7 درصد به علت زندانی شدن شوهر یا ترک خانواده از سوی او و 250 هزار نفر به علت جدایی به زن سرپرست خانوار تبدیل شده‌اند. 135 هزار دختر نیز خودسرپرست هستند.

وی با بیان اینکه 80 درصد از طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی مشترک روی می‌دهد، گفت: آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها لازم است به آموزش‌های مهارت‌های زندگی بپردازند و تحمل همدیگر را نهادینه کنیم و اخلاق را محور زندگی خود قرار دهیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موضوع سلامت اجتماعی افزود: در دولت یازدهم برای نخستین بار بحث روشن شدن سلامت اجتماعی مطرح شد، این در حالی است که در برنامه‌های اول تا پنجم توسعه سیاست‌هایی درباره سلامت اجتماعی و تقویت مبنای خانواده نداشتیم اما در پی تاکیدات مقام معظم رهبری و آمادگی دولت تلاش کرده‌ایم در قالب برنامه ششم توسعه، به سلامت اجتماعی بپردازیم و امیدواریم با تصویب این سیاست‌ها آسیب‌هایی مانند طلاق و اعتیاد را کنترل کنیم. 

نظرات بینندگان